تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

حاشیه‌نگاری ایرنا از پاسخگویی دولتمردان به تماس‌های مردمی؛

حرف مردم حرف «حساب» است

حرف مردم حرف «حساب» است
تهران- سیدمحمد حسینی پس از سیدصولت مرتضوی دومین دولتمردی بود که این هفته صبورانه پای حرف‌ها و خواسته‌های مردم نشست؛ از پیگیری و دقت دختر کنکوری دهه هشتادی به وجد آمد و به بانوی نگرانِ شیرازی اطمینان داد که مدافع سرسخت زنان در کابینه، اجازه تضییع حقوق خانم‌ها را نمی‌دهند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، روز چهارشنبه و به فاصله اندکی پس از برگزاری جلسه هیأت دولت در پاستور، دومین نشست پاسخگویی مستقیم دولتمردان به مردم در حالی با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برگزار شد که امیدها به تداوم این رویه، با پیگیری‌های مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و نگاه ویژه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

این‌بار فرق دارد

برگزاری دومین نشست پاسخگویی مستقیم معاونان رئیس‌جمهور و وزرای دولت سیزدهم به تماس‌های مردمی پس از نخستین نشست و در یک فاصله زمانی سه روزه پس از حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی نشانگر آن بود که بر خلاف برخی روندهای گذشته در انجام مقطعی برخی برنامه‌ها، این دولت به دور از هرگونه پوپولیسم رسانه‌ای در این مورد هم مانند سفرهای استانی یا حضور در میدان‌های حوادث و رویدادها مصمم است تا پاسخگویی و رسیدگی به مطالبات مردمی را با جدیت بیش از پیش دنبال کند.

دفتر کار حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» روزهای یکشنبه و چهارشنبه میزبان وزرا، معاونان و مدیران دولتی‌ست و گرچه در تداوم این رویکرد، اعتقاد و همت دولتمردان به سخن گفتن مستقیم با مردم تأثیرگذار است، اما عزم مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در ایفای نقش خود به‌عنوان پل ارتباطی مردم با مسئولان هم غیرقابل انکار است. با کنار هم قرار گرفتن این دو عامل، یعنی رویکرد مردمی دولت و بسترسازی مناسب و مداوم مرکز ارتباطات، به نظر می‌رسد این بار فرقی محسوس وجود دارد و آنگونه که آیت‌الله رئیسی بارها به همکارانش در دولت توصیه کرده، ادامه این رویه می‌تواند اعتمادآفرین بوده و در تقویت روابط دولت و ملت بیش از هر چیزی موثر باشد.

سخن‌گویی به زبان قانون

پیش‌بینی موضوعات تماس‌های تلفنی مردم با «سیدمحمد حسینی» معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس، با توجه به مسئولیت غیر اجرایی وی که متولی هماهنگی و پیگیری نظرات دولت در نهاد قانونگذاری‌ست، چندان آسان نبود اما آنچه در یک ساعت و نیم گفت‌وگوی صریح و صمیمی او با مردم مطرح شد، فراتر از انتظار بود و مشخص کرد مردم به زبان قانون آگاهند و با طرح‌ها و لوایح به خوبی آشنایی دارند و معاون رئیس‌جمهور هم با همین زبان با آنها سخن گفت و پس از برخی تماس‌ها، خرسندی خود از این آگاهی را آشکارا بیان و تحسین کرد.

دولت اقدام و مدافع سرسخت زنان در کابینه

انتقاد بانوی شیرازی از لایحه افزایش ساعات کاری، موضوع یکی از نخستین تماس‌هایی بود که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پاسخگوی آن شد. بانویی که در انقاد از این لایحه گفت که توجهی به زنان و به ویژه مادران شاغل در تدوین این لوایح نمی‌شود و زنان کارمندی که هم باید تا ساعت ۶ سرکار باشند و هم به امور منزل برسند، شرایط سختی دارند و حسینی نیز در پاسخ به او یادآور شد که اقدام دولت برای تعطیلی پنجشنبه‌ها در دیگر استان‌ها در راستای کاستن از فشار کاری‌ست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه به بانوی شیرازی اطمینان داد که بانوان در کابینه مدافع سرسختی چون «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده را دارند و او هم شخصاً به این موضوع توجه و حساسیت ویژه دارد و اجازه نمی‌دهد حقوق بانوان تضییع شود؛ حسینی همچنین تصریح کرد که دولت سیزدهم دولت حرف نیست و در مسیر تحقق حقوق زنان ایرانی همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.

تشریف بیاورید بهارستان در خدمتیم!

