تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

عشایر مهمان با تمام ظرفیت احشام خود به ایلام کوچ نکنند

عشایر مهمان با تمام ظرفیت احشام خود به ایلام کوچ نکنند
ایلام - مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: رایزنی های لازم با مدیران کل و مسوولان استان های همجوار صورت گرفته که عشایر این مناطق با تمام ظرفیت دامی خود به استان ایلام کوچ نکنند.

 

فرشاد یاسمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین ورود دام های عشایر مهمان که فاقد پلاک کوبی و واکسیناسیون باشند در فصل کوچ پاییزه به استان ایلام ممنوع است.

وی توضیح داد: باتوجه به خشکسالی های چندسال اخیر و فقر شدید مراتع، عشایر مهمان و بومی اجازه حضور در مراتع با تمام ظرفیت دامی را ندارند.

مدیرکل امور عشایری ایلام افزود: ورود عشایر مهمان و بومی با تمام ظرفیت احشام، به مراتع با توجه به خشکسالی های اخیر و عدم نزولات جوی ممنوع است.

یاسمی ادامه داد: البته باتوجه به طرح خرید دام مازاد و حذفی از دامداران طی یکسال اخیر، تعداد احشام عشایر نیز نسبت به سال های گذشته کمتر شده است.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۰ درصد عشایر مهمان از استان های همجوار برای زمستان گذرانی وارد استان ایلام شده اند و به تدریج ورود عشایر مهمان به استان بیشتر می شود.

مدیرکل امور عشایری ایلام اضافه کرد: عشایر مهمان در منطقه دهلران ضمن اسکان در اراضی عرفی عشایر بومی استان ایلام، برای تامین آب مورد نیاز خود اقدام به شکستن لوله های تامین آب کشاورزان منطقه کرده و مشکلاتی برای عشایر بومی و کشاورزان ایجاد کرده اند.

یاسمی تاکید کرد: باید مسوولان استان های مبدا نسبت به ارائه خدمات و آبرسانی برای عشایر خود اقدام کنند تا مشکلاتی برای عشایر بومی و کشاورزان استان ایلام رخ ندهد.

به گزارش ایرنا، همه ساله از ماه آذر تا اردیبهشت ماه سال بعد مراتع و مناطق گرمسیری استان ایلام پذیرای بیش از ۲ هزار نفر خانوار عشایری با ۲۵۰ هزار راس دام از استان های همدان، کرمانشاه و لرستان است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.