تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

بیانیه سرکنسول ایران در مزار شریف به مناسبت روز خبرنگار

ابعاد پنهان اقدام تروریستی “۱۷ مرداد” در مزار شریف قابل پیگیری است

ابعاد پنهان اقدام تروریستی “۱۷ مرداد” در مزار شریف قابل پیگیری است
تهران- سرکنسول ایران در مزارشریف روز دوشنبه در بیانیه‌ای به مناسبت «روز خبرنگار» و سالروز حمله نیروهای وقت طالبان به کنسولگری ایران در این شهر و به شهادت رسیدن جمعی از دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی، نوشت: روشن شدن ابعاد پنهان این حادثه تروریستی به عنوان یک مطالبه قطعی دولت و ملت ایران قابل پیگیری است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف، سید حسن یحیوی سرکنسول ایران در مزار شریف در بیانیه ای به مناسبت سالگرد حمله به این کنسولگری و روز بزرگداشت مقام خبرنگار، نوشت: هفدهم مردادماه یادآور یکی از تلخ ترین روزها برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است ۲۵ سال پیش در چنین روزی دیپلماتها و یک خبرنگار ایرانی برخلاف تمامی تعهدات داده شده قوانین و معاهدات بین المللی و منطق اسلامی و ،انسانی به شکل ناجوانمردانه ای در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف به شهادت رسیدند.

سید حسن یحیوی با یاد کردن از شهدای ایران در این حمله ادامه داد: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف هم زمانی سالگرد این حادثه تروریستی در سال جاری با ماه سوگواری حسینی را مغتنم شمرده رحمت و رضوان الهی را برای همه شهدا به ویژه شهدای مظلوم حادثه تروریستی مزار شریف مسئلت می‌نماید این نمایندگی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای این حادثه و محکوم نمودن مجدد و شدید اقدام تروریستی انجام شده، همچنان روشن شدن ابعاد پنهان این قضیه را به عنوان یک مطالبه قطعی دولت و ملت ایران قابل پیگیری می‌داند.

وی در پایان بیانیه آورده است: امیدواریم با شناسایی معرفی و مجازات عاملین این جنایت شاهد تسکین آلام خانواده های معزز شهدای گرانقدر باشیم.

هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، ناصر ریگی، محمدناصر ناصری، کریم حیدریان، محمدعلی قیاسی، رشید پاریاو فلاح، نورالله نوروزی، حیدرعلی باقری از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به همراه محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، پس از سقوط این شهر به دست گروه تروریستی نیروهای وقت طالبان به شهادت رسیدند، به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

خبر نیمه‌تمام محمود صارمی، خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزارشریف، چنین بود: «مزارشریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ۱۳۷۷… گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزارشریف شدند. خبر فوری، فوری. مزارشریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند. به من بگویید که چه وظیفه‌ای…»/ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.