تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

بازنشستگی و حسرت محرومیت از اهدای خون

بازنشستگی و حسرت محرومیت از اهدای خون
تهران - اهدای خون، اهدای زندگی و یکی از بزرگترین ایثارها است اما این اقدام نیک دارای شرایطی است که یکی از آنها بازه سنی است؛ براساس استانداردها، حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ تمام است بنابراین تا فرصت داریم اهداکننده خون باشیم و نباشد که فرصت از دست برود و حسرت آن را داشته باشیم.

 

گروه جامعه ایرنا – اهدای خون دارای شرایط خاص است و اهدا کنندگان خون از سالمترین افراد جامعه هستند زیرا از سلامتی خود ویژه مراقبت می‌کنند تا همواره در صحت و سلامت بتوانند خون اهدا کنند و به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن کمک کنند.

براساس استانداردها، حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

زنان هر چهار ماه یک بار و در سال در مجموع سه بار و مردان هر سه ماه یک بار و در مجموع چهار بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون وجود دارد، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون مانند تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.

بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیر هستند برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای همه عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

نیاز به خون و فرآورده‌های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است و چنانچه کشورهای درحال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری‌های گوناگون مانند انواع سرطان‌ها گسترش می‌دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده‌اند و این نیاز هم به طور مستمر افزایش می‌یابد.

مهمترین حسرت زندگی من این است که دیگر نمی توانم اهدا کننده خون باشم

علی اصغر صلواتیان از ۲۳ سالگی اهدای خون را شروع و تا سن ۶۵ سالگی به صورت مستمر خون اهدا کرده است و حالا می‌گوید که مهمترین حسرت زندگی او این است که دیگر نمی‌تواند اهدا کننده خون باشد.

وی بازنشسته اهدای خون است و تنها اشتغال فعلی خود را ترویج فرهنگ اهدای خون و کمک به مردم می‌داند.

این پیشکسوت اهدای خون که از دامنه الوند کوه سر برآورده است، اکنون در مازندران سکونت دارد و همچنان با رکاب زدن دوچرخه برای ترویج و فرهنگ اهدای خون می‌کوشد و اهدای خون را میان انسان‌های نوعدوست تشویق می‌کند.

اهدای خون را به یکی از مناسبت‌های زندگی خود تبدیل کنید

این بازنشسته اهدای خون توصیه می‌کند برای اینکه اهدای خون به برنامه زندگی‌تان پیوند بخورد، آن را با یکی از مناسبت‌های زندگی شخصی خود ارتباط دهید، او همین کار را می‌کرده است، دست کم دوبار اهدا در سال، یک بار در بهار مصادف با زمان تولدش و بار دیگر ۱۰ دی سالگرد فوت مادرش.

وی که دوچرخه سوار حرفه‌ای و عضو انجمن «سفر با دوچرخه» است، سال‌ها برای ترویج اهدای خون رکاب زده است و بازنشسته پرستاری است. دبیری کانون‌های اهدای خون تهران را نیز عهده دار بوده است اما در محل زندگی کنونی‌اش، شهرداری فاقد کانون‌های ترویج اهدای خون در محلات است و حالا با دوچرخه خود مردم را برای اهدای خون تشویق و ترغیب می‌کند، وی بارها به عنوان دوچرخه سوار با پیمودن استان‌های مختلف ایران و حتی کشورهای مختلف و همراه داشتن پرچم سازمان انتقال خون در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون کوشیده است.

ادای وظیفه کرده ام

صلوتیان در مورد اهدای خون و حسی که به یک عمر اهدا دارد می‌گوید: ادای دین و وظیفه کرده‌ام و امانتی که خداوند در بدن من به ودیعه گذاشته است را به صاحبش برگردانده‌ام.

وی زندگی خود را مملو از صبر و آرامشی می داند که نخست میراث مادر مرحومش است و دیگر ثمره آرامش معنوی است که در اثر سال‌ها کار نیک و اهدای خون در او به جریان در آمده است.

این بازنشسته اهدای خون می‌گوید: وقتی کارهایی را برای رضای خدا و کمک به مردم انجام دهی، احساس می‌کنی اثر مثبت این کارها همه در زندگی جاری است و نیازی به نگرانی نیست.

