تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱

دوباره مطبوعاتی محلی را بر پیشخوان دکه‌ها بنشانیم

دوباره مطبوعاتی محلی را بر پیشخوان دکه‌ها بنشانیم
نگاه اقتصاد

 

گزارش- مهران‌نیوز/ بارها خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که در سپهر رسانه کشور، مطبوعات محلی شهروند درجه دوم تلقی می‌شوند، کمترین یارانه را دریافت می‌کنند و در نمایشگاه‌های مطبوعات در حاشیه قرار می‌گیرند‌. در تقویم رسانه‌ای کشور روز ملی مطبوعات محلی ندارند‌ و در نشست‌های خبری مسئولان ارشد کشوری و مجلس شورای اسلامی نمود و حضور ندارند. اما به لحاظ تولید محتواهای فاخر بومی و محلی، در رتبه‌ی بالایی قرار دارند و اغلب روزنامه‌های سراسری محتواهای خود را از حاصل قلم نویسندگان نشریات و رسانه‌های محلی دریافت می کنند. ضمن اینکه این طیف از مطبوعات مکتوب خاصه مطبوعات دوزبانه، رسالت سنگین حفظ هویت زبان مادری، همبستگی ملی و انسجام قومی را برعهده دارند.

امروز دوشنبه دوازدهم تیرماه ۱۴۰۲ پس از یک غفلت طولانی، به دعوت اداره کل ارشاد اسلامی ایلام، نشست صمیمی معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای این اداره کل با مدیران مسئول این نشریات برگزار شد.

رسانه‌های مکتوبی که با ظهور شبکه‌های اجتماعی موبایلی، گاهی جوانمرگی و گاهی احتضار را تجربه می کنند اما جسور و صبور، بخش عظیمی از رسالت اطلاع رسانی و حفظ هویت فرهنگ بومی ما را عهده دار هستند.

در این نشست صمیمی، پیشکسوتان این حوزه، حضوری گرم و صمیمی داشتند. مدیران و سردبیران جوان‌تر هم با اظهار نظرهای انتقادی به لطف جلسه می‌افزودند.گردش صحبت‌ها و دیدگاه‌ها بر محور اقتصاد مطبوعات محلی بود که سال‌هاست هیچ مسئولی، این ستون لرزان را استحکام نبخشیده است.

در این نشست، رئیس خانه مطبوعات ایلام در حمایت از نشریات مکتوب و در بخشی از سخنانش بر تقویت اقتصاد رسانه های مکتوب به صورت یارانه کاغذ و نگارش نامه الزام آور استاندار به ادارات جهت ارائه گزارش عملکرد در نشریات محلی در مناسبت های مختلف اعم از هفته دولت،دهه فجر و…تاکید کرد.

وی همچنین از مدیران دولتی خواست که با همراه ساختن سازمان بازرسی مطابق با قانون و جهت کمک به اقتصاد مطبوعات محلی، شرکت های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را مجاب کنند که آگهی های مناقصه و مزایده خود را یک نوبت در نشریات سراسری و یک نوبت در محلی به چاپ رسانند.

همچنین مدیران مطبوعات محلی بر تهذیب اخلاقی در رسانه ها تاکید کردند و با ابراز نگرانی نسبت به بد اخلاقی‌ها درفضای پاک و فرهنگی رسانه معترض بودند که چرا باید ساحت معنوی رسانه تا این اندازه مورد هجمه و خدشه واقع شده باشد؟!

چرا نهادهای نظارتی آنان را که از بَد حادثه، پشت رسانه پنهان شده‌اند را نظارت نمی کند؟ همان یاوه‌نویس‌ها، همان مغلطه‌چی‌ها، همان مضحکه آفرین‌ها…مگر رسانه جای تهمت و خبرچینی و نمامی‌ست؟

در این نشست محبی معاون مدیرکل ارشاد ایلام مثل همیشه آرام و شکیبا به حرف‌های مدعوین گوش میداد و دیدگاه‌ها را یادداشت می کرد و در پایان به جمع بندی مطالب مطروحه پرداخت.

وی با قدردانی از فعالیت رسانه‌های استان در امر تبیین و اطلاع‌رسانی گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی رسانه‌های دارای مجوز از سوی این اداره کل برای فعالیت به رسمیت شناخته می‌شوند.

و فعالیت برخی رسانه‌ها و کانال‌های خبری بدون مجوز در فضای مجازی، وجاهت قانونی ندارد. لذا رسیدگی به وضعیت رسانه‌های غیرمجاز با هماهنگی استانداری، پلیس فتا، اطلاعات و نیروی انتظامی را پیشنهاد می کنیم‌.

وی همچنین افزود:ارائه گزارش عملکرد ادارات استان به رسانه‌های چاپی محلی و تصویب این موضوع در شورای اطلاع‌رسانی استان ضرورت دارد.

معاون فرهنگی ورسانه‌ای ارشاد اسلامی ایلام در خاتمه تصریح کرد؛ در تشکیل اتاق فکر نشریات، با مرجعیت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و بسیج رسانه تاکید می شود.

همچنین نتظار می رود رسانه‌های استان به امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه همت گمارند و زمینه‌سازی و روشنگری در جهت برگزاری انتخابات پرشور و تشویق مردم به شرکت در انتخابات پیش رو را سیاستگذاری نمایند.

همکاران تلاشگر وی در اداره رسانه و تبلیغات یعنی عبدالهی و تابش نیز گزارش‌هایی مبسوط و بخشنامه‌ای ارائه دادند و از مدیران نشریات محلی دعوت کردند که در کارکردهای مطبوعاتی، بخشنامه‌های معاونت مطبوعاتی را نصب العین قرار دهند‌

در خاتمه این نشست دو ساعته، مدیران مسئول مطبوعات محلی، یکبار دیگر از مسئولان ارشد استان خواستند تا نسبت به احیای نشریات مکتوب، آنان را یاری دهند و در رفع معضلات چاپ و نشر مطبوعات محلی همت گمارند تا آنان بتوانند یکبار دیگر مطبوعات محلی را بر پیشخوان دکه‌ها بنشانند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.