تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

سرلشکر باقری:

تجربه ۳۹ ساله در ساخت پهپاد داریم

تجربه ۳۹ ساله در ساخت پهپاد داریم
تهران- رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح با بیان اینکه ایران تجربه ۳۹ ساله در طراحی و ساخت پهپاد دارد، گفت: امروز ساخت پهپاد از طراحی تا پرواز همه در داخل انجام شده و می شود.

سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش‌های خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به وضعیت کشور در دوران دفاع مقدس گفت: ما در صحنه جنگ باید کمبودهای خود را با تلاش و ممارست ساماندهی می‌کردیم که این کار را با تمامی توان انجام دادیم.

وی اظهار داشت: ما در دوران دفاع مقدس با مظلومیت جنگیدیم؛ به لحاظ تجهیزاتی در تحریم بودیم و باید موازنه قوا را با تلاش در حوزه علم و فناوری و قطعه‌سازی ایجاد می‌کردیم.

سرلشکر باقری افزود: دشمن بعثی در همان زمان از نظر منابع انسانی به‌طور کامل از مجموعه کشورش استفاده می‌کرد؛ کشور آنها در جنگ کاملاً تعطیل بود و از ظرفیت‌های انسانی‌اش در جبهه‌ها علیه ملت ایران استفاده می‌شد؛ همچنین رژیم بعثی از عده‌ای مزدور که از دیگر کشورها برای مبارزه آورده بود، نیز بهره می‌برد و به لحاظ تجهیزاتی نیز مورد حمایت بلوک شرق و غرب بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در چنین شرایطی ما در صحنه جنگ باید کمبودهای خود را با تلاش و ممارست ساماندهی می‌کردیم که این کار را با تمام توان انجام دادیم و امروز در این همایش باید این مسائل را برای نسل جوان تبیین کنیم.

وی یادآور شد: ارتش ما در زمان جنگ هیچ‌گونه پشتیبانی قطعاتی نداشت و همواره عنوان می‌شد که چگونه می‌توان در صورت ادامه جنگ، هواپیماها و ناوهای جنگی را پای کار نگه‌داشت؛ ارتش جمهوری اسلامی در همان دوران با تلاش و همت مضاعف از تجهیزات نگهداری کرد، تعمیر آن‌ها را بر عهده گرفت و در راستای ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات تلاش کرد.

سرلشکر باقری گفت: دشمن از همان دوران با تبلیغات و دروغ‌پردازی‌ها به دنبال القای این بوده است که ایران بدون طرح و برنامه و تدبیر، انبوهی از نوجوانان و جوانان را بر روی میادین مین می‌فرستاده و می‌فرستد؛ در صورتی که هیچ‌گاه در دوران دفاع مقدس چنین اتفاقی نیفتاده و حتی یک مورد نمی‌توان یافت که فرمانده‌ای چنین دستوری داده باشد.

وی اظهار داشت: این همایش خاص و مهم است و باید تلاش‌های صورت گرفته را در حوزه بهره‌گیری از علوم در دوران دفاع مقدس، بازخوانی و استخراج کنیم؛ همچنین این همایش مأموریت دارد تا فعالیت‌های علمی و فناورانه و بهره‌گیری از علوم مختلف در طراحی‌های جامع عملیاتی را مورد بررسی و تبیین قرار دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس، در ظاهر ما با ارتش رژیم بعثی می‌جنگیدیم، اما در حقیقت بیش از ۳۵ کشور از آن‌ها حمایت می‌کردند و یافته‌های روز علمی دنیا به همراه تجهیزات و فناوری را در اختیار آن‌ها قرار داده بودند.

سرلشکر باقری گفت: در عرصه جنگ هشت ساله سلاح‌های روز و در حال پژوهش دنیا روی ما آزمایش و سپس تولید انبوه و به‌کارگیری می‌شد که می‌توان در این زمینه به جنگنده‌های میراژ، موشک‌های اگزوسه، جنگنده‌های سوخو ۲۴، سوخو ۲۵ و میگ ۲۹ روز شوروی، موشک‌های ضد راداری و لیزری و تصاویر ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امروز با اتکا به توان داخلی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز دفاعی و نظامی در داخل ساخته می شود، افزود: استفاده حداکثری از دانش آیرودینامیک در طراحی هواگردها با سرنشین و عمدتاً بدون سرنشین، ساخته پهپاد از لحظه طراحی تا پرواز همه در داخل انجام می‌شود که این اتفاق کوچکی نیست.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما تجربه ۳۹ ساله در ساهت و طراحی پهپاد داریم که از سال ۶۲ آغاز شده است، بیان کرد: دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و دانشمندان حوزه آیرودینامیک از دانشگاه‌های صنعتی برتر کشور وارد میدان شدند و پهپادها را طراحی کردند که بخشی از آن در همین نمایشگاه جانبی وجود دارد.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس، این غربی‌های دروغگو و مزوری که حرف از حقوق بشر می‌زنند، تسلیحات ممنوعه شیمیایی را می‌ساختند و در روز اول روی ما و روی عزیزانی که در جبهه‌های ما بودند تست می‌کردند و توسعه می‌دادند و روزی که جنگ تمام شد عراقی‌ها ۱۲ هزار تن مواد شیمیایی داشتند.

وی با بیان اینکه دانش و فناوری در یکسو و دفاع مقدس در یکسو بر همدیگر تاثیر متقابل داشته‌اند، اظهار داشت: هم دانش و فناوری به دفاع مقدس کمک کرد و هم دفاع مقدس موجب ارتقای دانش و فناوری در کشور شد. این تاثیر متقابل پایدار است و همچنان وجود دارد.

سرلشکر باقری اظهار کرد: ما خوشحالیم و مفتخریم به اینکه قویترین ارتباط را با همه مراکز دانشگاهی، پژوهشی کشور، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، دستگاه‌های کشوری، علمی در شقوق مختلف علوم انسانی، علوم دینی، علوم صنعتی مهندسی، علوم پزشکی، هنر، ادبیات و همه اینها ارتباط وسیعی وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما قطعاً نباید به وضع موجود قانع باشیم. باید عجین شویم به طوری که علم و دانش در خدمت بخش دفاع و امنیت کشور باشد و دفاع و امنیت نیز در خدمت افزایش و ارتقای دانش و فناوری کشور باشد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: دفاع مقدس باعث رشد علم و فناوری در کشور شد؛ این در بسیاری از رشته‌ها توسط دانشمندان و نخبگان اساتید آن رشته بارها بیان شده است و انتظار داریم که در محصول این همایش و نشست‌های تخصصی امروز بعد از این جلسه و بعدازظهر و مقالات، مصاحبه‌ها این استخراج شود که دفاع مقدس چه کمکی به ارتقای دانش و فناوری در کشور در شقوق مختلف شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.