تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

“ایلام” شاهراه زائران عتبات عالیات

“ایلام” شاهراه زائران عتبات عالیات
ایلام - بیش از ۲۰ روز است که عددها هر روز اعلام می‌شود، ۱۰۲ هزار، ۱۸۰ هزار، ۲۱۰هزار، ۲۳۰ هزار، شاید در همان نگاه اول این یک آمار اعلامی و محاسباتی به نظر آید اما هر کدام از این اعداد خود گویای خیل جمعیت زائری است که از اقصی نقاط کشور خود را به این خطه مرزی رسانده‌اند.

به گزارش ایرنا، برخی وقت‌ها اعداد حضور زائران آنقدر زیاد می‌شود که بیش از جمعیت مرکز است و بدون شک، حتی تهیه آب معدنی برای این خیل جمعیت یا هر خدمات دیگری در شبانه روز با کمی ضرب و تقسیم خود گویای عددی بزرگ برای پذیرایی است.

هنوز هوا تاریک نشده است که هر لحظه بر شمار خودروهایی با پلاک‌های مختلف شهرهای دیگر در مسیر جاده اضافه می‌شود، خودروها سپر به سپر در چند ردیف در کنار هم مسیر را طی می‌کنند تا به انتهای جاده‌ای که آنها را به پایانه مرزی مهران می رساند، برسند.

بسیاری از مسافران خسته، سر بر روی شانه هم در خودروها به خواب رفته اند، خستگی مسیر طولانی از سر و روی هر کدام از راننده ها در پشت شیشه به وضوح دیده می شود اما این جاده و مسیر باید به انتها برسد تا شوق رسیدن به وصال عشق در وجودشان آرام گیرد.

برخی ها در مسیرهای مختلف از خدمات موکب هایی که در حاشیه جاده برپا شده، استفاده می کنند و با کمی استراحت و پذیرایی مختصر مجدد توانی برای ادامه مسیر بدست می آورند.

ساعت ۱۰ و نیم شب است و به اصرار بچه ها برای گذران یک روز تعطیل به پارک کوثر می رویم تا کمی بچه ها بازی کنند.

بر روی چمن های حاشیه جاده پارک، چادرهای مسافرتی برپا شده و در بیرون هر کدام از چادرها نیز چند نفر خود را در پتوهایی پیچیده و از شدت خستگی به خواب رفته اند.

بچه ها را دعوت به سوکت می کنم تا نشاید صدای حرف زدن آنها موجب بیداری زائری شود.

اکثر حسینه ها، مساجد، موکب ها و مدارس مملو از جمعیت زائر است که برای استراحت در این مکان ها سکنی گزیده اند.

مگر استانی به کوچکی ایلام چقدر توان و ظرفیت پذیرایی دارد که این خیل جمعیت عظیم به واسطه همه مزیت های که دارد راه آن را در پیش گرفته اند.

اسکان صلواتی، حمام، چای و غذای صلواتی، زیارت قبول، پذیرایی رایگان از زوار؛ همه اینها برگه نوشته هایی است که در مسیرهای ورودی به شهر ایلام توسط جوانان و نوجوانان این دیار در مسیر تردد زوار به چشم می خورد.

آخر کجای دنیا این همه عشق و شعور در پذیرایی از مسافران موج می زند، به هر کجا برای زیارت که بروی باید کلی هزینه اسکان و غذا و مکانی برای استراحت بپردازید اما اینجا به واسطه یک شور و شعور وصف ناشدنی همه پای کار آمده اند تا با جان و دل خدمات رسان زائران حسینی باشند.

بانوان سختکوش و مهربانی که ساعت ها پای اجاق گاز در آشپزخانه ها مشغول پخت غذا برای زوار هستند، کارگران و شاطران نانوایی های که در شیفت های مختلف شبانه همچنان با عشق خدمت به زوار در این گرمای طاقت فرسا نان پخت می کنند.

سربازان انتظامی، ماموران نظامی و امنیتی، مددکاران هلال احمر، پارکبانان و دهها و دهها نفر دیگر که با دل و جان پا در این معرکه خدمت به زوار آقا گذاشته اند تا عرض ارادتی کنند به محضر میهمانان نظر کرده امام خویش، همه بی هیچ چشمداشتی ساعت ها با شور و روی گشاده به پذیرایی مشغول اند.

اینجا ایلام، اینجا مهران قلب تپنده و مهربانی برای پذیرایی از صدها و میلیون ها زائری است که چه در مسیر رفت و چه بازگشت پذیرای زوار ابا عبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین و سایر روزهای سال است.

اینجاست که با توجه به این حضور خیل جمعیت در ایلام و مهران در ایام اربعین، لازم است مسئولان توجه ویژه برای توسعه خدمات رسانی به زوار با اختصاص خط اعتباری ویژه، زیرساخت های توسعه ای و خدماتی این استان داشته باشند، البته امسال اتفاقات خوبی در حوزه زیرساخت های استان روی داده است اما این توجهات بایستی افزایش یابد.

مردمی که در این ایام ازدحام جمعیت زندگی عادی و روزمره شان در بسیاری مواقع به دلیل ترافیک زائران در مسیرهای جاده ای، بیمارستان، اماکن تفریحی و سایر نقاط مختل شده اما باز هم با همه وجود پذیرا وخوش آمد گویی زائران هستند.

بی گمان اگر امنیت، کوتاهی مسافت، روی خوش مردم و آغوش مهربان آنها برای پذیرایی از زوار در این استان ایلام مهیا نبود این زائران با دل و جان خود را از جاهای دور و نزدیک به این مرز نمی رساندند.

باشد که مسئولان با در نظر گرفتن این آمار جمعیتی و استقبال پرشور مردم برای انتخاب مسیر تردد خود از استان ایلام نگاه پرمهرتری به زیرساخت های توسعه ای ایلام بیندازند./گزارش: ناهید ابراهیمی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.