تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

قمار اتحادیه اروپا درمورد تبعات شورش واگنر

قمار اتحادیه اروپا درمورد تبعات شورش واگنر
لندن – ماجرای شورش ناموفق گروه شبه نظامی واگنر علیه مسکو، کور سوی امیدی را در میان برخی از کشورهای اروپایی که با وجود وضع تحریم‌های سنگین تجاری علیه روسیه به اهداف خود نرسیدند، ایجاد کرده که از پس‌لرزه این تحول به نفع جبهه اوکراین استفاده کنند؛ اما بنظر می‌رسد که در داخل نسبت به مسیر پیش‌رو اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای اروپایی که برای شرکت در نشست ماهانه شورای وزیران اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ جمع شده‌اند ادعا می‌کنند که تحولات اخیر روسیه، نشانگر گسست قوای نظامی و سیاسی در این کشور است. آن‌ها در پی این رویداد بر لزوم افزایش کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای تاثیرگذاری در نتیجه جنگ تاکید دارند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه، به خبرنگاران گفت: به‌نظرم ادامه حمایت از اوکراین مهم‌تر از همیشه است، زیرا آنچه طی روزهای اخیر اتفاق افتاد نشان می‌دهد که جنگ علیه اوکراین، قدرت روسیه را شکسته و بر سیستم سیاسی آن تأثیر گذاشته است. ما مطمئناً آنچه را که اتفاق می‌افتد از نزدیک دنبال می‌کنیم، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری، وقت ادامه حمایت از اوکراین است و این کاری است که ما انجام خواهیم داد.

وی در عین حال مدعی شد که بی‌ثباتی سیاسی برای یک قدرت هسته‌ای خوشایند نیست و «این مساله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.» بورل همچنین از تصمیم اتحادیه اروپا برای تخصیص ۳.۵ میلیارد یورو کمک اضافی به جبهه اوکراین در چارچوب برنامه موسوم به «تسهیلات صلح اروپا» خبر داد.

وزیر امور خارجه دانمارک هم در ادبیاتی محتاطانه ادعا کرد که شورش گروه واگنر نشانگر ضعف نسبی روسیه است. لارس لوکه راسموسن در همین پیوند خواستار تداوم حمایت از اوکراین و آغاز رایزنی‌ها درباره دوران پسا جنگ شد.

اما وزیر امور خارجه استونی تحت تاثیر کنفرانس لندن درباره بازسازی اوکراین، از طرح جدید این کشور برای مصادره اموال مسدود شده روسیه خبر داد و افزود: ما به زودی این طرح را به اجرا خواهیم گذاشت و امیدواریم که اتحادیه اروپا نیز طرح قانونی مشابهی را برای مصادره اموال روسیه در جهت بازسازی اوکراین ارائه کند. وی مدعی شد که طرح استونی با قوانین اتحادیه اروپا نیز سازگار است.

طرح مصادره اموال روسیه را دولت لندن هفته پیش در جریان برگزاری کنفرانس بازسازی اوکراین، سرزبان‌ها انداخت. وزیر امور خارجه انگلیس یک روز پیش از آغاز کنفرانس بازسازی اوکراین در لندن، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های وضع شده علیه مسکو تا پرداخت غرامت کامل به کی‌یف رفع نخواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه انگلیس، این کشور بدنبال وضع قوانینی است که اموال متعلق به بانک مرکزی روسیه (CBR)، وزارت دارایی روسیه (MOF) یا صندوق ثروت ملی روسیه (NWF) در این کشور را به نفع اوکراین مصادره کند.

طبق بیانیه منتشر شده، انگلیس «افراد و نهادهایی را که در فهرست تحریم‌های مالی روسیه قرار گرفته‌اند موظف خواهد کرد تا اموال خود را در بریتانیا به وزارت دارایی این کشور افشا کنند.»

با این حال از آنجا که اجرای این طرح با موانع قانونی متعددی روبروست، طرفداران زیادی در کشورهای اروپایی ندارد. وزیر امور خارجه هلند امروز (دوشنبه) در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران به خبرنگاران گفت که دولت این کشور از طرحی که به موجب آن روسیه موظف به پرداخت غرامت جنگی می‌شود حمایت می‌کند اما قوانین بین‌المللی را زیر پا نخواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه ایرلند نیز طی سخنان مشابهی، عنوان کرد که روسیه باید بلحاظ مالی نسبت به خسارت‌های اوکراین پاسخگو باشد اما بطور مستقیم از طرح مصادره اموال مسکو حمایت نکرد.

به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها با وجود تحریم‌های سنگین و صدور بیانیه‌های سیاسی تند، همچنان به درگیری مستقیم با روسیه، چه بلحاظ نظامی و چه مالی تمایلی ندارند اما از برآیند سخنان و اظهارنظرهای مطرح شده پیش از نشست امروز شورای وزیران می‌توان این نکته را استخراج کرد که آن‌ها در سایه ماجرای واگنر، به دنبال تاثیرگذاری در نتیجه جنگ اوکراین هستند.

به گزارش ایرنا، شورش مسلحانه گروه واگنر که به تعبیر ناظران سیاسی، کشورهای غربی در زمینه سازی آن نقش داشتند، جمعه ‌گذشته آغاز و شنبه شب به پایان رسید.

در جریان این ماجرا، رهبر گروه شبه نظامی واگنر در اعتراض به ادعای وی مبنی بر بمباران اردوگاه این گروه در اوکراین توسط ارتش روسیه، نیروهای خود را به سوی مسکو روانه کرد. یوگنی پریگوژین، در اظهاراتی که در کانال تلگرامی این گروه منتشر شد، گفت: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد و قربانیان زیادی وجود دارد.»

به دنبال بیانیه واگنر، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم اتخاذ خواهد شد.ولادیمیر پوتین در نطقی تلویزیونی این شورش را خنجری از پشت بر پیکر روسیه، عنوان کرد و کنار گذاشتن اختلافاتی را که موجب سوء استفاده دشمنان می شود، خواستار شد.

وی در سخنرانی کوتاه خود «شورش» گروه واگنر را خیانت به آرمان نیروهایی معرفی کرد که در نبرد اوکراین جان خود را از دست داده اند.رئیس جمهوری روسیه افزود: مسئولان اجازه نمی دهند که شکاف در روسیه رخ دهد و از مردم محافظت خواهد شد.

رئیس گروه واگنر سرانجام شنبه شب اعلام کرد که نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند. ناظران ریشه ناکامی این عملیات را در عدم حمایت تمام نیروهای واگنر از پریگوژین، کمبود تجهیزات نظامی و احتمال پایین پیروزی در برابر ارتش روسیه و از همه مهم‌تر عدم پشتوانه عمومی از این گروه شبه‌نظامی می‌دانند. همچنین غرب که به بروز یک درگیری طولانی در روسیه دل‌خوش کرده بود نتوانست در این مدت کوتاه از واگنر حمایت کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز یکشنبه به نقل از منابعی گزارش داد که چند روز قبل از شورش مسلحانه واگنر، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا شدیداً به این ظن رسیده بودند که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای یک اقدام بزرگ علیه دولت روسیه است. با این حال آمریکا تصمیم گرفت مسکو را از آن مطلع نکند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.