تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱

«ما و سلیمانی»

پیشنهاد پدر رئالیسم ایرانی برای خونخواهی شهید سلیمانی

پیشنهاد پدر رئالیسم ایرانی برای خونخواهی شهید سلیمانی
تهران- مرحوم دکتر «ابومحمد عسگرخانی» استاد شاخص دانشگاه تهران که بسیاری از دانش‌آموختگان روابط بین‌الملل او را پدر رئالیسم ایرانی می‌خوانند، جایگاهی بی‌بدیل برای حاج قاسم در پیگیری منافع و امنیت ملی قائل بود.

تهران- مرحوم دکتر «ابومحمد عسگرخانی» استاد شاخص دانشگاه تهران که بسیاری از دانش‌آموختگان روابط بین‌الملل او را پدر رئالیسم ایرانی می‌خوانند، جایگاهی بی‌بدیل برای حاج قاسم در پیگیری منافع و امنیت ملی قائل بود.

سخنان مرحوم دکتر «ابومحمد عسگرخانی» استاد سرشناس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره حاج قاسم اوج تعابیر یک رئالیست کارکشته بین‌المللی درباره سردار سلیمانی بود. او دی‌ماه ۹۸ در برنامه‌ تلویزیونی «زاویه» گفت: شهید سلیمانی اسطوره معنویات بود و هدف از زندگی و کمال انسان را دریافته بود. اسطوره استراتژیست‌ها بود که در جنگ و بحران غائله را ختم می‌کرد.

عسگرخانی حاج قاسم را اسطوره استراتژیست‌ها می‌دید و بزرگترین استراتژیست جنگ‌های ترکیبیاین استاد دانشگاه تهران افزود: یک زمانی ناسیونالیست‌ها می‌گفتند منافع ملی ما در مرزهای ماست که البته آن‌ها اصول روابط بین‌الملل را نمی‌دانستند چون منافع ملی متغیری وابسته به منافع ملی و بین‌المللی است. ایشان بدون تحصیلات عالیه با جهاد اکبری که در درون خود انجام داد توانست این یگانگی را ایجاد کند. به همین دلیل از رسانه‌های غربی گرفته تا شخصیت‌های آنها، ایشان را در تاریخ استراتژیست‌ها بی‌نظیر عنوان می‌کنند. ایشان اسطوره چندگانه نامیده خواهد شد و به‌خوبی ادبیات روابط بین‌الملل بازنویسی می‌شود.

دیدگاه عسگرخانی درباره سردار بارها از زبان دیگران نیز تبیین شده است. دکتر «روح‌الله قادری کنگاوری» عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین‌(ع) نیز در این باره می‌گوید: او معتقد بود شهید سلیمانی هرجا گام برداشته از منافع ملی ایران دفاع کرده زیرا ایشان منافع ملی را متغیر وابسته به امنیت ملی و بین‌المللی می‌دانست و لذا هر جا امنیت ایران تهدید شود ناچار از مداخله‌ایم و باید با آن تهدید مقابله کرد، چون منافع ایران به خطر افتاده است.
عسگرخانی، جنس کنش شهید سلیمانی را این نوع تحلیل کردند و همواره می‌ستودند. وی، شهید سلیمانی را اسطوره معنویت و اسطوره استراتژیست می‌دانست که توانسته ایدئولوژی را به استراتژی تبدیل کند زیرا هدفش رساندن آدمی به درجه کمال انسانیت است و برای این هدف استراتژی داشت. او، شهید سلیمانی را بزرگترین استراتژیست جنگ‌های ترکیبی در دنیا می‌دانست و می‌شناخت.

یکی از مهمترین اقدامات حاج قاسم از دید مرحوم عسگرخانی، ایجاد جبهه مقاومت و زمینه‌سازی مشارکت ملت‌های منطقه برای ثبات و امنیت بودهمچنین دکتر «احد آزادیخواه» نماینده ادوار دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: یکی از منحصر به فردترین مدافعان اقدام حاج قاسم سلیمانی مبنی بر تشکیل جبهه مقاومت، دکتر عسگرخانی بود که با ادله محکم و غیرقابل‌انکار از اقدام و حرکت شهید سلیمانی دفاع کرد.
شهید سلیمانی از کشورهای اسلامی منطقه جبهه مقاومتی تشکیل داد و به این ترتیب از کشورهای گوناگون برای ثبات امنیت در منطقه مشارکت داشتند. این همان تعامل و ائتلاف میان ملت‌های منطقه بود که دکتر عسگرخانی به دنبال آن بود. پس اگر کشورهای اسلامی روابط درون‌تشکیلاتی یا دیپلماسی جهان اسلام داشته باشند و این به عنوان یک گزاره در روابط بین‌الملل تعریف شود و مدل‌هایی برای بارورسازی آن طراحی کنند و کشورهای اسلامی هم براساس همین مدل پیش بروند، به طور حتم اقتدار، عظمت، امنیت و اقتصاد کشورهای بلاد اسلامی چند برابر خواهد شد.

پس از شهادت حاج قاسم، مرحوم عسگرخانی اصرار بر خونخواهی شهید سلیمانی از طریق کاربرد ابزارهای حقوقی داشت و بارها از ضرورت گشایش دعاوی حقوقی در مجامع بین‌المللی به دلیل نقض ماهوی منشور سازمان ملل متحد در جریان اقدام تروریستی دولت ترامپ علیه حاج قاسم سخن گفت. همچنین پیگیری پرونده این اقدام تروریستی از طریق محاکم ایران و عراق.

یکی از پیشنهادهایی که عسگرخانی در وبینار «بررسی ابعاد حقوقی ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و استاد شهید دکتر محسن فخری‌زاده» (دهم دی‌ماه ۹۹) ارائه داد ایجاد موزه صلح در کرمان، تهران، بغداد، دمشق، لبنان، یمن و ثبت آن به نام آن شهدا بود تا این موزه‌ها علاوه بر کارکرد فرهنگی با شخصیت حقوقی خود، پیگیر شهادت حاج قاسم در سطح منطقه‌ای و جهانی شوند و نوعی در برابر جنایات آمریکایی‌ها بازدارندگی به وجود آورند.

به گفته عسگرخانی، موزه‌های صلح علاوه بر کارکرد فرهنگی با شخصیت حقوقی خود می‌توانند پیگیر شهادت حاج قاسم در سطح منطقه‌ای و جهانی شوندموزه‌های صلح به طور عمده اوایل قرن بیستم در اروپا و آمریکا شکل گرفت و «موزه صلح برادفورد» در انگلیس، «موزه یادبود کان» در فرانسه، «موزه صلح گورنیکا» در اسپانیا، «موزه بین‌المللی صلح دیتون» در آمریکا و «مرکز صلح نوبل» اسلو به عنوان مکان‌هایی ضدجنگ شناخته شدند.

چند سال بعد از حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی، در پنجم می ۱۹۵۱ مصادف با روز کودک در ژاپن، «موزه صلح هیروشیما» در پارک یادبود صلح این شهر گشایش یافت. «موزه صلح تهران» نیز موزه‌ای است که در سال ۱۳۸۶ خورشیدی و با محوریت عیان ساختن پیامدهای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق در هشت سال دفاع مقدس راه‌اندازی شد و اکنون جا دارد تا موزه‌های صلح یادآور تلاش‌های سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم و نیز پیامدهای اقدام تروریستی آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن حاج قاسم باشد./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.