تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲

کارشناس اقتصادی: روند کاهش نرخ تورم در سال آینده ادامه می‌یابد

کارشناس اقتصادی: روند کاهش نرخ تورم در سال آینده ادامه می‌یابد
تهران- کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت سیزدهم با اقدامات خودش توانست جلوی رشد تورم را بگیرد، معتقد است نابسامانی‌های اقتصادی کنترل شده و دلیلی برای رشد تورم در سال آینده وجود ندارد.

«عبدالمجید شیخی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره پیش‌بینی وضعیت نرخ تورم در سال آینده، اظهار داشت: دو نظریه راجع به تورم وجود دارد، یکی نظریه مکانیکی که ارتباط بین حجم نقدینگی و نرخ تورم را بیان می‌کند و دیگری نظریه رفتاری است و ارتباط بین حجم نقدینگی با رفتار مردم و انتظارات تورمی را تحلیل می‌کند.

وی افزود: چنانچه انتظارات تورمی را سرکوب کنیم، تورم متوقف می‌شود ،البته باید سایر عوامل بیرونی افزایش قیمت‌ها به کمک سیاست‌های تعرفه‌ای بازرگانی کنترل شود همان کاری که دولت دنبال می‌کند و در کنار آن بنگاه‌های نیمه تعطیل را احیا کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مجموع سیاست‌های تعرفه‌ای در بحث واردات و صادرات و رونق تولید باعث می‌شود که مردم احساس ‌کنند شرایط تولید و عرضه بهبود یافته است.

وی درباره راهکارهای کنترل نرخ تورم گفت: اقتصاد ما هنوز از نوسانات نرخ دلار و یورو ضربه می‌خورد و باید سراغ حذف دلار و یورو از معاملات اقتصادی حرکت کنیم که مبادلات پولی دو جانبه و چند جانبه باید اجرایی شود و دلار و یورو را در معاملات حذف کنیم.

شیخی با تاکید بر اینکه باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم، گفت: تراکنش‌های پولی باید پایش شود و مالیات از عایدی سرمایه، خانه‌های خالی، انتقال ارز و سکه اخذ و مبادلات سوداگرایانه مسکن، زمین، خودرو متوقف شود و ارزش پولی را ثابت نگه داریم و خلق اعتبار در نظام بانکی را به صفر برسانیم، زیرا ابزاری برای خلق نقدینگی و تورم است.

این کارشناس اقتصاد اظهار داشت: عاملی قابل پیش‌بینی مبنی بر اینکه اقتصاد کشور سال آینده دچار مضیقه باشد وجود ندارد و امیدواریم وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

وی ادامه داد: اقدامات دولت سیزدهم در بخش تولید همچون ساخت مسکن نهضت ملی نه‌تنها موجب کاهش هزینه سبد مصرف خانوار می‌شود، بلکه با ایجاد ۳۰۰ رشته شغلی موجب ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.