تاریخ انتشار : جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴

بر اساس گزارش مرکز آمار در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به یک سال اخیر؛

تورم نقطه‌ای مواد خوراکی ۳۳ درصد کم شد

تورم نقطه‌ای مواد خوراکی ۳۳ درصد کم شد
تهران – گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در خردادماه امسال نسبت به میانگین ۱۲ ماه گذشته ۳۳ درصد کمتر شده که در یک دهه اخیر بی‌نظیر است.

نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در خرداد امسال به ۴۲.۶ درصد رسید یعنی مردم در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته برای خرید یک بسته یکسان مواد خوراکی به طور متوسط ۴۲.۶ هزینه بیشتری کرده‌اند.

این در حالی است که از خرداد سال گذشته تا اردیبهشت امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اثر آن بر قیمت مواد خوراکی، نرخ تورم نقطه ای مواد خوراکی به طور میانگین به ۷۶ درصد در هر ماه رسیده بود. البته دولت با پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، بخش زیادی از این افزایش قیمت را جبران کرد.

از خرداد امسال با تخلیه اثر حذف ارز ۴۲۰۰ در محاسبات تورمی، نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی به ۴۲.۶ درصد رسید که نسبت به میانگین ۱۲ ماه گذشته ۳۳.۴ درصد کمتر است.

تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در خرداد امسال نسبت به ماه قبل از آن هم (اردیبهشت امسال با ۷۶.۱) درصد بالغ بر ۳۳.۵ درصد کمتر شده که رکورد سریع‌ترین کاهش تورم نقطه‌ای مواد خوراکی در یک ماه در دهه اخیر است. تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در خرداد امسال (۴۲.۶درصد) از شاخص مشابه قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ درصد در اردیبهشت سال گذشته که ۴۹.۷ درصد بود هم کمتر است.

تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در ۱۲ ماه پایانی دولت حسن روحانی به طور متوسط ۵۷.۳ درصد و در ۱۲ ماه قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم به طور متوسط ۵۰.۷ درصد بود. این آمار بیانگر فروکش کردن التهابات تورمی در مواد خوراکی است که در ماه‌های آینده نیز تداوم خواهد یافت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.