تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۹:۱۴

سیر صعودی تحقق مصوبات کشاورزی سفر رییس جمهوری به ایلام

سیر صعودی تحقق مصوبات کشاورزی سفر رییس جمهوری به ایلام
ایلام -  دومین روز از مهرماه سال ۱۴۰۰ استان ایلام میزبان رییس دولت سیزدهم شد و رییسی بلافاصله بعد از شروع به کار دولت متبوعش در مردادماه برای سومین سفر استانی خود ایلام را انتخاب کرد.

 

هرچند سفر رییس جمهوری به استان ایلام زودهنگام و یک ماه و نیم بعد از شروع به کار دولت سیزدهم بود و دستگاه های مختلف استان آمادگی و فرصت چندانی برای احصا و جمع بندی پروژه های مهم جهت طرح در نشست استانی هیات دولت نداشتند اما با این وجود در جلسه هیات دولت مصوبات متعددی در بخش های مختلف برای استان ایلام به امضا رسید.

دستاورد سفر نخست رییس‌جمهوری به استان ایلام ۱۴۲ مصوبه برای ۲۷۹ طرح عمرانی، تسهیلاتی و اعتباری با چهار هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی و تسهیلات بود که یک هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان آن تسهیلات و یک هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان نیز تعهد نهادهایی چون بنیادهای مستضعفان و برکت، صندوق کارآفرینی امید و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود.

یکی از مهمترین بخش هایی که از مصوبات دور اول سفر بی نصیب نماند بخش حیاتی کشاورزی استان بود و برای این حوزه ۱۲ پروژه مختلف با ۴۴۸ میلیارد تومان مصوب شد که از این رقم ۲۲۴ میلیارد تومان آن مربوط به امهال وام های کشاورزان تا سررسید ۱۴۰۰ است.

در زیربخش های کشاورزی تلاش برای تکمیل سامانه گرمسیری، ایجاد شبکه های نوین آبیاری و ایستگاه های پمپاژ آب، مشروب ساختن اراضی کشاورزی از محل تامین آب برای این اراضی، استمهال وام های کشاورزان، پکیج های خورشیدی برای عشایر، احداث کانال های آب، بهسازی راه های عشایری و ایل راه ها، احداث یا تکمیل ابنیه های عشایری از جمله مصوبات سفر بوده است.

برای تامین اعتبار این طرح ها، دولت وزارت جهادکشاورزی، بنیاد مستضعفان، ستاد مدیریت بحران و منابع داخلی استان را مکلف کرد اعتبارات تعیین شده را تامین کنند که طبق بررسی های انجام گرفته وزارت جهاد کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و بنیاد مستضعفان هنوز سهم تعیین شده خود برای مصوبات حوزه جهادکشاورزی را پرداخت نکرده اند.

سهم بنیاد مستضعفان ۱۵ میلیارد تومان و سهم ستاد مدیریت بحران از محل ماده ۱۷ نیز ۴۵ میلیارد تومان است که این اعتبارات بعد از گذشت بیش از یکسال از سفر ریاست جمهوری هنوز تحقق نیافته اند و همچنین ۵۶ میلیارد تومان سهم وزارت جهاد کشاورزی نیز کماکان بدون تخصیص مانده است.

استان ایلام به واسطه بهره مندی از اراضی حاصلخیز، خاک مرغوب، منابع آبی و نیز نبود صنایع بزرگ همواره از دیرباز تاکنون به عنوان یک استان کشاورزی خیز و دامپرور شناخته شده و یکی از قطب های مهم کشور در حوزه کشاورزی است و همین جایگاه مهم کشوری باعث شد در دور اول سفر بخشی از مصوبات به زیربخش های کشاورزی اختصاص یابد.

سهم منابع داخلی از مصوبات سفر ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص آخرین وضعیت پروژه های مصوب دور اول سفر گفت: استان تمام تعهدات مالی و ریالی خود در قبال این مصوبه ها را به سرانجام رسانده و دیون باقیمانده از سوی وزارت جهاد کشاورزی ۵۶ میلیارد تومان است که این رقم در صورت تحقق بین پروژه های ناتمام و در دست اقدام سرریز و تزریق می شود.

رضا نادعلی اظهار داشت: هرچند سهم های مشارکتی بنیاد مستضعفان ۱۵ میلیارد تومان، ستاد مدیریت بحران ۴۵ میلیارد تومان و وزارت جهادکشاورزی ۵۶ میلیارد تومان است، اما با وجود پیگیری های مستمر از سوی سازمان جهاد کشاورزی تاکنون این سه دستگاه نسبت به پرداخت دیون خود از مصوبات سفر در بخش کشاورزی اقدام نکرده اند.

