تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳

نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات محلی شناسنامه مدون فرهنگ و هنر ایلام است

نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات محلی شناسنامه مدون فرهنگ و هنر ایلام است
ایلام - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام گفت: فقدان توجه به مسائل فرهنگی یکی از عوامل مهم معرفی ایلام به عنوان یک استان محروم بود اما زبان دیپلماسی جدید فرهنگی در قالب نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات‌محلی به نوعی تعریف یک شناسنامه مدون فرهنگی هنری برای استان ایلام است.

 

امین دوست‌محمدی روز چهارشنبه در جریان بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات‌محلی قلعه والی شهر ایلام با بیان اینکه نگاه ترقی‌خواهانه کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه ایجاد دیپلماسی قوی فرهنگی است، اظهار کرد: مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ادبیات و ساختاری جدید برای معرفی، فروش و رونق صنایع‌دستی و سوغات‌دستی استان در قالب نمایشگاه به معرض دید گردشگران نوروزی و مردم داده و سبک جدیدی از دیپلماسی فرهنگی را معرفی کرده است.

وی افزود: اثرات این اقدام در واقع یک انقلاب و جهاد فرهنگی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و برپایی نمایشگاه‌ها به تدریج و در درازمدت خود را نشان می‌دهد.

دوست‌محمدی ادامه داد: نگاه به ایلام نباید معطوف به نفت، گاز و مرز مهران باشد بلکه در کنار این ظرفیت‌ها باید پتناسیل صنایع‌دستی، جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌محلی استان نیز در سطح کشور معرفی و شناخته شود.

وی هدف بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات‌محلی را اشراف به مشکلات و خواسته‌های صنعتگران برشمرد و افزود: در صورت ارائه طرح‌های مرتبط با این حوزه‌ها مصوبه‌ها با اطلاعات و بر حسب نیازها و مطالبات مرتبط با صنایع‌دستی و سوغات‌محلی تایید خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام یادآور شد: مسائل فرهنگی باتوجه به حساسیت و ظرافت موضوع نیاز به درک از سوی فعالان و مسئولان این حوزه دارد چرا که مشکلات فرهنگی برخلاف چالش‌های زیرساختی چون راه و آب ملموس نیست اما اگر مورد غفلت قرار بگیرد آسیب‌زا خواهد بود.

وی اضافه کرد: در بخش صنایع‌دستی و سوغات‌دستی باید تعداد نمایشگاه‌ها افزایش یابد و هنرمندان صنعتگر امکان حضور در تعداد بیشتری از نمایشگاه‌های داخل و خارج استان و حتی کشور داشته باشند.

دوست‌محمدی در خصوص دغدغه‌های صنعتگران هنرمند حاضر در این نمایشگاه توضیح داد: خواسته اصلی هنرمندان صنعتگر دغدغه فروش، ایجاد نمایشگاه دائمی، تامین مواد خام ارزان قیمت، حضور در نمایشگاه‌های داخل و خارج استان و خرید تضمینی محصولات تولیدی هنرمندان از سوی موسسات مالی، ادارت یا بانک‌ها به صورت سوغات و حمایت از هنرتولید صنعتگران است.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام خرید محصولات هنری و پذیرایی با شیرینی محلی تولید هنرمندان داخل استان در همایش‌ها و جلسات ازسوی موسسات مالی، ادارات، بیمه و بانک‎‌ها به منظور حمایت از صنعتگران هنرمند استان ایلام در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مطرح خواهد شد.

وی از مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام خواست ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و سوغات‌محلی را در قالب یک طرح به مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه دهد و امسال باتوجه به آگاهی از خواسته‌های هنرمندان صنعتگر حاضر در این نمایشگاه، با نگاه بازتری طرح‌ها و پروژه‌ها مورد مطالعه و تزریق اعتبار قرار می‌گیرد و تعامل با مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تسهیل خواهد شد.

دوست‌محمدی خاطرنشان کرد: مبنای اقتصادی استان در درازمدت صنایع‌دستی و سوغات‌دستی خواهد بود و ورود جوانان به این عرصه آینده و افقی روشن را برای حوزه صنایع‌دستی و سوغات‌دستی ترسیم کرده است و اقتصاد گردشگری باید رونق بگیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.