تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

چرا شغل پرستاران سخت است؟

چرا شغل پرستاران سخت است؟
شهرکرد- آنها هر روز بدون توجه به مشکلات و دغدغه‌هایی که در زندگی شخصی خود دارند برای نجات جان بیماران و عشق به شغل پرستاری راهی بیمارستان می‌شود و با ورود به درب بیمارستان مشکلات، دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را پشت درب می‌گذارد تا با تلاش خود به درمان بیماران کمک کنند.

 

پرستار بیمارستان در تمام طول سال، با شیفت‌های شبانه‌روزی، به دور از فرزند و خانواده خود در تلاش می‌کند که مشکلات و بیماری دیگر افراد مراجعه‌‍کننده به بیمارستان را التیام بخشد و هر بیمار را عضوی از خانواده خود می‌داند، در حالی‌که زحماتش کمتر مورد توجه قرار گیرد.

در ایام شیوع کرونا که هرکس به دنبال حفظ سلامتی خود و خانواده‌اش بود،به صورت داوطلبانه و با ایثار و از جان گذشتگی در بیمارستان حاضر شدند و ناجی جان هزاران هم استانی و هموطن شدند.

پرستاران با حضور خود در بیمارستان و به خصوص در بخش آی. سی یو، بیماران تنفسی و اورژانس جان خود و خانواده را به خطر انداختند، درست مانند چندین پرستار استان که با حضور و ایثار خود در این ایام باعث درگیری اعضا خانواده شان به این ویروس و از دست دادن اعضای خانواده خود شدند.

این یکی از مولفه‌هایی است که نشان از سخت بودن کار پرستاری است و در کنار این مشکلات آنها دغدغه هایی نیز دارند که در گفت و گو با ایرنا به بیان آن پرداخته‌اند.

طرح تعرفه‌گذاری پرستاران به درستی اجرایی نشده است

یکی از پرستاران بیمارستان کاشانی شهرکرد با اشاره به سختی کار پرستاران گفت: تنها عشق و علاقه آنها به حرفه پرستاری و الگوگیری از صبر و شکیبایی حضرت زینب(س) باعث شده است که بدون توجه به مشکلات و سختی‌ها این حرفه، به کار خود ادامه دهند.

فهمیه فروزنده با اشاره به اجرایی شدن طرح تعرفه‌گذاری پرستاران پس از ۱۶ سال از تصویب این طرح افزود: این طرح به صورت واقعی و بر اساس دستورالعمل اجرایی نشده است و هنوز دارای اشکالاتی است و تنها سه ماهه اول به صورت علی‌الحساب برای پرستاران واریز شده است.

وی که ۲۲ سال است در حرفه پرستاری در حال خدمت‌رسانی به بیماران است، گفت: رفع مشکلات مالی و پرداخت عادلانه حقوق پرستاران و پرداخت به موقع حقوق پرستاران شرکتی از مهمترین مشکلات و خواسته‌های این قشر است که نیاز است مورد توجه مسوولان وزارت بهداشت قرار گیرد.

این پرستار با بیان اینکه هنوز اجرای تعرفه‌گذاری به صورت ۱۰۰درصد محقق نشده است، افزود: اجرای این طرح در قبال خدمتی است که پرستاران به بیماران ارائه می‌دهند در صورتی که این خدمت به نام پزشکان ثبت می‌شد و هنوز نیز به صورت کامل اجرایی نشده است و هنوز خدمات ارائه شده توسط پرستاران به نام خودشان ثبت نمی‌شود.

وی به کمبود پرستار در بیمارستان‌های استان به عنوان دیگر مشکلات این قشر اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی پرستار باعث افزایش تعداد شیفت‌های پرستاران شده و این مساله زمینه خدمات‌رسانی مطلوب‌تر را کاهش می‌دهد و باعث بروز مشکلات جسمی، روحی و روانی برای پرستاران می‌شود.

فروزنده خواستار اجرایی شدن وعده‌های مسوولان در ایام کرونا شد و گفت: در ایام شیوع کرونا به دلیل کمبود نیروی پرستار از نیروهای طرحی برای جبران کمبود نیرو استفاده شده و به آنها قول داده شد که بدون آزمون جذب شوند، در حالی‌ که با فروکش کردن ویروس کرونا و کاهش ابتلا و اتمام قرارداد نیروهای طرحی، قرارداد جدید با آنها منعقد نشده و تمام نیروهای طرحی که چندین دوره در ایام کرونا تمدید طرح داشتند، اکنون بیکار هستند.

وی با تشبیه زمان شیوع کرونا به خصوص کرونا دلتا به میدان جنگ افزود: در آن زمان بیمارستان‌ها کمتر از میدان جنگ نبودند و همه پرستاران و کادر درمان با تمام توان ایستادند.

کمبود نیروی پرستاری فشار مضاعف بر پرستاران وارد می‌کند

یکی دیگر از پرستاران شاغل در بیمارستان کاشانی شهرکرد نیز با اشاره به اینکه همه ساله در ایام روز پرستار، قول‌های برای رفع مشکلات پرستاران و بررسی مشکلات این قشر صورت می‌گیرد، گفت: کمبود نیروی پرستاری در سیستم درمان، فشار مضاعف بر پرستاران وارد می‌کند.

مهتاب چراغیان افزود: هم‌اکنون بالای ۹۰ درصد نیروی پرستاری زنان هستند که دغدغه زندگی، همسر ، فرزند را نیز دارند و ترجیح می‌دهند اضافه کاری نداشته باشند و موظفی سر کار باشند در حالی‌ که با کمبود نیروی پرستاری این مساله محقق نمی شود و پرستاران مجبور هستند که شیفت‌های زیادی در طول ماه داشته باشند و این امر خستگی، فرسودگی شغلی برای این قشر ایجاد می‌کند.

