تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۲۸

معاون اجرایی رئیس جمهور: تمرکز دولت در دور جدید سفرهای استانی بر گره‌گشایی‌ اقتصادی است

معاون اجرایی رئیس جمهور: تمرکز دولت در دور جدید سفرهای استانی بر گره‌گشایی‌ اقتصادی است
بیرجند - معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور پروژه‌های عمرانی کمتری تعریف می‌شود و تمرکز دولت در دور جدید سفرهای استانی بر گره‌گشایی‌های اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محسن منصوری در ارتباط تصویری با استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های استاندار در سفر اول رئیس جمهور مصوبات خوبی در حوزه عمرانی در خراسان جنوبی داشتیم افزود: سفر اول حدود ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه داشت که بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از این میزان محقق و وارد استان شده و در این زمینه به لطف خدا از برنامه پیش‌بینی شده جلوتر هستیم.

وی گفت: بانک‌ها در این سفر یکسری تعهدات در بخش‌های مختلف در زمینه پرداخت تسهیلات داشتند که بخش‌هایی از آن اجرایی شده و در بخش‌هایی هم باید کمک کنیم تا عقب افتادگی‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات نیز مرتفع شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد: در دور دوم سفرهای استانی تصمیم گرفتیم که پروژه‌های عمرانی کمتری را تعریف کنیم چراکه تعهدات دور اول سفرها سنگین است و باید ابتدا آنها محقق شود.

وی اظهار داشت: در برنامه توسعه، رشد اقتصادی هشت درصدی برای کشور پیش‌بینی شده که در این زمینه عقب هستیم و این موضوع با تعریف پروژه عمرانی جدید حاصل نمی‌شود بلکه باید گردش مالی ایجاد کنیم.

منصوری با بیان اینکه ایجاد پروژه عمرانی جدید تنها کشور را بدهکار می‌کند افزود: به نظر می‌رسد شیوه درست این است که کشور را اقتصادی اداره کرد، مدیریت جریان نقدینگی با هدایت سرمایه‌گذاری و استفاده از توان بخش خصوصی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پروژه فولاد قاین بیش از پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است گفت: این پروژه به اندازه چندین پروژه عمرانی اشتغالزایی به همراه دارد و در کنارش توسعه منطقه‌ای را نیز به دنبال دارد لذا تمرکز دولت در دور جدید سفرهای استانی بر گره‌گشایی‌های اقتصادی است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید رابطه خود را با بانک‌ها و بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به دولت درست تنظیم کنیم افزود: بخشی از مصوبات دور جدید سفرها می‌تواند از جنس گره‌گشایی‌های اقتصادی باشد.

۱۳۷ فرصت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی احصا شد

استاندار خراسان جنوبی هم در این ارتباط تصویری و نشست برنامه‌ریزی جلسه دیدار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با رئیس جمهور که قرار است در بیرجند برگزار شود، گفت: بیش از ۱۳۷ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف استان احصا شده که براساس آن سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در آنها ورود پیدا کنند.

جواد قناعت خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم توجه ویژه به استان‌های محروم یا مناطق کمتر توسعه‌یافته است.

وی افزود: در این راستا توزیع متوازن و عادلانه منابع و توجه ویژه به طرح‌های اقتصادی براساس ظرفیت‌های هر استان از سیاست‌های دولت است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با تدبیر معاون اجرایی رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی سرمایه‌گذاران بخش‌های حقوقی، حقیقی و خصوصی به خراسان جنوبی سفر می‌کنند، سرمایه گذاران بیشتر متمایل به سرمایه‌گذاری در استان‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری در آنها زود بازده بوده و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

وی گفت: لذا رغبت به سرمایه‌گذاری در استان‌های کم برخوردار کمتر است چون احتمال می‌رود بازگشت سرمایه کمی دیرتر اتفاق بیفتد، به همین دلیل این طرح بسیار ارزشمند است و براساس آن می‌توانیم شاهد حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های خصوصی و دولتی در استان باشیم.

قناعت به فهرست آماده شده فرصت‌های سرمایه گذاری توسط معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اشاره کرد و گفت: براساس این فهرست ۱۳۷ فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف استان احصا شده که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در آنها ورود پیدا کنند، چراکه خراسان جنوبی با وجود محرومیت‌ها از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالایی برخوردار است و از منظر موقعیت جغرافیایی، این استان از معادن غنی برخوردار است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان افزود: در حوزه معدن بسیاری از منابع غنی در خراسان جنوبی وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توان از معدن طلا در منطقه شادان شهرستان خوسف نام برد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد خراسان جنوبی در حوزه سنگ‌های معدنی گفت: ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به حدی است که می‌توان شهرک تخصصی طلا را در این استان راه‌اندازی کرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای چهار پایانه مرزی است گفت: بیش از ۳۵ درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان از طریق پایانه مرزی ماهیرود انجام می‌گیرد لذا مرز نیز از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوب است.

قناعت با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی گفت: خراسان جنوبی در تولید زرشک، عناب، زعفران، گیاهان دارویی و گل نرگس رتبه‌های خوبی را در سطح کشور در اختیار دارد و در فرآوری محصولات کشاورزی قدم های اولیه برداشته شده اما جا برای کار بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز استان از ظرفیت بالایی برخوردار است یادآور شد: استان دارای چهار اثر جهانی ثبت شده است که با اضافه شدن یک اثر جدید تعداد آنها به پنج اثر جهانی رسیده و خراسان جنوبی جزو سه استان برتر کشور در این زمینه نیز است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی ۱۳۷ فرصت سرمایه‌گذاری اولویت‌ دار استان افزود: این طرح‌ها به تفکیک شامل ۷۸ طرح اولویت‌دار در بخش صنعت و معدن شامل تولید نانوسیلیس و تولید انواع آجرهای نسوز، فرآوری بنتونیت و شناسایی ۴۷ طرح اولویت‌دار در بخش کشاورزی شامل واحد تولید شیر خشک، کشتارگاه تخصصی شتر مرغ، شناسایی ۹ طرح اولویت‌دار در بخش گردشگری و صنایع دستی، شناسایی سه طرح اولویت‌دار در بخش نیرو که نیروگاه های خورشیدی، احداث نیروگاه‌های بادی است.

رئیس جمهور در آغاز دور دوم سفرهای استانی به همراه شماری از اعضای هیات دولت امروز – پنجشنبه ۲۴ آذر – به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند و این سفر ۲ روزه است که تا پایان روز جمعه ۲۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.