تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

پیش‌بینی روند صعودی برای بازار سهام/ راه‌های بهبود روند معاملات بورس چیست؟

پیش‌بینی روند صعودی برای بازار سهام/ راه‌های بهبود روند معاملات بورس چیست؟
تهران- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتظار می‌رود به زودی و پس از پایان اصلاح بازار، شاهد روند صعودی شاخص بورس باشیم، گفت: به سهامداران توصیه می‌شود که به طور حتم از اتخاذ تصمیمات هیجانی در این بازار پرهیز کنند.

 

«حسین احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به روند نزولی اخیر شاخص بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: تغییر مسیر معاملات بورس و نیز افت چند روز گذشته شاخص بورس تحت تاثیر تصمیم شورای رقابت در مورد عدم عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد که این امر منجر به ترس سرمایه‌گذاران و نیز خروج سرمایه سهامداران حقیقی از این بازار شد.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال تلاش بی‌وقفه دولت، سازمان بورس و نیز شورای عالی بورس در راستای سر و سامان دادن به عرضه خودرو در بورس کالا این اقدام از سر گرفته شد و وضعیت عرضه‌های خودرویی به روال عادی بازگشت.

عدم ارائه برنامه هفتگی عرضه خودرو به بورس توسط خودروسازها

احمدی در ادامه عدم ارائه برنامه منظم و هفتگی عرضه توسط خودروسازها را دیگر عامل تاثیرگذار در افت اخیر شاخص بورس عنوان کرد و گفت: میزان عرضه در بورس کالا باید حداقل بالای ۵۰ درصد تولید باشد تا ضمن ایجاد تعادل در قیمت، کمک کننده در برقراری توازن مابین عرضه و تقاضا باشد، اما متاسفانه تاکنون میزان عرضه خودرو در بورس بسیار پایین بوده که این امر منجر به انتقاد اکثر کارشناسان نسبت به این اتفاق و درخواست برای افزایش عرضه‌ها در این بازار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش عرضه‌ها با تاثیر مثبت در سودآوری شرکت‌های خودروسازی همراه خواهد بود، اعلام کرد: میزان پایین عرضه‌ خودرو در بورس کالا باعث تأثیرگذاری این اتفاق در صورت‌های مالی و گزارشات فروش شرکت‌های خودروساز می‌شود که در کنار چنین اتفاقی ضمن کاهش تمایلات سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های خودروسازی، به تبع شاهد تأثیر آن بر معاملات بازار سهام و نیز شاخص بورس خواهیم بود.

اصلاح نرخ خوراک؛ راهکاری جهت رفع بی‌رمقی معاملات بورس

وی در ابتدا اصلاح نرخ خوراک را راهکاری جهت رفع بی‌رمقی معاملات بورس دانست و گفت: با توجه به اینکه یکی از بزرگترین دارندگان مخازن گازی در جهان هستیم، قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ سنت لحاظ شده که بیشترین قیمت در میان کشورهای تولید کننده است.

احمدی ادامه داد: چنین مساله‌ای باعث کاهش رقابت‌پذیری محصول ایرانی در بازار جهانی و نیز ایجاد تشنج در بخش پتروشیمی شده است؛ زیرا صنایع متانول سازی اعلام کرده‌اند که به دلیل کاهش نرخ جهانی و افزایش نرخ خوراک در خطر تعطیلی قرار دارند.

وی عامل دیگر در بهبود وضعیت بازار را تعیین مرجع قیمتی جهت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و قیمت دلار دانست و گفت: با توجه به ثابت بودن نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار نیمایی صادرکنندگان، بنابراین به دلیل عدم امکان فروش دلار صادرکنندگان در بازار آزاد افزایش دلار تاثیر چندانی در رشد و سودآوری شرکت‌های ارز آور، پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها نخواهد داشت.

احمدی به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: اکنون در برخی از صنایع کوچک و بزرگ مانند تایرسازی شاهد وجود قیمت‌گذاری دستوری هستیم و همچون سمی در رگ‌های صنایع در جریان هستند که طبق صحبت‌های مطرح شده قرار بر حذف این نوع قیمت‌گذاری از صنایع مختلف توسط دولت سیزدهم هستیم.

پیش‌بینی روند معاملات بورس

وی روند معاملات بورس را مورد پیش بینی قرار داد و اظهار داشت: از یک سو با توجه به اصلاح شاخص بورس و قیمت‌ها در چند روز گذشته و نیز رشد بازارهای طلا، مسکن و ارز از سوی دیگر، فنر بازار سرمایه در حال فشرده شدن است و می‌توان در انتظار رشدی قابل توجه در این بازار باشیم.

احمدی به علت بی‌توجهی معاملات بورس نسبت به افزایش قیمت دلار تاکید کرد و گفت: در اکثر زمان‌ها، بازار سرمایه با کمی تاخیر نسبت به سایر بازار ها به دلار واکنش نشان می‌دهد و پس از سپری شدن زمان اصلاح شاهد شکل‌گیری موج صعودی قدرتمند در بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد که انتظار می ‌رود به زودی و پس از پایان اصلاح بازار شاهد یکی از قدرتمندترین موج‌های صعودی شاخص بورس در بازار باشیم.

توصیه به سهامداران

وی به سهامداران توصیه کرد و گفت: با توجه به آینده روشنی که پیش‌روی معاملات بورس قرار دارد، بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود که به طور حتم از اتخاذ تصمیمات هیجانی در این بازار پرهیز کنند.

احمدی با تاکید بر اینکه بهتر است؛ سرمایه‌گذارارن به بازار سهام به عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلند مدت نگاه کنند، گفت: بسیاری از کالاها مانند سکه در بازار با دلار بالاتر از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شوند؛ در حالی سهام بازار سرمایه با ارزش دلاری پایین‌تر از نیمایی در حال معامله شدن است؛ از این رو برای سرمایه‌گذاری، خرید سهام از ریسک بسیار پایین‌تری نسبت به سایر بازارهای موازی برخوردار است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.