تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

تحقق خدمتی دیگر در دولت سیزدهم؛ احیای۱۶۰ واحد راکد پس از ۱۰ سال/ رنجی که به گنج تبدیل شد

تحقق خدمتی دیگر در دولت سیزدهم؛ احیای۱۶۰ واحد راکد پس از ۱۰ سال/ رنجی که به گنج تبدیل شد
تهران- رئیس جمهور در ۶ سفر استانی و پروژه ای خود به خوزستان وعده‌هایی داد که برخی از آن نظیر ابرطرح آبرسانی غدیر پیش تر محقق شد و امروز هم ۱۶۰واحد راکد پس از ۱۰ سال تعطیلی احیا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله «سید ابراهیم رییسی» ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه همراه ۱۶ عضو کابینه و با هدف بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی و بزرگ نیروگاهی، پالایشگاهی، محیط زیستی و ریلی و پیگیری آخرین وضعیت این استان به خوزستان سفر کرد که در واقع چهارمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی و هفتمین سفر رئیس‌جمهور است.

نخستین مطالبه در بدو ورود رئیس جمهور

یکی از سران طوایف عرب خوزستان که در بدو ورود رئیس جمهور به فروردگاه با زبان عربی به آیت الله رئیسی خوش آمد گفت و رئیس جمهور هم به عربی پاسخ وی را داده، بلافاصله هم به زبان عربی و فارسی خطاب به رئیسی گفت: «رئیس جمهور محترم به سرزمین ولایت به دزفول شهر مقاومت، شهدا، ایثارگری خوش آمدید و ان شاء الله با وجود شما که دست راست رهبری هستید، امیدواریم مشکلات جوانان هر چه زودتر با کمک شما گره گشایی شود».

رئیس جمهور هم پس از استقبال از وی و کابینه، در جمع اعضای هیات دولت و مسئولان استانی، استان خوزستان را خط مقدم دفاع از وطن و دفاع از مرزوبوم این کشور بیان و با صراحت تمام گفت که در این دور از سفرهای استانی پیگیر مصوبات دور اول سفر هستیم تا ببینیم که مسئولان چه کرده‌اند و مدیران بازخواست خواهند شد که آنچه در دور اول سفرها تصویب شد، اجرایی شده است یا نه!. در واقع این اظهارات رئیس جمهور هشداری است برای مدیران کم کار که پیش تر اعلام کرده است به منظور ضرورت تحول گرایی در کابینه حتی عملکرد استانداران و مدیران استانی در دیده پنهان نخواهد ماند.

نخستین افتتاح در دزفول و اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر

رئیس جمهور با بیان این نطق شفاف سپس سفر رسمی خود را در شهرستان دزفول با زیارت حرم مطهر امامزاده محمد بن موسی‌الکاظم(ع) ملقب به سبز قبا و دیدار و گفت‌وگو با زائران آغاز کرد و در نخستین گام خط تولید کاغذ مقوا با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان در شرکت کارتن محمد دزفول افتتاح کرد که راه اندازی خط تولید کاغذ مقوا در این شرکت زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را به همراه داشته که تاکنون ۳۰ نفر جذب شده و بقیه نیروها به تدریج جذب خواهند شد.

یکی از ظرفیت‌های موجود این خط تولیدی صادرات بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تُن در سال است که محصولات این شرکت علاوه بر خوزستان و استان‌های همجوار به عراق نیز صادر می‌شوند.

جشن احیای ۱۶۰ واحد راکد پس از ۱۰ سال

رئیس جمهور در ادامه با حضور در جشن احیاء ۱۶۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی نیروی انسانی کارآمد در کشور را گنج پربها و سرمایه ملی دانست که در اختیار کارخانه‌ها، بخش‌های صنعتی و کشاورزی است و این را هم گفت که واحدهای تولیدی که امروز احیاء شدند، برخی تا ۱۰ یا ۱۱ سال تعطیل بودند.

آیت الله رئیسی خطاب به تولیدکنندگان، صنعتگران و مدیران استان خوزستان تصریح کرد که در مسیر فعال‌سازی بخش‌های تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل و فعال‌تر شدن واحدهای تولیدی فعال از حمایت دولت مطمئن باشند. قابل تحمل نیست در شهر و دیاری که مردان و زنان آن سال‌ها از عزت و شرف این کشور دفاع کرده و افتخار و اقتدار آفریده‌اند، جوانان از بیکاری رنج ببرند. این رنج باید با اتکا به ظرفیت‌های عظیم موجود و نیروی انسانی کارآمد و تحصیل‌کرده به گنج تبدیل شود.

