تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۳

راه توسعه آبدانان از «تونل کبیرکوه» می گذرد؛ وعده اتمام به دهه فجر رسید

راه توسعه آبدانان از «تونل کبیرکوه» می گذرد؛ وعده اتمام به دهه فجر رسید
ایلام - تونل کبیرکوه به عنوان بزرگترین پروژه تونل سازی در غرب کشور بین شهرهای آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام واقع شده که طبق گفته مسئولان تا دهه فجر آماده بهره برداری است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه راهسازی در کشور و بزرگترین تونل غرب کشور سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی و سال ۱۳۹۲ عملیلات اجرایی آغاز شد، شهریورماه ۱۳۹۸ عملیات حفاری تونل اصلی به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر به اتمام رسید.

حالا بعد از گذشت ۱۳ سال این پروژه به مراحل پایانی خود رسیده که طبق گفته مسئولان تا دهه فجر به اتمام می رسد.

این تونل مهم بین شهرهای آبدانان و دره شهر در جنوب استان ایلام قرار دارد که از اهمیت بالایی برای آبدانان برخوردار است، چراکه این شهرستان را به طور کامل از بن بست جغرافیایی خارج می کند.

شهرستان آبدانان بین کوه های کبیرکوه و دینارکوه از راه های ارتباطی مناسبی برخوردار نیست، این تونل نقش مهمی در توسعه شهرستان به خصوص برای جذب سرمایه گذاری دارد.

 

افتتاح تونل کبیرکوه خواسته اصلی مردم آبدانان

یکی از شهروندان آبدانانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افتتاح تونل کبیرکوه ، آرزوی ۱۳ ساله مردم شهرستان آبدانان است، امیدواریم مسئولان به وعده های خود برای افتتاح پروژه در سال جاری عمل کنند.

علی تیمورنژاد با اشاره به اینکه راه ها پاشنه آشیل توسعه شهرستان آبدانان هستند، افزود: مردم این خطه برای رفت و آمد به مرکز استان با چالش های زیادی مواجه هستند و باید از گردنه های سخت کبیرکوه (آبدانان – دره شهر – ایلام) یا راه غیراستاندارد آبدانان – ملکشاهی – ایلام تردد کنند.

وی گفت: امیدواریم مسئولان قبل از بهره برداری تونل کبیرکوه، نسبت به تقاطع غیرهمسطح در سه راهی هفت چشمه، روشنایی و تهویه داخل تونل بطور کامل، روشنایی جاده های طرفین تونل از روستای کل سفید دره شهر تا سه راهی هفت چشمه آبدانان، نصب تابلوهای هدایت مسیر و هشدار دهنده استاندارد، همچنین چراغ های چشمک زن در نقاط لازم اقدام کنند.

تیمورنژاد بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به اتمام عملیات احداث تونل بزرگ کبیرکوه و تلاقی جاده آن با محور آبدانان – مورموری، ضرورت احداث تقاطع غیرهمسطح در محل تلاقی این دو محور اصلی در سه راهی هفت چشمه و از محل اعتبارات تونل کبیرکوه دو چندان به نظر می رسد.

وی اعلام کرد: سال های گذشته در این نقطه تصادفات متعدد جرحی و فوتی رخ داده و این در حالی است که هنوز محور اصلی تونل کبیرکوه به بهره برداری نرسیده است و بطور قطع با افتتاح تونل در آینده نزدیک و در صورت عدم احداث تقاطع غیرهمسطح در این نقطه، شاهد بروز حوادث ناگوار متعددی خواهیم بود.

 

۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه تونل کبیرکوه تزریق شد

نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آخرین وضعیت تونل کبیرکوه، بیان کرد: پیمانکار پروژه مطالبات زیادی را داشته که ۳۰۰ میلیارد تومان (حاصل از ماده ۵۶) به تازگی به پروژه تزریق شده است.