وی بر اجرای کامل طرح تعرفه‌گذاری پرستاران تاکید کرد و گفت:در اجرای اصولی این طرح باید خدماتی که پرستاران به بیماران ارائه می‌دهند به نام خودشان ثبت شود در حالی‌ که هنوز این خدمات به نام پزشک ثبت می‌شود و این امر با قانون تعرفه‌گذاری پرستاری در تناقض است.

چراغیان خواستار اجرایی شدن سختی کار برای پرستاران شد و گفت: با اجرایی شدن این قانون پرستاران می‌توانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

ضرورت تعیین تکلیف نیروهای طرحی

کارشناسان بی‌هوشی تیم تنفس یکی از بیمارستان‌های مرکز استان که به صورت طرحی در ایام کرونا در سه دوره طرح تمدید شد و با فروکش شدن ویروس کرونا بیکار شده است، گفت: طرح اول دوره کارشناسی را در ایام کرونا به صورت داوطلبانه شرکت کردم در حالی‌که می‌توانستم مانند سایر هم‌دوره‌هایم بعد از فروکش کردن ویروس برای گذراندن طرح ثبت‌نام کنم و بعد از آن سه دوره دیگر نیز طرح را تمدید کردم و در بیمارستان در بخش بیماران تنفسی حضور داشتم.

مقصودی اظهار داشت: قبل از آغاز پیک آخر کرونا برای تقسیم طرح به بیمارستان مراجعه کردم با تمدید طرح من موافقت نشد و الان بیکار هستم.

وی به سختی کار کارشناسان بی‌هوشی تیم تنفس در ایام کرونا و ارتباط مستقیم با بیماران مبتلا به کرونایی اشاره کرد و گفت: خواستار عملی شدن وعده‌های مسوولان برای نیروهای طرحی هستیم چرا که آنها به صورت داوطلبانه در ایام کرونا خدمات‌رسانی می‌کردند.

۱۴۸۰ نفر از پرستاران چهارمحال و بختیاری عضو سازمان نظام پرستاری هستند

رییس سازمان نظام پرستاری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک‌هزار و ۸۴۰ نفر از پرستاران استان عضو سازمان هستند و بیش از نیمی از اعضاء فعال هستند، افزود: یک‌هزار و ۳۵۰ نفر از این تعداد کارشناس پرستاری و مابقی کاردان اتاق عمل و کارشناس اتاق عمل و بیهوشی هستند.

بهرام مرادی اظهار داشت: پیگیری مشکلات پرستاران از جمله اجرایی شدن طرح تعرفه‌گذاری پرستاران، پرداخت کارانه، جذب نیروهای طرحی و شرکتی، پرداخت فوق‌العاده خاص و رسیدگی به سایر مشکلات این قشر از مهمترین برنامه‌های این سازمان است و تعاملات خوبی نیز تاکنون معاونت درمان و دانشگاه علوم پزشکی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه پرستاران در ایام شیوع کرونا سختی و مشکلات فراوانی و شیفت‌های زیادی داشتند، گفت: پرداخت فوق‌العاده خاص برای پرستاران را حال پیگیری هستیم و این طرح تا مرحله اجرا پیش رفته و اجرای آن در سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار باقیمانده است.

مرادی بر جذب نیروهای طرحی و شرکتی که در ایام کرونا در بیمارستان‌ها ایستادند و خدمات‌رسانی کردند تاکید کرد و گفت: از طرف سازمان نظام پزشکی پیگیر هستیم که این افراد بدون آزمون استخدامی و جذب شوند.

رییس سازمان نظام پرستاری چهارمحال و بختیاری ،برگزاری چندین دوره کلاس‌های آموزشی کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی در سالجاری، حضور نماینده نظام پرستاری در جلسات کمیسیون پزشکی قانونی و جلسات نظام پزشکی، برگزاری نخستین دوره کلاس‌های کمک پرستاری یک ساله را از جمله اقدامات هیات مدیره نظام پرستاری شهرستان شهرکرد درسالجاری عنوان کرد.

سه هزار نفر کادر پرستاری در چهارمحال وبختیاری مشغول فعالیت هستند

رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش از سه هزار نفر کادر پرستاری از جمله پرستاران شاغل در بخش فوریت‌های پزشکی و شبکه‌های بهداشت در استان مشغول به خدمت‌رسانی به مردم هستند، گفت: از این تعداد ۲هزار و ۲۳۱ نفر در بیمارستانها و ۷۹۰ نفر در بخش فوریتهای پزشکی و شبکه های بهداشت در حال خدمت رسانی هستند.

سید جلیل حسینی افزود:هم‌اکنون پرستاران یک سوم جمعیت کل شاغلان در دانشگاه علوم پزشکی استان است که نقش مهمی در درمان، سلامت و بهداشت دارند و کمبود نیروی پرستار در استان بسیار بالاست.

وی گفت: به ازای هر تخت بیمارستانی در مجموع ۱.۳ کادر پرستاری شامل پرستار بخش و سایر پرستاران وجود دارد که این شاخص نیز کمی بیشتر از میانگین کشوری است.

حسینی از اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران به عنوان یکی از برنامه‌های خوب دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته به‌صورت علی‌الحساب برای سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ بر اساس تعرفه خدمات پرستاری کارانه پرستاران پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، ۹ آذر مصادف با پنجم جمادی الاول ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار است و امسال پنجم تا یازدهم آذرماه به عنوان هفته پرستار نامگذاری و شعار ” ارتقای سلامت مردم ، بهبود کیفیت خدمات، رفع موانع خدمتی” برای امسال انتخاب شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.