تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۸:۰۳

کارشناس اقتصادی:

سوداگری در بازار خودرو و ارز از جلوه‌های معطلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه است

سوداگری در بازار خودرو و ارز از جلوه‌های معطلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه است
تهران- عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور و کارشناس اقتصادی با اشاره به معطل مانند تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، گفت: علت گرایش به سوداگری در بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز به خاطر نبود مالیات بر عایدی سرمایه است.

محمدرضا یزدی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد معطل مانند طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، اظهار داشت: به طور خاص در حال حاضر اقتصاد ایران با مشکل سرمایه‌گذاری مواجه است و شرایط به نحوی است که افراد صاحب سرمایه به جای سرمایه‌گذاری در تولید که با ریسک بالا، نقد شوندگی پایین، سود کم و مشکلات جدی در اخذ مجوزها مواجه هستند، به سمت سوداگری در بازارهایی مثل ارز و سکه و زمین سوق داده می‌شوند.

وی افزود: بازارهایی مانند خودرو، مسکن و ارز ریسک ندارد و سود آن تضمین شده و به مراتب بیشتر از تورم است.

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور با بیان اینکه تنها پایه‌هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند این تعادل را به نفع تولید برهم بزند، گفت: لازمه این امر تصویب قانون به شکل بازدارنده است نه اینکه صرفاً سود بخش‌های غیرمولد را مقداری کاهش دهد و بازدارندگی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: به طور خاص نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهایی مثل مسکن و ارز و طلا به مراتب باید از مالیات بخش تولید بالاتر باشد.

یزدی زاده عنوان کرد: همچنین بحث اراضی شهری راکد نیز بسیار حائز اهمیت است و نرخ مالیات بر این بخش باید به شدت بالا باشد تا بازدارندگی کامل ایجاد کند.

وی با اشاره به کارکردهای مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد، گفت: در کشورهای پیشرفته امروز مالیات بر درآمد به صورت تصاعدی تا بیش از ۵۰ درصد نیز می‌رسد و فرار مالیاتی نیز نزدیک به صفر است، ولی در این کشورها نیز نیاز به اعمال مالیات بر ثروت و مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از انباشت بیش از حد ثروت مورد توجه قرار گرفته است.

 

فرار مالیاتی در ایران بالاست

عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: در ایران که فرار مالیاتی بالاست و مالیات بر درآمد نیز حداکثر ۲۵ درصد است، نیاز به مالیات بر ثروت و پایه‌هایی مثل مالیات بر عایدی سرمایه بسیار بالاتر است؛ چراکه متوسط رشد درآمد حاصل از سرمایه بیشتر از متوسط رشد درآمدهای دیگر است و از این جهت وضع مالیات بر عایدی سرمایه لازمه اقتصاد کشورهاست.

یزدی زاده با بیان اینکه مالیات بر ثروت کارکردهای زیادی دارد، گفت: بهبود عدالت مالیاتی، افزایش درآمدهای دولت و کنترل تورم در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور از جمله این موارد است. به همین دلیل باید به صورت منعطف در اقتصاد اعمال شود. کاهش فاصله طبقاتی و هدایت سرمایه‌ها به بخش تولید نیز از جمله مزایای مهم مالیات بر ثروت است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.