تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶

شور و نوای محرم در کوچه پس کوچه‌های ایلام با احیای سنت تکیه گردی زنان

شور و نوای محرم در کوچه پس کوچه‌های ایلام با احیای سنت تکیه گردی زنان
ایلام - مردم ولایی و شیعه ایلام از گذشته‌های دور تاکنون به شیوه‌ها و سنن مختلف ارادت خالصانه خویش را به‌ خاندان رسالت نشان داده‌اند که تکیه گردی زنان از جمله آنها است.

به گزارش ایرنا، اوج این ارادت و دلدادگی همزمان با فرا رسیدن ماه محرم بیشتر می‌شود و هرچه به روزهای پایانی دهه اول محرم برسیم این شیدایی شدت بیشتری می‌گیرد.

در ماه محرم هر کسی سعی دارد به نوعی افتخار خادمی و خدمتگزاری خود به شهدای دشت خونین کربلا را نشان دهد.

با فرا رسیدن عصر تاسوعا در شهرهای ایلام به ویژه بافت‌های سنتی و قدیمی عزاداری رنگ و بویی دیگر پیدا می‌کند و زنان و دختران در عصر تاسوعا بازیگران اصلی عرض ادب، ارادت و محبت به سالار و سید شهیدان و یاران باوفایش هستند.

در روز تاسوعا بانوان ایلامی از ظهر تا غروب اقدام به احیای سنت قدیمی و ریشه دار تکیه گردی می‌کنند.

در سنت کهن تکیه گردی بانوان ایلامی از ظهر تا غروب تاسوعا مساجد، تکایا و حسینیه‌های شهر ایلام را می‌گردند و خیابان‌ها و کوچه‌های شهر از غلغله و ندای یاحسین زنان و دختران ایلامی پر می‌شود.

در سنت تکیه گردی که از مادران این دیار نسل به نسل و سینه به سینه به عهد ما رسیده بانوان امروز وامدار سنت به یادگار مانده زنان دیروز هستند و به قصد تبرک و زیارت به مساجد، تکایا و حسینیه‌ها می‌روند و در این اماکن مقدس به اقامه عزا می‌پردازند.

در این روز بانوان سیاه پوش ایلام در این اماکن مقدس روضه می‌گیرند، زیارت عاشورا، ناحیه مقدسه، قرآن و نماز می‌خوانند.

بچه ها و زنان کهنسال یا برخی زنان و دختران جوان از گِلی که شب گذشته توسط خادمان این مساجد درست شده به نشانه عزا بر پیشانی یا شانه لباس خود می‌مالند، این گل عمدتا تا ظهر عاشورا و حتی شام غریبان بر لباس عزای آنها می‌ماند.

در طول مسیر تردد بانوان برخی منازل با باز گذاشتن درب منازل با شربت، آب خنک، چای و ایستگاه‌های صلواتی هم از بانوان با توزیع نذوراتی چون شله زرد، آش رشته، حلیم و دیگر اقلام پذیرایی می‌کنند.

همه ساله حسینیه سید احمدی مشهور به تکیه سید، تکیه حضرت ابوالفضل (ع)، حسینیه سالارشهیدان (ع)، مسجد حضرت زهرا (س)، مسجد صاحب الزمان (عج) و حسینیه ام البنین (س) و حسینیه خانگی شهید بختی (شهید ترور) بیشترین حجم پذیرش زائران تاسوعایی را دارند.

روشن کردن شمع و دود کردن اسپند از دیگر رسومات تکیه گردی بانوان ایلامی است لذا بازار فروش اجناسی چون شمع و اسپند توسط دست فروشان در اطراف حسینیه‌ها گرم است.

امسال به همت سازمان تبلیغات اسلامی و هیات امنای تکیه حضرت ابوالفضل (ع) غرفه‌هایی از سوی برخی ادارات برای پاسخگویی به سوالات زنان در مورد مسایل مختلفی چون حقوقی، آسیب‌های اجتماعی، شرعی و موارد دیگر برپا شده بود.

این سنت تا غروب و پیش از اذان مغرب ادامه دارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.