تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

تابستان گردشی در ایلام؛ ۶ منطقه خٌنک استان کدام است؟

تابستان گردشی در ایلام؛ ۶ منطقه خٌنک استان کدام است؟
ایلام - استان ایلام در فصل تابستان جاذبه‌های گردشگری فراوانی برای علاقمندان به سفر و گردش دارد، در این گزارش ۶ منطقه خوش آب و هوای استان در این فصل برای گردشگران معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان ایلام در غرب ایران با طبیعت بکر و بی نظیر خود به عروس زاگرس شهرت دارد، در این استان جاذبه‌های گردشگری چهارفصل پذیرای گردشگران و مسافران است.

ایلام به عنوان یک پدیده نوظهور در عرصه گردشگری در کشور معرفی شده و ظرفیت‌های گردشگری این استان در کنار ارزان بودن، باعث استقبال مسافران و گردشگران از این استان طی‌سال‌های اخیر شده است.

در استان ایلام ۶ روستای هدف گردشگری وجود دارد که هر یک از این روستاها ویژگی‌های خاص خود را دارند، در این روستاها واحدهای بوم‌گردی برای اسکان گردشگران فراهم است.

این استان در فصل تابستان نیز جاذبه‌های مهمی برای گردشگران دارد، هرچند هوای بیشتر مناطق کشور گرم است اما در استان کوچک ایلام جاذبه‌های خٌنکی وجود دارد که می‌تواند باعث نشاط و شادابی گردشگران شود.

استان ایلام ظرفیت بزرگی در بخش گردشگری ماجراجویانه دارد، در این استان بهترین نوع سفر و گردشگری برای آن دسته از افرادی که در طول زندگی همیشه به دنبال تجربه و کشف ناشناخته‌ها هستند، فراهم شده است.

۱- غار زینه‌گان

بدون شک مهمترین و شاخص‌ترین اثر طبیعی استان ایلام غار زینه‌گان است، این غار یکی از زیبایی‌های خدادادی در دل طبیعت سوزان تابستان در سرزمین مرزی مهران است.

غار شگفت انگیز زینه‌گان در پنج کیلومتری جنوب غربی صالح‌آباد و در فاصله ۵۲ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد دارای آب جاری، دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک‌های طبیعی و بسیار جالب است.

مسیر دسترسی به غار زینه‌گان بدین ترتیب است که باید از شهر ایلام به صالح‌آباد واقع در ۵۰ کیلومتری غرب ایلام سفر کنید، این غار در صالح‌آباد کاملاً شناخته شده است و تابلویی در نزدیکی امامزاده صالح(ع) مسیر را نشان می‌دهد.

از درون شهر صالح‌آباد تا ورودی تنگ زینه‌گان حدود پنج کیلومتر جاده خاکی نه چندان مناسب برای ماشین‌های سواری وجود دارد که عبور از این جاده خاکی نزدیک به ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

درون تنگه و در تمامی طول مسیر آب زلالی جاری است و در بیشتر قسمت‌ها باید از درون آب عبور کنید. مسیر در قسمت‌هایی تنگ می‌شود و عبور از آن با هیجان خاصی همراه است.

اگر چه غار طبیعی زینه‌گان برای بیشتر مردم کشور ناشناخته مانده، اما زیبایی منحصر به فرد و شکل‌گیری این غار در دل منطقه‌ای گرمسیری از قابلیت‌های فراوانی برای جلب طبیعت‌گردان داخلی و خارجی برخوردار است.

هوای داخل غار بسیار مطبوع است در حالی که منطقه صالح‌آباد در فصل تابستان حدود ۴۰ درجه گرما دارد اختلاف هوای بیرون غار با درون آن حدود ۲۰ درجه است و به همین دلیل آن را غار بهشت می‌نامند.

هم اکنون در فصل تابستان روزانه تعداد زیادی از خانواده‌های ایلامی و همچنین گردشگران برای استفاده از طبیعت بکر این غار راهی این منطقه می‌شوند.

۲- روستای کلم

روستای کلم از توابع شهرستان بدره در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی این شهر و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی ایلام قرار گرفته است. چشمه و باغات سرسبز، مناظر و چشم‌اندازهای بسیار کم‌نظیری در این روستا وجود دارد ضمن اینکه رودخانه پرآب و خروشان کلم که از ارتفاعات شمالی کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد پس از مشروب کردن باغات و اراضی پایین دست به رودخانه سیمره می‌ریزد.

روستای کلم که در میان کوه‌ها و ارتفاعات کبیرکوه در یک دره سرسبز با میانگین ارتفاع هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و آب و هوای آن در فصل تابستان معتدل است.

در این روستا مزارع متعدد پرورش ماهی نیز وجود دارد که ماهی این منطقه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و مورد استقبال گردشگران و مسافران نیز قرار می‌گیرد.

