تاریخ انتشار : جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹

مجسمه «سرباز ساسانی» به سفارت ایران در لندن تحویل شد

مجسمه «سرباز ساسانی» به سفارت ایران در لندن تحویل شد
لندن – کاردار سفارت ایران در لندن اعلام کرد، مجسمه موسوم به «سرباز ساسانی» که نزدیک به هفت سال پیش از ایران به انگلیس قاچاق شده، برای ارسال به کشور، رسماً تحویل سفارت شد.

سید مهدی حسینی متین روز جمعه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: مجسمه سربازساسانی که قاچاقی وارد انگلیس شده بود پس از اثبات مالکیت آن به ایران، به مدت سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد.

وی افزود: این اثرباستانی ارزشمند امروزجمعه رسماً به سفارت جمهوری اسلامی ایران درلندن تحویل داده شد وان شاءالله بزودی به میهن عزیزاسلامی ارسال خواهدشد.

این مجسمه سنگی مربوط به دوره ساسانیان در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شده بود. حسینی‌متین پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی، با اشاره به تلاش‌های سفارت کشورمان برای اثبات مالکیت این اثر باستانی افزود: ما با مقامات ذیصلاح در تماس بودیم و توانستیم اسناد و مدارک لازم برای اثبات مالکیت این اثر را در اختیار دادگاه، موزه ملی بریتانیا و آژانس مبارزه با جرایم جنایی انگلستان ارائه کنیم و موفق شدیم تملک آن‌را به دست آوریم.

با توجه به برخی شکستگی‌ها در جریان قاچاق این اثر باستانی، کاردار سفارت کشورمان گفت که ترمیم و تعمیر آن با موافقت ما توسط متخصصان و باستان شناسان مستقر در موزه بریتاتیا صورت گرفت.» در عوض آن‌ها «از ما درخواست کردند که بتوانند این اثر را مدتی در این موزه به نمایش بگذارند و ما هم به دلیل حسن نیت موزه ملی بریتانیا و با مجوز مقامات ذی صلاح در داخل کشور با این درخواست موافقت کردیم»

در همین پیوند سنت جان سیمپسون باستان شناس ارشد موزه بریتانیا نیز فروردین ماه گذشته به خبرنگار ایرنا در لندن گفته بود: مرمت این اثر، با اجازه تهران، اینجا در موزه صورت گرفت. ما احساس کردیم که شاید بازگرداندن یک اثر (باستانی) به تهران در شرایط نامناسب، اخلاقی نباشد. هنگامی که به صورت مشترک تصمیم گرفتیم آن را نخست اینجا به نمایش بگذاریم و همه بتوانند در لندن پیش از ارسال به تهران مشاهده کنند، (تصمیم گرفتیم) که باید مرمت شود.

وی افزود: بنابراین یک خیر خصوصی که به طور مرتب از فعالیت‌های موزه حمایت می‌کند پیشقدم شد، هزینه مرمت این اثر را تقبل کرد، (به این ترتیب ما) قطعات را همانطور که مشاهده می‌کنید به‌صورت نامرئی کنارهم قرار دادیم که اثر دوباره به یک قطعه تبدیل شود. به گفته این باستان شناس انگلیسی، کار مرمت این اثر پارسال شروع شد و حدود ۶ هفته بعد تکمیل شد.

بر اساس این گزارش، هنوز اقلام و آثار ایرانی دیگری در انگلیس وجود دارند که بصورت قاچاق منتقل شده و مراحل اداری آن برای استرداد به کشور جریان دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.