تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

رییس سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

ایجاد وزارتخانه «تغییر اقلیم» در ۱۲ کشور/ دما در فصول تابستان و پاییز رو به افزایش است

ایجاد وزارتخانه «تغییر اقلیم» در ۱۲ کشور/ دما در فصول تابستان و پاییز رو به افزایش است
تهران- رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه مسئله تغییر اقلیم و پیامدهای آن جدی است و از وزارت نیرو تا صنعت و کشاورزی برای مقابله با آن باید پای‌کار آیند، گفت: ۱۲ کشور در دنیا وزارتخانه تغییر اقلیم تاسیس کرده‌اند.

«سحر تاجبخش» امروز یکشنبه در نشست خبری که در سالن شبستان مصلی امام خمینی و در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل برگزار شد، در پاسخ به سوال ایرنا درباره اینکه تا چه میزان در مواجه با تغییر اقلیم برنامه‌ریزی داریم، اظهار کرد: مسئله تغیر اقلیم جدی و غرب آسیا با آن مواجه است؛ مواجه ما در ایران با تغییر اقلیم در سه بخش طوفان گردوخاک، کم بارشی و تنش آبی و افزایش دما است.

وی افزود: سازمان هواشناسی تکالیفی برای پایش و پیش‌بینی دارد، ما مسوول پایش و هشدار مخاطرات هستیم. اینکه برای کم آبی و مواجه با پیامدها به‌تنهایی وظیفه داریم، خیر؛ همه دستگاه‌ها از وزارت نیرو تا صنعت، معدن و تجارت باید برنامه جامعی را برای مواجه با تغییر اقلیم داشته باشند.

رییس سازمان هواشناسی گفت: از طرفی باید اطلاعات برخط را از برخی وزارتخانه‌ها داشته باشیم تا برای مثال بدانیم در وقت سیلاب‌های تابستانی در کدام رودخانه خطر طغیان و سیل وجود دارد، اما به طور کلی بانک اطلاعاتی دقیقی در کشور نداریم.

تاجبخش افزود: سازمان هواشناسی در سطح «تقویت شبکه دیدبانی» برنامه دارد و اما تولید شبکه اطلاعات و تجمیع ان بر عهده همه دستگاه‌ها است تا ما در پیش بینی و تحلیل شرایط ضریب خطای کمتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای مواجه با تغییر اقلیم در کشور فقط یک دستگاه وظیفه ندارد. اگر ما در کشور تنش ابی قابل ملاحظه داریم ضرورت دارد در یک برنامه‌ریزی منسجم، همه دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند.

تاجبخش گفت: وجود برنامه منسجم لازم است؛ برنامه‌های بین‌المللی توصیه کرده است که سازگاری با تغییر اقلیم و مقابله با آثار آن در دستور کار کشورها قرار گیرد.

رییس سازمان هواشناسی گفت: تغییر اقلیم در منطقه ما به صورت کم‌آبی و کم بارشی است در برخی کشورها پربارشی است.اکنون در ۱۲ کشور دنیا وزارتخانه تغییر اقلیم ایجاد شده است که در همسایگی ایران، پاکستان این وزارتخانه را تاسیس کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه دلیل آلودگی هوای تهران چیست، پاسخ داد: اطلاعاتی در اختیار سازمان هواشناسی نیست که دقیق بگوید عامل اصلی چیست، پایداری هوا باعث نگهداری مواد آلاینده می‌شود، در واقع عامل جوی مهم است؛ در کلان‌شهرها منابع آلاینده فسیلی در شرایط پایداری هوا تجمیع می‌شود و به سطح زمین می‌رسد.

وی توضیح داد: طی سال‌های اخیر سیستم‌های بارشی کم شده و هم‌زمان تعداد خودرو و سوخت نیروگاه‌ها تغییر یافته و باعث شده بارش‌ها هم نتواند شاخص آلاینده را کاهش دهد.

رییس سازمان هواشناسی درباره اینکه خشکسالی تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد که در ۱۰۰ سال آینده در مناطق استوایی که جنوب کشورمان را هم شامل می‌شود روند افزایش بارش را داریم، اما نوع آن مشخص نیست، بدین معنی که این بارش‌ها می‌تواند سیل‌آسا باشد، مثل اتفاقی که در تابستان امسال رخ داد.

تاجبخش بیان کرد: مهم این است که توسط روش‌های آبخیزداری این بارش‌ها را جمع‌آوری کنیم و هم برای تقویت منابع آبی زیرزمینی و هم برای مقابله با کم‌آبی بارش‌های سیلابی باید جمع‌آوری شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.