تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

درباره موقوفه سردار سلیمانی در کرمان انتهای بن‌بست خورشید، خانه مادری * نجمه حسنی

درباره موقوفه سردار سلیمانی در کرمان انتهای بن‌بست خورشید، خانه مادری   * نجمه حسنی
کرمان - نشانی‌اش را حالا دیگر همه از بَر هستند؛ خیابان خورشید(رجایی)، بن‌بستی که دیگر بن‌بست نیست؛ کوچه‌ای که کوچه نیست و خانه‌ای که دیگر حتا خانه نیست؛ جای دنج و امن خیلی‌هاست، نه تنها در ایام فاطمیه، در این خانه حالا دیگر همه ایام سال باز است.

 

۴جای امنی است خانه مادری؛ خانه‌ای که به واسطه عشق و علاقه سردار دل‌ها به مادرمان بانو حضرت زهرا (س) اکنون به بیت الزهرا (س) خانه مادری همه دلدادگان و شیفتگان حریت تبدیل شده است.

هر زمان دلم از ناخوشی های روزگار و فراز و نشیب هایش می گیرد، جای امنم را در گوشه ای از خانه مادریمان در انتهای کوچه ای بن بست در خیابان شهید رجایی شهر کرمان در بیت الزهرای(س) موقوفه سردار دل ها می یابم.

می روم و روی فرش قرمزی که هدیه حرم حضرت زینب (س) است و کنار مزار شهید گمنام و ۲ تابوت حمل کننده پیکر مطهر حاج قاسم عزیزمان و سردار پورجعفری پهن است می نشینم؛ کنار تکه ای از ضریح حرم حضرت رقیه (س) که به سردارمان هدیه شده است؛ کجا می شود چنین جای امنی را یافت جز اینجا در خانه ای به نام مادرمان!

حس و حال عجیبی دارد این خانه، چشم هایم را می بندم و به زمزمه هایی که از در و دیوارش به بیرون می تراود گوش فرا می دهم؛ صدا صدای سال ها صداکردنشان است؛ صدای ذکرهای یا فاطمه و یا زهرا (س)، صدای یاحسین (ع) گفتن و روضه خوانی های حاج قاسم‌مان! کمی بعد پهنای صورتم را اشک فرا گرفته است و با زمزمه های در و دیوار بیت الزهرا(س) همراه می شوم.

چه حس معطری است اینجا تمام تمامیت دنیا جمع شده است، اینجا و این لحظه، عشق در لحظه لحظه های بیت الزهرا(س) معنا می شود در عکس شهدایی که با لبخند زیبایی به تو خیره شده اند و انبوه مشکلاتت را چون ذره کاه کوچک و حقیر می بینند؛ در برابر آن‌همه بزرگی و عظمت پروردگارشان و در سایه او مادر صبور و دردکشیده ۱۸ ساله‌مان!

شاید این حس آرامش بیت الزهرای حاج قاسم برمی گردد به اشک ها، به ناله های نیمه شب، به ذکرخوانی و مصیبت خوانی یا حتی به مهمان نوازی و خاک شدن سردار پیش پای عزاداران در شب های روضه خوانی و به نامی که بر آن نهاده شده است به نام بیت الزهرا!

این خانه که بخشی از منزل شخصی سردار دل ها بود در زمان حیات سردار ماوای حاج قاسم با فرزندان و خانواده‌های شهدا بود در شب های فاطمیه قرار از کف حاج قاسم می گرفت و اشک ماتم را به گونه هایش روانه می کرد.

اما حالا سه سال از آن روزها می گذرد؛ سه سال درد، سه سال بیقراری و ماتم است که با درد می گذرد و اما اکنون نه فقط شب های فاطمیه همه به شوق شرکت در مراسم عزاداری مادرشان فاطمه زهرا (س) و دیدار سردارشان به بیت الزهرا می آیند بلکه شب ها و روزهای سومین سالگرد شهادت وی نیز اینجا حال و هوای دیگری دارد.

خیلی ها می آیند با یاد حاج قاسم و بدو ورود ماکتی از او بر ورودی، درست همانجایی که دست به سینه به رسم ادب می ایستاد و به عزاداران خوش آمد می گفت، می بینند! آه که دشوار است دیدن جای خالیت سردار!

اما هنوز جای پایت از روی گلیم فرش های بیت الزهرا پاک نشده؛ هنوز بوی حضور و عشقتان به سیدالشهدا و فاطمه (س) در تار و پود قالی هدیه حرم امام حسین (ع) به شما جاری و ساری است و آه که چه دل دردمند و پر غصه ای برایمان گذاشتی و رفتی.