رئیس جمهور سپس از دومین نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی که در شهرک صنعتی شماره یک دزفول برپا شده است، بازدید کرد.

استقبال گرم اندیمشکی‌ها از رئیس جمهور و دستور به مقامات استانی

رئیس‌جمهور و برخی از هیات همراه پس از حضور چند ساعته در شهرستان دزفول به سمت اندیمشک که با داشتن چهار نیروگاه سیکل ترکیبی و سه سد دز، کرخه و بالارود، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید انرژی کشور محسوب می‌شود، حرکت کردند و مردم این شهر با شعار «صلی علی محمد یاور رهبر آمد» استقبال گرمی را از آیت الله رئیسی در مصلای این شهر داشتند.

حضور پرشور، متحد و دشمن شکن اقوام مختلف که از ساعت های اولیه صبح امروز در مصلای جمعه اندیمشک برای دیدار با رییس جمهور کشورمان دور هم جمع بودند بار دیگر اتحاد و دلدادگی مردم این دیار با آرمان های انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشتند.

اما رئیس جمهور در سرزمین فرصت‌ها و در اجتماع عظیم مردم خونگرم اندیمشک در حالی حضور یافته بود که مردم از ساعت‌ها قبل برای دیدار با آیت الله رئیسی خود را به مصلای این شهرستان رساند و این ازدحام جمعیت به روایت تصویری به حدی بود که رئیس جمهور پس از حضور در این اجتماع خطاب به اندیمشکی‌ها گفت: «قرار بود براساس برنامه ریزی انجام شده نیم ساعت دیگر در خدمت شما عزیزان باشم اما خبر دادند که مردم منتظر حضورم هستند و از همکاران خواهش کردم  به دلیل اینکه مردم خون‌گرم اندیمشک معطل نشوند و در این جمع حضور یابم تغییری در برنامه ایجاد کنند و خود را زودتر به جمع شما برسانم.»

رئیس جمهور در جمع مردم این شهر به پروژه نیمه کاره کارخانه سیمان اندیمشک اشاره کرد و به مقامات استانی و استاندار دستور داده تا نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنند تا هم تولید و هم اشتغال افزایش یابد که این کار سریعا انجام خواهد شد.

قول رییس جمهور به مردم اندیمشک

رییس جمهور  در دیدار عمومی با مردم شهرستان اندیمشک در مصلی این شهرستان نکته ای را بیان کرد که  قبل از ورود به این محل با درخواست ها و نامه های بی شمار مردم مواجه شدم که قول می دهم همکاران من پیگیری لازم را انجام دهند.

واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات مسکن در استان خوزستان در اسرع وقت

رئیس‌جمهور این را هم گفت که در استان خوزستان اراضی مناسبی برای احداث مسکن وجود دارد. واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن در اسرع وقت انجام شود و جوانان ما نباید برای ازدواج، دغدغه مسکن داشته باشند. همچنین احیاء واحدهای تولیدی و ایجاد هزاران شغل در استان خوزستان را لازم اما کافی نمی‌دانم. ظرفیت استان خوزستان بیش‌تر از این میزان است

با نگاهی به شش سفر رئیس جمهور، این استان از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۵۳ مصوبه داشته که از ۱۹ مصوبه در حوزه آب و فاضلاب ۱۷ مورد از آن وارد مرحله اجراء شده است. همچنین در دو سال گذشته، ۱۷۴ کیلومتر خط انتقال فاضلاب و ۶ ایستگاه پمپاژ آب در استان وارد مدار شد و ۶۰۵ هزار خوزستانی در ۱۷۵۳ روستا پس از بهره‌برداری از اَبَر پروژه غدیر حالا آب باکیفیت‌تر و گواراتر می‌نوشند.

افتتاح واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی دوکوهه اندیمشک و اشتغال یک هزار و ۵۰۰ نفر

این واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی دوکوهه اندیمشک با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴۲ میلیون یورو به بهره برداری رسید.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی دوکوهه با برخورداری از یک واحد گازی و یک واحد بخار به ظرفیت کل ۴۵۱ مگاوات یکی از جمله نیروگاه‌های با بهره وری بالای کشور است که عملیات احداث آن در دست اجراست و عملیات ساخت این پروژه مهم به طور متوسط منجر به اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم شده است.

