تاریخ انتشار : جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

سید کمال سجادی؛ دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان: عضویت ایران در بریکس دومین موفقیت بعد از پیمان شانگهای است

سید کمال سجادی؛ دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان: عضویت ایران در بریکس دومین موفقیت بعد از پیمان شانگهای است
تهران- سفیر سابق ایران در کامبوج، فیلیپین و ویتنام گفت: عضویت ایران در مجموعه بریکس بعد از پیوستن به پیمان شانگهای، دومین موفقیت و توفیق جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

سید کمال سجادی در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی ما درباره پیوستن ایران به بریکس اظهار داشت: بریکس از کشورهایی تشکیل شده است که هم جمعیت بالایی دارند و هم اقتصادهای مهم و بزرگی هستند مانند چین، هند برزیل، روسیه.

وی افزود: تصمیماتی که اعضای بریکس اتخاذ می کنند حایز اهمیت است، به عنوان نمونه آنها قصد دارند دلار را از معاملات اقتصادی میان خودشان با کشورهای دیگر حذف کنند که این قدم بسیار بزرگی برای آنها به شمار می‌رود.

سفیر سابق ایران در کامبوج، فیلیپین و ویتنام عنوان کرد: هژمونی دلار تاکنون ملت ها را زمین‌گیر کرده است از آنجایی که آنها به لحاظ پولی در جهان حاکمیت دارند کشورهای دنیا از جمله ایران را به لحاظ ارزش دلار و مبادلات بانکی که در دنیا انجام می‌شود تحت فشار قرار می‌دهند بنابراین اقدام اعضای بریکس در این رابطه مهم و بزرگ است.

سجادی ادامه داد: اعضای بریکس به لحاظ جمعیت، تکنولوژی و اقتصاد جهانی دارای نقاط قوت‌ زیادی هستند که پیوستن جمهوری اسلامی ایران، این مجموعه را قویتر خواهد کرد و به لحاظ سیاسی و اقتصادی می‌توان منافع فراوانی را از پیوستن به این پیمان برای کشورمان به همراه داشته باشد.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در ارزیابی خود از جایگاه ایران با پیوستن به پیمان بریکس گفت: در مجموع با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که اعضای بریکس دارند پیوستن به این پیمان می تواند هم افزایی زیادی برای کشورهای عضو از جمله ایران داشته باشد.

سجادی عنوان کرد: هژمونی دلار استعمار جدیدی در مورد کشورها است که آنها را با قدرت پوشالی خود تحت فشار قرار می‌دهد.

وی افزود: زمانی که سلطه و قدرت آمریکا به واسطه قیمتی که برای دلار تعیین می‌کند و سلطه‌ای که دلار بر بانک‌های جهانی دارد کاهش یابد سرعت افول هژمونی آمریکا روز به روز افزایش خواهد یافت و این موضوع به نفع ایران است.

سفیر سابق کشورمان گفت: در واقع باید گفت که به نفع اعضای بریکس است که کشور قدرتمندی مانند ایران به این پیمان بپیوندد.

به گزارش ایرنا، سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور برای شرکت در نشست بریکس به ژهانسبورگ سفر کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.