این روزها در ایام سومین سالگردت باز هم نه تنها اهالی کرمان که هر آنچه عاشق و دلداده داشته ای از سراسر ایران و حتا خارج از کشور به خانه مادریشان در بیت الزهرا آمده اند؛ یکی نوحه می خواند و بر سر می زند، دیگری اشک می ریزد و نذری هایش را پخش می کند. یکی هم مثل من هنوز نتوانسته نبودنت را باور کند لذا بر گوشه ای می نشیند و دردها و آتش انبوه دلش را با اشک چشم هایش فرو می نشاند.

حالا بیت الزهرا یادگار سردار سلیمانی در کرمان به یُمن نیک اندیشی و دوراندیشی سردار به عنوان یکی از اثرگذارترین مکان های فرهنگی و مذهبی تبدیل شده است.

بیت الزهرا از زبان همرزم سردار

اما دوست و همرزم سردار سلیمانی با اشاره به اینکه سردار اوایل که از جنگ بازگشت، خانه نداشت یادآور شد: پس از جنگ در بلوار ۲۲ بهمن خانه مادر خانمشان بود و یک مدت همان منطقه خانه اجاره کرد؛ حتی مدتی در مهمانسرای سپاه ماند و سپس در خیابان ابوذر منزلی را خرید و مدتی در آنجا اقامت داشت؛ پس از آن به خاطر برگزاری مراسم روضه خوانی آن خانه را فروخت و در خیابان کارگر خانه بزرگتری گرفت و بعد از آن بود که در سال ۸۰ حاج قاسم در خیابان شهید رجایی کرمان، منزلی را خریداری کرد.

مهدی صدفی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روضه خوانی برای سردار اهمیت ویژه ای داشت، تصریح کرد: منزل حاج قاسم در خیابان رجایی (خورشید سابق) ۲ واحد بود که آن را وقف کرد.

«آن سال ایام فاطمیه در زمستان و هوا خیلی سرد بود؛ برای برگزاری مراسم در داخل ساختمان مشکل داشتیم؛ گفت پیگیری کنیم تا واحدهای پشت خانه را بخریم و به ساختمان برای برگزاری مراسم روضه خوانی اضافه کنیم لذا فاز اول آن، سال ۹۵ اجرا شد که برای بزرگ تر کردن مجلس چادر می زدیم و بعد از آن کم کم با ساخت و ساز بیت الزهرا به شکل فعلی درآمد».

وی ادامه داد: در وصیت نامه حاج قاسم آمده که بیت الزهرا (س) به محلی فرهنگی و مذهبی در راستای ترویج معارف الهی و فرهنگ اهل بیت (ع) و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تبدیل شود؛ بیشتر اوقات اینجا ساخت و ساز بود و فقط در ایام فاطمیه، محرم و سایر مناسبت های مذهبی مراسم برگزار می شد اما به طور رسمی از دهم دی ۹۹ بیت الزهرا بازگشایی شد.

سه هدیه ارزشمند بیت الزهرا (س)

صدفی به هدایای ارزشمندی که در مجموعه بیت الزهرا قرار دارد اشاره کرد و یادآور شد: سه هدیه نفیس که به حاج قاسم اهدا شد هم اکنون در این محل است؛ یک فرشی که سال‌ها در نزدیکی قبر حضرت زینب (س) بود که تولیت آن آستان مقدس به وی هدیه داده و اینجا روبه روی محراب است.

وی ادامه داد: فرشی که بیش از ۵۰ سال کنار قبر امام حسین (ع) بود، به حاج قاسم اهدا شد و حاجی جای فرش را هم خودشان در همین محل کنونی حسینیه اعلام کرد؛ همچنین قطعه ای از ضریح حضرت رقیه که به وی اهدا کردند و وقتی شهید گمنام آمد(بالای مزار شهید گمنام داخل حسینیه)، اینجا نصب شد.

ضریح بالای صورت قبر شهید گمنام در بیت الزهرا

مسئول بیت الزهرا با بیان اینکه وقتی کاروان ها برای زیارت مزار حاج قاسم به کرمان می آیند سه جا برایشان برنامه ریزی کرده ایم، تاکید کرد: گلزار شهدا، بیت الزهرا و موزه دفاع مقدس از جمله آنهاست که روایتگری، مداحی و کلیپ از جمله برنامه های فرهنگی این محل است.

به گفته وی، بیت الزهرا سه طبقه و هزار و ۸۰۰ متر مسقف داردکه قبر شهید گمنام در طبقه پایین قرار دارد و طبقه بالا صورت قبر است.

به گزارش ایرنا این روزها بیت الزهرای کرمان در سالگرد حاج قاسم حال و هوای فاطمی خود را حفظ کرده است؛ گروه گروه دانش آموزان، دانشجویان یا دیگر اقشار مردمی که برای زیارت مزار حاج قاسم به کرمان می آیند، سری هم به موقوفه سردار می زنند تا از نزدیک حسینیه وی را نیز ببینند و با سردار آشنا شوند.

در این محل تمثال شهیدان کرمانی و غیر کرمانی نصب و معرفی شده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.