تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

بنیاد نخبگان به برگزارکنندگان رویدادهای زیست محیطی امتیازات عملی می دهد

بنیاد نخبگان به برگزارکنندگان رویدادهای زیست محیطی امتیازات عملی می دهد
ایلام - رییس بنیاد نخبگان استان ایلام گفت: بنیاد به صاحبان ایده و نخبگانی که اقدام به برگزاری رویداد یا استارتاپ های علمی با موضوعات مختلف از جمله محیط زیست می کنند و یا در جشنواره های مورد تایید این بنیاد برگزیده می شوند، امتیازات علمی می دهد.

محمد ایدی روز چهارنشنبه در نشست هوای پاک با حضور مسوولان حفاظت محیط زیست استان ایلام اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان به افراد نخبه و صاخبان ایده برگزار کننده رویدادهای علمی و پژوهشی یا شرکت کنندگان و برگزیدگان در جشنواره های معتبر مورد تایید این بنیاد نظیر جشنواره های خوارزمی، احمدی روشن، بابایی و بهشتی امتیازاتی می دهد که امتیازهای فوق برای ادامه تحصیل این افراد در مدارج عالی تحصیلی محاسبه می شود.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان استان ایلام آماده همکاری با انجمن های مردم نهاد زیست محیطی برای برگزاری رویدادها و استارت آپ های پژوهشی، علمی و عملیاتی در حوزه های محیط زیست و طبیعت است تا از طریق این رویدادها بتوان برای حفاظت از محیط زیست طبیعی و انسانی خروجی و راهکارهای اجرایی و عملیاتی گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه ایلام نیز گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته میدانی وضعیت جنگل های ناحیه رویشی زاگرس از جمله استان ایلام بحرانی و نامناسب و حجم تخریب های طبیعت بسیار نگران کننده و در برخی مناطق غیر قابل جبران است و ادامه این روند باعث نابودی جنگل های زاگرس در ۵۰ سال آینده خواهد شد.

مهدی حیدری افزود: اجرا و جانمایی غلط پروژه ها با هدف توسعه و اشتغال باعث توسعه بیابان و افزایش فرسایش خاک شده و طبق بررسی ها میزان فرسایش و فرونشست خاک در ایران نگران کننده و بیشتر از استانداردهای جهانی است.

وی ادامه داد: همچنین کاشت گونه های غیربومی در اراضی جنگلی عرصه را برای رشد گونه های بومی نظیر بلوط و بنه تنگ کرده است ، ساختار اراضی جنگلی استان از گونه های پهن برگ بلوط و بنه به گونه های غیربومی و مهاجم سوزنی برگ تغییر بافت داده و همچنین شخم زنی عمیق و کشاورزی در زیراشکوب جنگل ها یک آفت برای طبیعت جنگل های استان است.

حیدری تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته تعریف توسعه و پیشرفت تغییر کرده و در این کشورها توسعه صنعت بر پایه حفظ محیط زیست بدون تخریب طبیعت معیار توسعه یافتگی کشورهاست، در حالیکه در کشوری مانند ایران محیط زیست و طبیعت فدای توسعه صنایع شده است.

علی اکبر محبی دبیر تشکل مردم نهاد یادآوران محیط زیست زاگرس هم نیز اظهار داشت: احداث جاده های متعدد در عرصه های طبیعی برای ایجاد طرح ها و پروژه ها که منجر به نابودی و تخریب طبیعت می شود، عدم وجود پیوست های زیست محیطی برای پروژه های صنعتی و وجود چاه های غیرمجاز برداشت آب از جمله موارد تخریب محیط زیست است.

محمد فیضی دیگر فعال زیست محیطی و دبیر انجمن مردم نهاد زیست محیطی یاوران سیمره هم گفت: قبل از صدور مجوز و احداث صنایع و طرح های کلان باید نیاز آبی و میزان آلایندگی این پروژه ها سنجیده و بر اساس توان و ظرفیت محیط زیست طبیعی و انسانی استان این مجوزها صادر شود، توسعه فضای سبز جنگلی در کنار این پروژه ها و استفاده از هلی برد به جای احداث جاده برای طرح های مطالعاتی مد نظر باشد.

باقر رحمانی موسس انجمن مردم نهاد یاوران محیط زیست نیز با تاکید بر اینکه طبق آیات و روایات و بر اساس قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه ای شرعی است، افزود: باید در جلسات کارگروه ها و کمیته های مربوط به محیط زیست قبل از صدور مجوز طرح ها نمایندگانی از انجمن های مردم نهاد حضور یابند و در خصوص چگونگی اجرای طرح و میزان مخاطرات زیست محیطی پروژه ها نظر دهند.

آزاده ملکی مدیرعامل انجمن مردم نهاد همیاران سبز هم پیشنهاد کرد: در شهرستان ها یک مدرسه ابتدایی به عنوان پایلوت آموزش های زیست محیطی به صورت مداوم و مستمر به دانش آموزان، مربیان و اولیای بچه ها ارائه و در این راستا از اعضای فعال انجمن های مردم نهاد استفاده شود.

عزالدین یاری موسس انجمن مردم نهاد دوستداران محیط زیست سیوان ایلام هم افزود: سال های اخیر رشد بی رویه احداث خانه باغ ها در اراضی طبیعی و صدور سند و مجوز ساخت از سوی برخی دستگاه ها از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری به مالکان این خانه باغ ها به یک معضل مهم برای طبیعت استان ایلام تبدیل شده است.

فرشاد معصومی دبیر انجمن مردم نهاد عطر ژیان هم گفت: باید آموزش های زیست محیطی از پایه و دوران ابتدایی انجام بگیرد و همچنین با همکاری نخبگان رویدادها و استارت آپ های زیست محیطی برگزار شود و مسوولان به جای توجه و تکیه به صنایع نفتی و توسعه این صنایع، صنعت سبز گردشگری را رونق دهند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.