تاریخ انتشار : جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

فریاد لبیک یا حسین (ع) ایلامیان در عاشورای حسینی طنین انداز شد

فریاد لبیک یا حسین (ع) ایلامیان در عاشورای حسینی طنین انداز شد
ایلام - عاشورایی دیگر فرا رسید و حسینیان باز هم به محفل عزای حسین فراخوانده شدند و کوی و برزن زیر پای دسته های سوگواری به لرزه درآمد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، عاشقان حضرت عشق با لباس سیاه بر تن، چشمانی گریان و دلی محزون عزادار و سوگوار خود را به میدان مرکزی ٢٢ بهمن ایلام رسانده اند تا در مراسم آقا و مولای خویش شرکت و خاضعانه به ساحت مقدسش عرض ادب کنند.

آنها سوز گرمای آزار دهنده و هوای دم کرده مردادماه را تنها به عشق سالار و سرور شهیدان و یارانش تحمل کرده اند و در دمای سوزان به مراسم پرشور عاشورا آمده اند.

باتوجه به گرمای هوا برخی از عزاداران با دستگاه های آب و گلاب‌پاش اقدام به تلطیف و خنک کردن هوا می کنند و بعضی هم به یاد و عشق حضرت ابوالفضل (ع) با مشک بین مردم آب سرد توزیع می کردند.

عزاداران جوان و نوجوان نسل جدید با تیپ و قیافه های امروزی جلوه ای خاص و زیبا به مراسم عاشورای ایلام بخشیده و خدمتگذاری برخی از آنها در بارگاه امام حسین (ع) چشمگیر و زیبا بود.

جوانان و نوجوانانی که برخی آب توزیع کردند، تعدادی کیسه زباله به دست مشغول جمع آوری آشغال های ریخته در زمین بودند، بعضی هم کفش خاک گرفته عزداران را واکس می زدند و در یک کلام امروز جوانان و نوجوانان خادمان اصلی عزای اربابشان بودند.

مادران و پداران بر تن کودکان نوباوه خود رخت سیاه یا عربی به سان کودکان قیام کربلا پوشانده اند تا از همین طفولیت آنها را حسینی وار بزرگ و تربیت کنند و برخی کودکان نیز با طبل، پرچم و پیشانی بندهای متناسب با قامت کوچک خود در مراسم حضور داشتند.

مردمان استان ولایی ایلام موسوم به پایتخت خادمان زائران اربعین که همه ساله به برکت حضور انبوه زائران در ساحت اربابشان مشق عاشقی می کنند.

خادمی اهل البیت از دیرباز تاکنون نسل به نسل با خون و وجود آنها عجین شده است و این ارادت در تاسوعا، عاشورا و اربعین به اوج خود می رسد.

گروه های عزاداری مساجد، تکایا و حسینیه ها در قالب دسته جات زنجیر زنی و مداحی خود را از اقصی نقاط ایلام خود را به میدان مرکزی شهر محل برگزاری مراسم رساندند.

حضور نیروهای انتظامی برای ایجاد و برقراری نظم و امنیت، اتوآمبولانس اورژانس، آتش نشانی و تانکرهای آب شرکت آبفا نمود دارد.

بیشتر مغازه داران و کسبه اقدام به تعطیلی محل کار خود کرده اند اما دستگاه پر خیر و برکت امام حسین (ع) برای برخی از افراد با فروش شمع برای شام غریبان محل ارتزاق شده است.

مداحان و مرثیه سرایان با نواهای محلی مرسوم در ایلام یا زبان معیار فارسی اقدام به خوانش نوحه ها کرده و مراسم عزای استان ایلام در شبکه های سراسری مختلف کشور با برقراری ارتباط زنده پخش شد.

برگزاری تعزیه حماسه عاشورا و کاروان های اسرا به صورت نمادین توسط برخی هیات های عزاداری برگزار شد.

پارکبانان و نیروهای خدمات شهرداری در یک دست جارو و مشغول تمیزکاری معابر و با یک دست مشغول سینه زنی بودند.

این مراسم از صبح تا ظهر امروز با حضور خیل عظیم عزاداران عاشورایی برگزار و مردم مومن و خداجوی ایلام برای اقامه نماز جمعه و ظهر عاشورا رهسپار مصلی شدند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.