این نیروگاه با هدف تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی کشور، افزایش متوسط بازده نیروگاه نیروگاه‌های حرارتی، صرفه‌جویی سوخت مصرفی به ازای هر کیلووات‌ ساعت انرژی تولیدی، انتقال دانش فنی و ساخت داخل کردن تجهیزات نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی با بازده بالا در شهرستان اندیمشک توسط دولت در حال احداث است.

عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای خوزستان 

در ادامه این سفر، عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای استان خوزستان در قالب طرح جهاد آبرسانی با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی آغاز شد. در این طرح تاکنون ۴۵۱ روستای کل کشور در مدار بهره‌برداری قرار گرفته که از این میان ۱۷۴ روستای آن مربوط به استان خوزستان است و با این اقدام مشکل آب شرب هزار و ۷۵۳ روستا در استان خوزستان به صورت کامل برطرف شده است.

در همین ارتباط تصفیه‌خانه اضطراری آب شرب شوشتر نیز با ظرفیت تامین ۲۵ هزار مترمکعب آب شرب در شبانه‌روز با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

این تصفیه‌خانه در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع به منظور تامین آب پایدار و باکیفیت و تنوع بخشیدن به منابع تامین آب شهرستان شوشتر طراحی و اجرا شده است. اسکله آبگیر، ۲ واحد پیش ته‌نشینی، ۲ واحد زلال ساز، یک واحد دفع لجن، حوضچه مقسم، اختلاط سریع و فیلترهای تحت فشار از اجزای اصلی این تصفیه‌خانه است.

آیت الله رئیسی همچنین در ادامه سفر خود به استان خوزستان پروژه تامین آب، توسعه شبکه، ایستگاه پمپاژ بنه‌باشت و عملیات احداث خط انتقال برق به طول ۱۱ کیلومتر با هدف اصلاح خط برق بنه‌باشت و افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ آبیاری جهت شبکه آبیاری مدرن اراضی کشاورزی منطقه را افتتاح کرد.

نگاهی به بهره برداری طرح‌ها در هفتمین سفر هیات دولت به استان خوزستان

-افتتاح ۳۴ طرح صنعت آب و برق استان خوزستان

-افتتاح ۲۷ طرح انتقال  و فوق توزیع برق

-بهره برداری از نیروگاه گازی دوکوهه اندیمشک با ظرفیت تولید ۳۰۷ مگاوات

 -بهره برداری از پست برق بهبهان به منظور تامین برق کارخانه شرکت  نفت خیز جنوب

 -بهره برداری از تصفیه خانه آبشیبان

 -بهره برداری از ۱۷۴ طرح جهاد آبرسانی روستایی

-بهره برداری از طرح تامین و انتقال آب به ۶ هزار هکتار اراضی دشت لالی

-بهره برداری از طرح تامین برق، توسعه شبکه و پمپاژبنه باشت (آبیاری مدرن  اراضی)

-بهره برداری از تصفیه خانه اضطراری آب شیرین کن شوشتر با ظرفیت ۲۵ هزار متر مکعب آب شیرین

رییس جمهور اولین مسافر پروژه خط ریلی اهواز – اندیمشک

آیت الله رییسی در ادامه سفر خود ۷۰ کیلومتر از مسیر دوخطه راه آهن اهواز  را افتتاح کرد و به عنوان اولین مسافر این خط ریلی، راهی اهواز شد که  این اقدام رئیس جمهور توجه حاضران در محل را به خود جلب کرد.

احداث خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله مصوبه های سفر اول رییس جمهور به خوزستان است که ۷۰ کیلومتر از خط دوم این راه آهن در این سفر به دست رییس جمهور به بهره برداری رسید.  افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه است.

دستور توقف رئیس‌جمهور در ایستگاه هفت‌تپه

آیت الله رئیسی که پس از افتتاح خط دوم قطار اندیمشک اهواز به صورت ریلی عازم اهواز بود، پس از اطلاع از تجمع کارگران شرکت هفت‌تپه در ایستگاه هفت‌تپه، دستور توقف داد و با حضور در جمع کارگران با آنها گفت و گو کرد.
کارگران ضمن قدردانی از برخورد قاطع آیت‌الله رئیسی با فساد در شرکت هفت‌تپه و بازگرداندن آن در دوره ریاست وی بر قوه قضائیه، مطالبات خود را با رئیس‌جمهور مطرح کردند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.