۳-ویژدرون

مناطق شگفت‌انگیزی مانند دره‌های ویژدرون، تنگه کافرین و تنگه الماس در استان ایلام وجود دارد که شاید هنوز آنطور که باید به جامعه گردشگری معرفی نشده است و برای علاقمندان به این حوزه ناشناخته باشد.

دره ویژدرون یکی از جاهای دیدنی ایلام است که در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرستان ایلام و در کنار سد زیبای چم گردلان در نزدیکی روستای مهر شهرستان ملکشاهی قرار گرفته است.

“درون” به زبان محلی به معنای دره است و ویژدرون یکی از دره‌های بسیار زیبا و دیدنی ایلام است که در کنار سد زیبای چم گردلان قرار دارد.

دیواره‌های سنگی بلند این دره که ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰ متر به نظر می‌رسد، از دیر باز تاکنون بخاطر تنوع گیاهی و جانوری، نظر گردشگران خصوصاً ماجراجویان را به خود جلب کرده است.

ویژدرون مکانی افسانه‌ای و ناشناخته است، این مکان دره‌ای شگفت‌انگیز است که قطعاً با دیدن عظمت و بزرگی‌اش میخ‌کوب می‌شوید. در این دره همه‌چیز برای داشتن یک سفر هیجان انگیز و استثنایی فراهم است.

دره‌ای با دیواره‌ها، صخره‌های عظیم و بلند و گذرگاه‌های تنگ، باریک و پیچ‌درپیچ که با عبور از آن‌ها به یاد ماجراجویان داستان‌ها و فیلم‌ها خواهید افتاد که در پی کشف راز و رمزی هستند و اتفاقات عجیب و غریب برایشان روی می‌دهد.

وزش باد نیز در لابه‌لای صخره‌ها، هولناکی این مکان را دوچندان می‌کند و اگر کمی نیز اهل خیال‌پردازی باشید، هیجان زیادی را در این سفر برای خود رقم خواهید زد.

۴- منطقه سیوان

بخش سیوان در ۲۰ کیلومتری شهر ایلام با برخورداری از باغات میوه متعدد و مزارع متنوع از مناطق دیدنی ایلام است که علاوه بر خوش آب و هوایی، محصولات باغی و زراعی با کیفیت بالا را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کند.

منطقه سیوان ایلام به دلیل وجود روستاهای هدف گردشگری و باغات فراوان یکی از مناطق مهم استان برای گردشگران است. چشم‌اندازهای زیبا، باغات متعدد و وجود آب و جاذبه‌های فراوان در کنار ظرفیت‌های کشاورزی باعث شده است این منطقه به عنوان قطب گردشگری و باغداری استان ایلام لقب بگیرد.

یکی مناطق گردشگری بخش سیوان، روستای حیدرآباد میشخاص در ۲۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد که با توجه به خوش آب و هوا بودن منطقه، تولید انواع میوه در فصل تابستان و مناطق زیبای موجود در روستا به عنوان روستای هدف گردشگری از سال ۱۳۸۴ شناخته شده است.

باغات زردآلود در منطقه‌ای که به نام حیدرآباد نامگذاری شده در نوع خود بی نظیر است و در این ایام نیز جشن برداشت زردآلود در این منطقه برگزار می‌شود.

منطقه گردشگری سیروان با تولید سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن انواع میوه و با برخورداری از آب و هوای مناسب منطقه‌ای زیبا برای جذب گردشگران است.هلو، توت فرنگی، سیب درختی، گردو و آلو از جمله میوه‌هایی است که در این منطقه به وفور تولید می‌شود.

۵- خوران ایوان

در جنوب غربی دشت ایوان و در دامنه‌های کوه‌های شره‌زول تفرجگاه جنگلی خوران با انبوهی از درختان و زلالی از چشمه‌ساران وجود دارد.

دهکده توریستی خوران ایوان با داشتن انواع باغات میوه و گردو و چشمه‌سارهای از دل کوه بیرون آمده و چشم‌انداز لطیف و دلنوازی را بر روی مهمانان و مسافران خسته می‌گشاید.

نزدیکی شهر ایوان و وجود اردوگاه تفریحی توریستی در وسط باغات این دهکده و نیز امکانات رفاهی موجود در اطراف این روستا زمینه جذب گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و همچنین کشورهای دیگر را فراهم آورده است.

در اطراف این روستای همیشه بهار، انواع درختان و میوه‌های وحشی از جمله تمشک وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

۶- میمه

سراب میمه از بخش‌های تابعه شهرستان دهلران به مرکزیت شهر میمه در ۱۲۰ کیلومتری شهر دهلران و ۸۰ کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته است.

