تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

خرید ارز دولتی از طریق واریز به حساب ارزی خریدار، دست دلالان را کوتاه کرد

خرید ارز دولتی از طریق واریز به حساب ارزی خریدار، دست دلالان را کوتاه کرد
تهران- بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی فروش ارز در سرفصل کد ۵۶ جهت نیازهای ضروری (خرید ارز با کارت ملی) از روز ۱۴ فروردین به صورت واریز به حساب ارزی بانکی خریدار انجام می‌شود و با این تصمیم دلالان دیگر نمی‌توانند از طریق اجاره کارت ملی دلار را از بازار جمع کنند.

بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، از تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال جاری، فروش ارز دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار»، تغییر کرده است؛ موضوعی که در کنار کاهش تقاضای سوداگرانه و کسادی بازار دلالان و فروشندگان غیرمجاز ارز، می‌تواند به میزان زیادی در کاهش تخلفات ارزی و قیمت سازی سودجویان در بازار موثر باشد.

بر اساس این تصمیم بانک مرکزی، دلالان دیگر نمی‌توانند از طریق اجاره کارت ملی دلار را از بازار جمع کنند.

در این خصوص باید توجه داشت که طی ماه‌های گذشته، برخی دلالان با اجاره کارت ملی افراد در ازاء مبالغ ناچیز، اقدام به ایجاد تقاضای کاذب و جمع‌آوری ارز دولتی از بازار به انگیزه دستکاری در قیمت‌ها می‌کردند.

این موضوع در نیمه دوم سال گذشته باعث شده بود که برخی افراد سودجو، با در اختیار گرفتن بخش زیادی از منابع ارزی و کاهش عرضه دلار، اقدام به قیمت سازی و تشنج در بازار ارز کنند.

اما بر اساس سیاست‌های جدید بانک مرکزی، عرضه ارز دولتی به متقاضیان دیگر به صورت تحویل اسکناس انجام نمی‌شود و متقاضیان باید برای خرید ارز از طریق ایجاد حساب ارزی نزد بانک‌ها و صرافی‌های مجاز اقدام کنند؛ رویه‌ای که انگیزه افراد برای واگذاری کارت ملی به دلالان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و تقاضای کاذب خرید ارز به انگیزه سوداگری را کنترل خواهد کرد.

بر اساس نظر کارشناسان، پیگیری این سیاست منجر به کاهش شدید تقاضا در بازارهای غیررسمی و از بین رفتن صفوف طولانی در مقابل صرافی‌ها می‌شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به تغییر روش فروش ارز به صورت اسکناس در سرفصل تامین نیازهای ضروری (کد۵۶) از پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی به روش واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها، بانک مرکزی امروز دستورالعمل اجرایی نحوه فروش اسکناس در از طریق واریز به حساب ارزی بانکی مشتری را منتشر کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.