تماس بعدی از شهریار تهران بود و تماس گیرنده از عدم اجرای درست برخی مصوبات در رابطه با اشتغال و حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش گلایه داشت و واقعیت فشار کاری و کمبود نیرو در این بخش از آموزش و پرورش کشور را به معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یادآور شد و تصریح کرد با حقوق ۷ میلیونی زندگی آسانی ندارد؛ حسینی هم در پاسخ به او قول داد که این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش مطرح خواهد کرد و گفت که «دولت گرچه نگاه مثبتی به پرداخت حقوق عادلانه و کاستن از فاصله پرداختی‌ها دارد اما تنگاهایی هم در این زمینه هست که انکارناشدنی نیستند».

در پایان مکالمه، تماس گیرنده از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخواست وقت ملاقات حضوری کرد و حسینی هم با روی گشاده آدرس دفترش را به جوان شهریاری داد و گفت که در بهارستان مستقر است و او و همکارانش هر وقت خواستند، می‌تواند به دیدنش بیایند تا با هم درباره مسائل و مشکلاتی که مطرح کرده و راه‌حل آنها هم‌اندیشی کنند.

حرف شما حرف «حساب» است

«از شما گِلایه‌ای داریم»! یک شهروند تبریزی تماس خود را با این جمله آغاز کرد و به ابهامات لایحه رتبه‌بندی معلمان و عدم شمول آن به دیگر کارکنان آموزش و پرورش اشاره کرد و از ضرورت اصلاح قانون پرداخت هماهنگ سخن گفت.

پیشنهاد معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به او، شرکت در آزمون‌های گزینش معلم بود و تأکید کرد با توجه به کمبود نیرو در آموزش و پرورش، استفاده از نیروهای ماهر و کارآزموده مورد حمایت دولت است و کارکنانی که از شرایط لازم برخوردارند می‌توانند تبدیل وضعیت شوند. حسینی توضیح داد: «لایحه پرداخت عادلانه حقوق از سوی سازمان اداری و استخدامی در حال تهیه است تا نگاه جامعی به این موضوع داشته باشد. قانون نظام هماهنگ پرداخت به قدری استثناء دارد که به نظام پرداخت ناهماهنگ تبدیل شده و دولت و مجلس تلاش دارند این موضوع را سامان دهد».

تماس دیگری هم با همین مضمون و در انتقاد از نظام پرداخت هماهنگ حقوق بود که معاون رئیس‌جمهور انتقاد تماس گیرنده را به حق و حرفش را حرف حساب دانست. بانوی تماس گیرنده هم با اظهار خرسندی از اینکه بی‌واسطه و راحت حرفش را به گوش معاون رئیس‌جمهور رسانده، حرف‌هایش را اینگونه تمام کرد: «من رزومه شما را کاملاً بررسی کردم و شما را مثل رئیس‌جمهور مدیری مردمی می‌دانم و برای تحقق عدالت به دولت مردمی اعتماد دارم و امیدوارم».

امنیت کشور اولویت دولت است

در میانه تماس‌های حقوقی و لایحه‌ای، شهروندی از اصفهان پشت خط آمد و از اغتشاشات اخیر گفت که شرایط زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده و سخت کرده است. او به معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت که همه مردم خواستار برخورد قاطع با برهم زنندگان نظام و امنیت و آرامش کشورند و حسینی هم در پاسخ از ضرورت کار ایجابی در این زمینه سخن گفت و اشاره کرد موضوع اغتشاشات و آسیب‌های آن از سوی نمایندگان مجلس هم به وی و دولت منتقل می‌شود و نخستین اولویت قوا در این زمینه، تأمین امنیت کشور و مردم است.

حقی از کسی ضایع نمی‌شود

تماس بعدی از سمنان بود و تماس گیرنده‌ی حقوق‌خوانده از بازنشستگی اجباری خود گلایه‌مند بود. او به معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت «اینکه همه بازنشستگان را در یک‌ طبقه قرار می‌دهند، یعنی بین دوغ و دوشاب تفاوتی وجود ندارد»! حسینی هم ضمن تشکر از طرح چنین مسأله‌ای تأکید کرد که همه تلاش دولت در این راستاست که حقی از کسی ضایع نشود.