این بخش زیبا و سرسبز در قلب استان ایلام قرار گرفته و به واسطه این زیبایی‌ها و آب وهوای مطبوع در تمامی فصول سال پذیرای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است.

شهر میمه دارای موقعیت ارتباطی ویژه‌ای است به طوری که شهرستان‌های آبدانان، دهلران و ملکشاهی را به هم وصل می‌کند و از نظر آب و هوایی در فصل تابستان با مرکز شهرستان در گرم‌ترین ماه‌های سال ۱۵ درجه اختلاف دما دارد.

آبشار آبتاف یکی از آبشارهای زیبای استان ایلام است که در مسیر میمه به پهله (مرکز بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران) و در نزدیکی روستای زرآب قرار دارد. این آبشار که محدوده وسیعی را دربر می‌گیرد، از گذشته به عنوان تفرجگاه، مورد استفاده ساکنان این منطقه بوده است.

طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۰۰ قطعه باغ در چهار منطقه سیوان، کلم، میمه و خوران از مناطق استان ایلام وجود دارد که می‌توان با توسعه امکانات، گردشگری این مناطق را رونق بخشید.

این چهار منطقه با دارا بودن باغات فراوان هر سال در فصل تابستان مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار می‌گیرند که فرصت بی نظیری برای توسعه گردشگری در استان است.

دیگر جاذبه‌های ایلام برای فصل تابستان

آبشار “اما” در ۵۵ کیلومتری استان ایلام در شهرستان ملکشاهی یکی از مناطق دیدنی و گردشگری استان ایلام است، آبشار زیبای هفت‌آو پلیه ایوان ازدیگر شاهکار طبیعی استان است که این آبشار در ۳۰ کیلومتری شهر زرنه شهرستان ایوان قرار دارد.

روستای سنگ سفید در بخش مرکزی شهرستان چرداول واقع شده است و آب و هوای دره‌ای و معتدل دارد. رودخانه چناره از وسط آن می‌گذرد.

خرم‌کوه در جنوب غربی و کوه‌بان هزار در شمال شرقی آن منطقه واقع شده است. همچنین تنگ منصوری در شمال شرقی آن قرار دارد. وجود کوه‌ها، رودخانه‌ها، تنگ منصوری، پوشش گیاهی مناسب و وجود گیاهان داروئی و حیات وحش قلعه‌های باستانی و شهر تاریخی تنگ قیر و ده‌ها اثر تاریخی دیگر از جاذبه‌ها آن است که نظر بازدید کنندگان را به سوی خود جلب می‌کند.

در استان ایلام تعداد زیادی آبشار و غار طبیعی وجود دارد که در فصل تابستان مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می گیرد.

پرداخت تسهیلات به طرح‌های گردشگری در روستاهای ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و ماجراجویانه از جمله ظرفیت‌های مهم در استان ایلام هستند که نیازمند زیرساخت‌های لازم هستند.

فرزاد شریفی عنوان کرد: بدون شک توسعه زیرساخت‌های گردشگری، معرفی آثار گردشگری استان و ایجاد امکانات گردشگری می‌تواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی در استان محروم ایلام را حل کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بسیاری در امر گردشگری است که افراد زیادی در این راستا همکاری می‌کنند و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها در استان نیازمند مشوق‌های لازم است تا بتواند با ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی خارجی را برای ایلام در پی داشته باشد.

شریفی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای گردشگری استان ایجاد خانه‌های بوم‌گردی است، که در استان ۷۰ اقامتگاه بوم‌گردی فعال و ۱۵ بوم‌گردی در دست اقدام است، این خانه‌ها در بیشتر مناطق روستایی استان امکان ایجاد شدن دارند و می‌توان از طریق ایجاد این مکان‌ها نسبت به توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم روستا اقدام کرد.

وی ادامه داد: گردشگری با ویژگی‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود، سرمایه‌گذاری در این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما در راستای توسعه زیرساخت‌های بخش گردشگری در استان آماده همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: از محل تسهیلات اشتغال روستایی به ۱۰ طرح گردشگری و بوم‌گردی مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، بدون شک گردشگری از ظرفیت‌های مهمی در استان ایلام برخوردار است، مردم استان ایلام از گذشته تاکنون در مهمان‌نوازی از گردشگران و مسافران شهرت داشته‌اند.

در کنار جاذبه‌های گردشگری در فصل تابستان می‌توان آداب و رسوم و فعالیت مردم روستاهای استان ایلام را مشاهده کرد، می‌توان از سوغات و نان‌های محلی ایلام نیز خرید کرد.

توسعه امکانات رفاهی در مناطق گردشگری استان ایلام در معرفی هرچه بیشتر این جاذبه‌ها نقش مهمی در اقتصاد روستاهای استان ایلام دارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.