تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

ردپای شست و شوی حیاط در افزایش بی رویه مصرف آب در ایلام

ردپای شست و شوی حیاط در افزایش بی رویه مصرف آب در ایلام
ایلام - بررسی ها نشان می دهد ایلامی ها ۲ برابر میانگین کشوری آب مصرف می کنند، علل مختلفی از جمله شست و شوی حیاط منازل و خودروها باعث افزایش مصرف آب در استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان ایلام دارای بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در غرب ایران یکی از مناطق بد مصرف در زمینه آب شناخته می شود، بررسی ها نشان می دهد ایلامی ها ۲ برابر میانگین کشوری آب مصرف می کنند که دارای علل و عوامل مختلفی است.

جالب اینجاست این استان در طول سال گذشته های همواره به معضل خشکسالی مواجه بوده ولی فرهنگ مصرف آب هیچ تغییری نکرده است.

هرچند امسال بارش های به نسبت خوبی در استان ثبت شده ولی به دلیل بحران خشکسالی در سال های گذشته همچنان منابع آبی استان محدود هستند.

با توجه به آغاز فصل تابستان و گرمای هوا بطور قطع مصرف آب در استان بالا خواهد رفت و نیاز است مردم به مسئله صرفه جویی توجه ویژه داشته باشند.

علل اصلی مصرف بالای آب در استان ایلام

یک کارشناس حوزه آب در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مصرف بالای آب در استان ایلام به دلیل شست و شوی حیاط، شست و شوی ماشین در منزل، فرسودگی شبکه های آبرسانی و استفاده از کولرهای آبی غیر استاندارد است.

احمد عبدی بیان کرد: متاسفانه اکثر مردم استان مسئله شست و شوی حیاط و ماشین را رعایت نمی کنند، این مسئله در شهرهای کوچک استان بیشتر نمایان است.

وی گفت: همچنین در روستاهای استان از آب شرب برای آب دام استفاده می شود که باعث افزایش مصرف می شود.

عبدی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصدی شبکه های آبرسانی در استان فرسوده هستند، افزود: بخشی از آب استان قبل از مصرف هدر می رود.

وی گفت: استفاده از کولرهای آبی غیراستاندارد نیز باعث افزایش ۲ برابری مصرف آب می شود، متاسفانه این مسئله در استان وجود دارد و بسیاری از کولرهای آبی قدیمی و فرسوده هستند.

آب شرب و فضای سبز در استان ایلام باید جداسازی شوند

معاون عمرانی استاندار ایلام نیز به مسئله تفیک آب شرب و فضای سبز در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این مسئله در استان وجود دارد.

سعید هژبری بیان کرد: یکی از مهمترین ملاک های ارزیابی شهرداران استان همین مسئله تفکیک و جداسازی آب شرب و آب فضای سبز است.

هر ایلامی روزانه ۳۵۰ لیتر آب مصرف می کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر شهروند ایلامی در شبانه روز بیش از ۳۵۰ لیتر آب مصرف می کند در حالی که این آمار در کشور ۱۵۰ لیتر است.

پرویز ناصری بیان کرد: آمارها نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد از جمعیت استان ایلام بیش از ۲ برابر الگو آب مصرف می کنند.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد امسال مصرف آب در استان ۱۵ درصد افزایش یافته که این آمار زنگ خطری برای استان در فصل تابستان است.

وی با اشاره به آغاز فصل تابستان و هوای گرم، افزود: از مردم استان تقاضا داریم در زمینه مصرف آب الگوها را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام تصریح کرد: یکی از دلایل مصرف بالای آب در استان فرسودگی شبکه هاست، میزان هدررفت آب در شبکه های آبرسانی نیز بر افزایش مصرف در استان دامن زده است.

اولویت های اساسی در آب و فاضلاب استان

وی گفت: یکی از اولویت های اساسی در آب و فاضلاب در استان طی سال جاری تعویض شبکه های فرسوده آب در استان ایلام است.

ناصری با اشاره به وجود انشعاب های غیرمجاز در استان، افزود: خوشبختانه با برنامه های اجرایی آب و فاضلاب و فرهنگ سازی در این زمینه مسئله انشعاب های غیرمجاز در استان کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به آمادگی آب و فاضلاب برای فصل تابستان و تامین آب استان، افزود: هیچ گونه مشکلی برای تامین آب در استان نداریم و امیدواریم با همکاری مردم، از تابستان امسال به خوبی عبور کنیم.

وی تصریح کرد: آب و فاضلاب استان ایلام در حال اجرای طرح آبی به ۱۲۸ روستای استان با اعتباری بالغ بر ۵۷۰ میلیارد تومان است که میانیگن پیشرفت پروژه ها بیش از ۷۰ درصد است.

لزوم استفاده از سایبان برای کولرهای آبی

یکی دیگر از کارشناسان حوزه آب در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات آب وجود کولرهای آبی بدون سایبان است که این مسئله باعث افزایش مصرف آبی می شود.

تقی رشیدی عنوان کرد: یکی از علل هدررفت آب، وجود کولرهای آبی در استان است که با توجه به تشدید گرما، در تمام ۲۴ ساعت و بی وقفه روشن هستند و به طور میانگین روزانه حداقل ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کنند.

وی اظهار کرد: اگر مردم برای کولرهای آبی سایبان درست کنند، مصرف آب حداقل به نصف کاهش می یابد، آب داخل کولرها همیشه سرد و هوای آن نیز همواره خنک است.

رشیدی اضافه کرد: بیش از ۲۳۹ هزار مشترک آب و ۹۸ هزار مشترک فاضلاب در استان ایلام داریم.

به گزارش ایرنا، ایلام دارای مشکلات بیشماری در زمینه مصرف آب است، با توجه به اینکه قیمت تمام شده آب در استان نسبت به سایر استان ها به دلیل توپوگرافی، بسیار بالاست، نیاز است مردم در زمینه صرف جویی آب تلاش بیشتری انجام دهند.

تابستان سال های گذشته مشکلاتی در زمینه آب در شهرهای استان وجود داشت، که اگر مصرف آب بازهم بالا رود شاهد افت و یا حتی جیره بندی آب در بعضی از شهرهای استان خواهیم بود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.