صلواتیان مهمترین حسرت خود را این می داند که دیگر نمی‌تواند اهدا کننده خون باشد ولی آرزو دارد به عنوان یک پرستار بازنشسته، یکی از اعضای سابق کادر درمان و یک اهدا کننده بازنشسته علاوه بر ترویج فرهنگ اهدای خون در مراکز اهدای خون و پذیرش اهداکنندگان، کمک حال کارکنان سازمان انتقال خون باشد و در تأمین خون مورد نیاز بیماران نقش ایفا کند.

دسترسی عادلانه مردم سراسر کشور به مراکز اهدای خون

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به افزایش و گسترش مراکز اهدای خون در سراسر کشور بر دسترسی عادلانه مردم برای انجام این کار ارزشمند تاکید کرد.

فردین بلوچی افزود: در راهبردهای تبیینی و تدوین شده سازمان انتقال خون، تصمیم بر آن است تا برای تحقق شعار دسترسی عادلانه به سلامت، برخی اقدامات در اولویت باشد و گسترش مراکز ثابت و سیار اهدای خون در سراسر کشور یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: دسترسی مردم در همه نقاط کشور حتی در نقاط دور دست به مراکز اهدای خون و فراهم کردن شرایط انجام این کار حیاتی و ارزشمند برای آحاد جامعه، نماد عدالت محوری و دسترسی عادلانه به سلامت است که در سال گذشته، ۱۲ مرکز اهدای خون فعال شده‌اند و این حرکت با همراهی مسئولان استانی و همراهی خیران ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به روحیه خیرخواهی و انسان دوستی مردم، گفت: همین تعهد و نوعدوستی باعث شده است تا در تهیه و تامین خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی سراسر کشور موفق باشیم و امیدواریم با توجه به افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها و تخت‌های درمانی که مصرف خون و فرآورده‌های خونی را در بیمارستان‌ها را افزایش داده است، بتوانیم در گسترش مراکز اهدای خون مصمم‌تر گام برداریم و در این راه، نقش خیران سلامت بسیار قابل توجه است که با توجه به ضرورت اهدای خون و عدالت محوری در این مسئله حیاتی، قطعا شاهد احداث مراکز اهدای خون خیّر ساز در نقاط مختلف کشور خواهیم بود.

جوانان با اهدای خون ضامن سلامت جامعه و سالمندان باشند

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: کاهش جمعیت جوان و دگرگونی هرم جمعیتی پدیده‌ای است که در دنیا رو به افزایش است اما این جمعیت جوان هستند که با اهدای خون ضامن سلامتی جامعه و انبوه جمعیت سالمندان باشند.

مصطفی جمالی یادآور شد: سال‌ها پیش وقتی سازمان انتقال خون تأسیس شد، خیلی زود با وقوع انقلاب و بعد از آن جنگ تحمیلی، بسیاری از جوانان آن روز احساس تکلیف کردند و برای نجات برادران رزمنده و دوستان خود که به نوعی درگیر جنگ شده بودند، تبدیل به اهداکنندگان مستمر شدند؛ اهدا کنندگانی که اهدای خون را تکلیف خود می‌دانستند و اگر زمانی به دلیل سن پایین امکان اهدای خون برای آنها فراهم نبود، از ما گلایه داشتند. همان روزها بود که ایران با جمعیت بزرگ نوجوانان مواجه بود و آنها اکنون در میانسالانی هستند که دیر یا زود از چرخه اهدای خون بازنشسته می‌شوند.

وی افزود: در کنار سالمندی جمعیت جامعه و اهداکنندگان خون، علم پزشکی پیشرفت کرده است و امید به زندگی افزایش می‌یابد و هرچه با جمعیت سالمندتر و پزشکی پیشرفته‌تری مواجه باشیم، نیاز به خون و فراورده‌های آن بیشتر می‌شود و رفته رفته جمعیت جوان اندک پرچمدار سلامتی کل جامعه خواهد بود و این چالشی است که دستگاه فرهنگ ساز سازمان انتقال خون و مسئولان کشور باید با کمک رسانه‌ها و نهادهای مرتبط به خوبی پشت سر بگذارد تا اهداکنندگان جوان بیشتری جایگزین اهداکنندگان بازنشسته شوند و از سویی مردم تشویق به فرزندآوری شوند تا سلامت، نوآوری و رشد جامعه تضمین شود.

جمالی، جوانان را پرچمداران آینده سلامت در ابعاد مختلف نیروی انسانی کادر سلامت و خدمات عام المنفعه و داوطلبی دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد تحول سازنده‌ای در این زمینه باشیم./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.