دولت قدردان فداکاری پرستاران است

تماس بعدی از اردبیل بود و بانویی از شرایط استخدام خود به‌عنوان کارشناس بهداشت انتقاد داشت؛ نان‌آور خانواده بود و خواستار شغل و تأکید کرد که در ایام سخت کرونا در بیمارستانی مشغول به کار بوده است اما بعد از آنکه دوره طرح کارورزی را با پایان رسانده، شرایط ادامه کار را پیدا نکرده است. حسینی هم در پاسخ به وی گفت که فداکاری کادر درمان و پرستاران در دوران کرونا به‌صورت ویژه مورد توجه و قدردانی دولت و شخص رئیس‌جمهور است و در ادامه به این بانوی اردبیلی اطمینان داد که این موضوع هم در دولت و هم در مجلس بررسی خواهد شد؛ او همچنین به سایر کسانی که برای حل مشکل کارشان تماس می‌گرفتند، این اطمینان را داد که موضوع اشتغال و تبدیل وضعیت به‌طور ویژه در دستور کار دولت قرار دارد.

حرف‌های تحسین‌برانگیز یک دهه هشتادی‌

تماس یک دختر کنکوری دهه هشتادی، نقطه عطف نشست پاسخگویی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به تماس‌های مردمی بود. تماسی که قرار بود طبق قاعده تعریف‌شده ۵ دقیقه باشد اما نزدیک ۱۵ دقیقه طول کشید و تعجب و تحسین معاون رئیس‌جمهور و رئیس مرکز ارتباطات مردمی و همکارانشان را به سبب احاطه این دانش‌آموز تهرانی به موضوع در پی داشت.

دانش‌آموز کنکوری نگران مصوبه‌ای بود که تأثیر معدل را بار دیگر در سرنوشت کنکوری‌ها پُررنگ می‌کرد؛ توجه دقیق به مصوبات مجلس، لوایح دولت، لوایح شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی آموزش و پرورش و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر از سوی این دختر با تأیید حسینی همراه بود که به سبب سوابق حضورش در دو قوه مقننه و مجریه به قوانین اشراف کامل دارد.

دختر کنکوری تصریح کرد که با مصوبه‌ فعلی نه تنها دست مافیای کنکور قطع نشده بلکه مافیای دیگری به‌نام معدل‌سازی و کلاس‌های ویژه آن هم به کنکور و متعلقاتش اضافه شده و بار روانی و مالی تازه‌ای به داوطلبان و خانواده‌های اضافه کرده است.

با اینکه تماس طولانی و پیچیده شده بود، اما هربار که دختر دانش‌آموز از چالش‌های خود گفت و بغض کرد، حسینی، پدرانه از او خواست هر موضوع دیگری را که در این زمینه لازم می‌داند، با او در میان بگذارد. در پایان تماس هم به او توصیه کرد که بیشترین تمرکز خود را روی درس و مطالعه بگذارد و به وی اطمینان داد که هم وزیر آموزش و پرورش و هم وزیر علوم در کابینه و هم نمایندگان مجلس پیگیر این موضوع خواهند بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین از دختر دانش‌آموز خواست تمام اسناد و گزارش ۱۰ صفحه‌ای خود را که با استناد به آنها حرف‌هایش را بیان می‌کرد، به مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری ارسال کند تا مورد ارزیابی ویژه قرار گیرد. پایان مکالمه و قطع تماس در واقع آغاز تمجید از هوش، دقت، آگاهی و پیگیری این دختر دهه هشتادی بود که معاون رئیس‌جمهور او را «پیگیرتر از خیلی‌ها» دانست و با تأکید ویژه بر استفاده از ظرفیت‌های چنین نوجوانانی در دستگاه‌ها، گفت که نباید از توانمندی‌ها و نظرات راهگشا و به‌روز دهه هشتادی‌ها غفلت کرد.

راهکارهای گره‌گشای مردم
نشست که پایان یافت، یک دیدگاه مشترک میان حاضران وجود داشت و آن ارتقای محسوس آگاهی مردم درباره قوانین، لوایح و مصوبات قانونی، فنی و حقوقی بود. موضوع دیگری که مورد اشاره و تصریح معاون پارلمانی رئیس‌جمهور قرار گرفت، ارائه راهکارهای قانونی، اجرایی و معقول از سوی مردم در مسیر رفع چالش‌هایی‌ست که بر سر راه قطار اجرایی کشور قرار دارد و نظرات و همیاری‌ مردم می‌تواند دولت را در عبور از آنها یاری دهد و دقت در جزئیات همه تماس‌های مردم از سوی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور و یادداشت نکات اعلام شده، نشان می‌دهد که دولت به‌منظور بهبود شرایط اجرای قانون و رفع کاستی‌ها و شبهات موجود در آن، روی مردم حساب ویژه‌ای باز کرده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.