بهزاد علیزاده گفت: توسعه راه های ارتباطی اولویت اصلی و اساسی در آبدانان به شمار می رود، این شهرستان برای سرمایه گذاری نیازمند توسعه زیرساخت های ارتباطی است.

وی تصریح کرد: تکمیل تونل کبیرکوه و جاده های دسترسی از دو طرف، اتمام جاده چهار بانده آبدانان – شهرک هزارانی – چم کبود از خواسته های به حق مردم آبدانان هستند.

علیزاده عنوان کرد: آبدانان یکی از شهرستان های محروم جنوب استان ایلام است که از ضعف شدید در زیرساخت ها رنج می برد، این امر باعث شده سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی به سرمایه گذاری در آبدانان نداشته است.

وی گفت: طرح های مهم اقتصادی این شهرستان نظیر کارخانه سیمان آبدانان، سد ورگر، آزاد راه پل زال – مورموری – دهلران، احداث طرح های صنعتی بزرگ در شهرک صنعتی، فرودگاه آبدانان و … نیازمند توجه ویژه به خصوص در تخصیص اعتبارات هستند.

 

مشکلات مالی پروژه حل شد

پیمانکار پروژه تونل کبیر کوه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات لاینینگ تونل که مدتی به علت مشکلات مالی متوقف بود، پس از واریز ۳۰۰ میلیارد تومان از سرگرفته شده است.

موسی عزیزی اضافه کرد: برای اولین بار اختصاص اعتبار از طریق ماده ۵۶ به این پروژه تزریق شد که اتفاق بزرگی برای سرعت بخشیدن به این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه روند پیشرفت پروژه مناسب است، افزود: صفر تا ۱۰۰ این پروژه توسط پیمانکاران بومی استان انجام می شود که یک رکورد برای پروژه های عمرانی در ایلام محسوب می شود.

وی گفت: بیشتر کار لاینینگ یا پوشش بتونی سقف تونل انجام شده و یک هزار و ۸۰۰ متر باقی مانده که تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

 

آخرین وضعیت تونل کبیرکوه در جنوب استان ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در بازدید از این پروژه اظهار کرد: تونل کبیرکوه و راههای طرفین آن در مجموع ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرشاد دوستی افزود: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و ۷۵۰ متر است که حفاری و کف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول کناری هدایت آب و … است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۰۰ متر از لاینینگ تونل نیز انجام شده است، افزود: طبق برنامه ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش بینی می شود تا دهه فجر عملیات لاینینگ ، زیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

وی گفت: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راهسازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و سه کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) در مرحله روسازی و آسفالت است و پل زیر گذر آن نیز احداث و تکمیل شده است.

دوستی در خصوص مسیر تونل کبیرکوه از سمت شهرستان دره شهر نیز گفت: از سمت شهرستان دره شهر ۶.۵ کیلومتر راهسازی درحال انجام است که در این مسیر، ۹ رشته تونل و یک دهنه گالاری( تونل مصنوعی) به طول بیش از ۲ هزار متر احداث شده و تاکنون نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ متر لاینینگ این تونل‌ها انجام شده است.

وی گفت: بهره برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیرکوه طبق استانداردهای حمل و نقل منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل است اما به لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیرکوه و راه های طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم می شود.

وی گفت: طبق برآوردهای انجام شده بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است، این پروژه در اولویت تخصیص اعتبارات حوزه راهسازی استان قرار دارد.

با بهره برداری از تونل کبیرکوه علاوه بر خروج شهرستان آبدانان از بن بست جغرافیایی، بیش از ۳۰۰ پیچ پر خطر و گردنه صعب العبور کبیرکوه حذف و مسیر آبدانان به مرکز استان ۲۰ کیلومتر کوتاه می شود.

ابر پروژه تونل کبیرکوه که بخش اعظم آن نیز در شهرستان آبدانان واقع شده نویدبخش عمران و آبادانی، خروج از بن بست جغرافیایی فعلی و ایجاد اشتغال است.

شهرستان آبدانان در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی استان ایلام واقع شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.