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح ها توضیح داد: ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه گرمسیری از اعتبارات ملی پرداخت شد و این طرح در بخش جهاد کشاورزی دارای ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی است که اعتبار آن از منابع ملی ۱۰۰ درصد تخصیص یافت و مدت زمان تکمیل نهایی پروژه از سوی وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو سال ۱۴۰۲ برآورد شده که در صورت بهره برداری از این پروژه مهم ملی ۱۷ هزار و ۵۹۹ هکتار از اراضی کشاروزی استان به زیر کشت آبیاری نوین می رود.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: ایستگاه پمپاژ چم ژاب – ارمو با اعتبار مصوب چهار میلیارد تومان و ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی و تخصیص ۱۰۰ درصدی این مبلغ دهه فجر امسال به بهره برداری و آب یک هزار و ۷۴۰ هکتار از اراضی منطقه را تامین می کند ، همچنین برای تامین آب اراضی منطقه گنبد پیرمحمدعابد ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شد که این رقم به طور کامل تخصیص پیدا کرد و طرح با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال به اتمام می رسد.

نادعلی یادآور شد: برای تکمیل فاز اول پروژه سه مرحله ای تامین آب اراضی سیروان ۱۲ میلیارد تومان مصوب شد که این رقم به طور کامل تخصیص یافت و فاز اول این طرح با ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال جاری به اتمام می رسد اما برای تکمیل نهایی طرح سه هزار هکتاری اراضی سیروان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گفته وی برای تامین آب اراضی کشاورزی بخش سیوان (میشخاص) به وسعت ۶۰۰ هکتار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تصویب شد که این رقم نیز تخصیص کامل یافت و با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دهه فجر به بهره برداری می رسد ، همچنین برای ایستگاه پمپاژ روستاهای زید، تلخاب و زرانگوش با ۶۰۰ هکتار پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تصویب و این اعتبار تخصیص کامل یافت و با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: اعتبار ایستگاه تامین آب اراضی برتش دهلران ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در ۱۴۰۲ تکمیل می شود و برای تسریع در روند پروژه تامین آب سه هزار اراضی هلیلان نیز ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد و این طرح با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد ، همچنین برای ایستگاه پمپاژ پیامن این شهرستان به وسعت ۲۲۰ هکتار سه میلیارد تومان تخصیص کامل یافت و با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی سال ۱۴۰۲ به مدار فعالیت وارد می شود ، همچنین برای ایستگاه پمپاژ میدر هلیلان با ۳۵۰ هکتار وسعت ۲ میلیارد تومان مصوب شد که با تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبار و ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین مصوبات سفر اول ریاست جمهوری امهال وام های کشاورزی تا سررسید ۱۴۰۰ بود که ۲۲۴ میلیارد تومان برای استمهال وام های کشاورزان استان ۱۰۰ درصد تخصیص یافت.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام هم گفت: مصوبات سفر در حوزه عشایری ۳۰ درصد برای تهیه تانکر آب، ایل راه ها و پنل های خورشیدی با مشارکت صندوق کارآفرینی امید و بنیاد مستضعفان است

فرشاد یاسمی ادامه داد: تامین ۲ تانکر آب با سه میلیارد تومان اعتبار از محل بنیاد مستضعفان در مصوبات سفر بود که هنوز این اعتبار با وجود پیگیری های مکرر هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: در موضوع ایل راه ها و ابنیه عشایری به طول ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات متمم سفر مصوب شد که از این رقم تاکنون ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تحقق یافته و با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

یاسمی در مورد پنل های خورشیدی با مشارکت صندوق کارآفرینی امید هم توضیح داد: سه میلیارد تومان اعتبار برای تهیه ۲۵۰ پنل خورشیدی مصوب شد که هرچند پنل ها خریداری شده اما هنوز این صندوق اعتبار سهم خود را پرداخت نکرده و بنا به رایزنی های انجام گرفته تا پایان سال جاری این اعتبار تخصیص می یابد.

به گزارش ایرنا، تمام مبالغ اختصاص یافته ۱۰۰ درصدی مربوط به منابع داخلی استان است که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یا منابع داخلی سازمان جهاد کشاورزی تامین شده است اما برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و طبق مصوبه های ستاد سفر، اعتبارات سهم وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت بحران و بنیاد مستضعفان همچنان در حال پیگیری است.

عدم تعیین ردیف بودجه مشخص یکی از دلایل پرداخت نشدن سهم این دستگاه ها به مصوبات سفر است هرچند وزارت مقرر کرده از محل فروش اموال مازاد در اختیار خود سهم تعیین شده در مصوبات سفر را پرداخت کند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.