تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

نفس های خسته” بُرج هُنر ایلام” نیازمند جانی تازه

نفس های خسته” بُرج هُنر ایلام” نیازمند جانی تازه
ایلام - وقتی کلنگ بُرج هُنر ایلام بر زمین زده شد، بارقه های امید در دل تمام هنرمندان، هنروران و هنردوستان استان ایلام شکل گرفت و امروز این طرح فرهنگی در قلب این شهر، نیازمند جانی تازه با تزریق اعتبارات مناسب است.

 

 

به گزارش ایرنا، جامعه هنری ایلام سالیان درازی است که یک ماوا و مکان در خور شان برای فعالیت های هنری و عرضه آثار خود در این استان نمی یابند تا اینکه زمزمه های احداث” برج هنر” با نمایی شکیل در مرکز استان، شوق بیشتر به فعالیت های هنری را در دل های این قشر فرهیخته روشن ساخت.

اما این روزها، نفس های تکمیل برج هنر ایلام به عنوان یک سازه زیرساختی فرهنگی، هنری و ادبی در سربالایی هایی تزریق اعتبارات، هر از گاهی به شماره افتاده و احیای این طرح بزرگ کم رمق، نیازمند مساعدت و نگاه مهربان مسئولان و دست یاری کارگزارانی است که با تزریق اعتبارات مناسب، جانی تازه در وجود این این پروژه بزرگ فرهنگی بدمند.

بسیاری از هنرمندان و هنردوستان این دیار چشم انتظار به سرانجام رسیدن مهمترین طرح عمرانی استان در حوزه های فرهنگی و هنری هستند اما واقعیت ها بیانگر این است که نباید به زودی منتظر بهره برداری از این طرح کلان فرهنگی بود.

سال ۹۶ که کلنگ این طرح به زمین شده شد، برآوردهای آماری حکایت از آن داشت که هنرمندان استان ایلام در سال ۹۸ صاحب یک ساختمان باعظمت و باشکوه به نام” برج هنر” می شوند و این مکان پاتوقی می شود برای اهالی خوش قریحه هنر، فرهنگ و ادب این استان.

اما افسوس برای رویای خام هنرمندان ایلامی که سرنوشت “برج هنر” استان به کلافی سردرگم در گره های کور نبود اعتبارات تبدیل شده و هر سال که از عدم تکمیل این طرح بگذرد به تعداد گره های کور این کلاف افزوده خواهد شد.

این پروژه مریض احوال نیازمند پرستاری و تیمارداری مالی و اعتباری است تا برای ادامه حیات خود جانی تازه بگیرد و رمقی در رگ های خشکش جاری شود.

پروژه “برج هنر” مبلغی بین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تا ۲ هزار میلیارد ریال نیاز دارد در حالی که برای سال جاری تنها مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای آن مصوب شده و این رقم، جوابگوی حجم اعتبار مورد نیاز طرح نیست.

بدون شک با به درازا کشیدن تکمیل پروژه، مبلغ برآورد شده کنونی نیز افزایش خواهد یافت و توان تامین اعتبار مورد نیاز آن با توجه به نوسانات بازار و تورم موجود در جامعه با سختی و چالش جدی همراه خواهد بود.

شاید راه برون رفت تکمیل این اَبَر پروژه فرهنگی مشارکت بخش خصوصی یا نهادهای دارای توان مالی بالا باشد که برج هنر استان را به یک سامان و سرانجام مشخص برسانند.

 

برای تکمیل پروژه برج هنر باید سرمایه گذار بخش غیردولتی ورود کند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام در این زمینه اظهار کرد: راه برون رفت این طرح از وضعیت کنونی باتوجه به درازا کشیدن روند تکمیل آن، اعمال ماده ۲۷ مبنی بر مشارکت بخش غیر دولتی است و بخش خصوصی یا نهادهای غیردولتی دارای توان مالی بالا برای تکمیل آن باید ورود کنند.

“امین دوست محمدی” افزود: در این راستا جلساتی را با ادارات فرهنگی حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و امور کتابخانه های عمومی استان و همچنین نهادهای غیردولتی نظیر بسیج سازندگی، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) جهت مشارکت در تکمیل این طرح رایزنی شده است.

وی ادامه داد: هرکدام از این نهادها و دستگاه ها در صورت مشارکت در روند تکمیل، امکان بهره برداری و بهره مندی از فضاهای درونی برج هنر را خواهند داشت.

دوست محمدی توضیح داد: دستگاه یا نهاد مشارکت کننده در تکمیل برج هنر، به اندازه سرمایه و هزینه خود و با حفظ کاربری و مالکیت برج به نام دولت تا یک زمان معین و در راستای اهداف تعریف شده برج هنر امکان بهره برداری از این مکان فرهنگی را خواهد داشت.

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه این پروژه یک طرح بزرگ و کلان در هشت طبقه است، تکمیل آن با اعتبارات قطره چکانی دولت میسر نیست و تنها با مشارکت بخش غیردولتی امکان تکمیل آن وجود دارد.

دوست محمدی در مورد مزایای مشارکت بخش غیردولتی در تکمیل این طرح توضیح گفت: توانمندسازی بخش خصوصی و غیردولتی در تقبل تکمیل پروژه های بزرگ، ایجاد اشتغال، عدم تحمیل هزینه های کاذب جهت نگهداری از طرح در زمان ساخت و بهره برداری و شتاب در روند تکمیل آن از جمله مزایای حضور بخش غیردولتی در تکیمل پروژه برج هنر است.

وی تاکید کرد: باتوجه به خروجی جلسات، باید در قالب یک فراخوان عمومی سرمایه گذار مشارکت کننده در تکمیل برج هنر اعم از نهادهای غیر دولتی یا سرمایه گذاران بخش خصوصی و حتی ادارات فرهنگی دولتی (در صورت داشتن توان مالی) مشخص شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام تصریح کرد: در صورت عدم مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی در تکمیل این طرح باید از طریق ماده ۱۳ مدیریت خدمات کشوری، دولت نسبت به تزریق اعتبار و تکمیل این طرح اقدام و در راستای محرومیت زدایی و تکمیل پروژه های نیمه تمام، اعتبارات لازم را برای این پروژه از محل های مختلف استانی تامین کند.

 

تکمیل برج هنر نیازمند تزریق اعتبارات ملی است

مدیر حوزه هنری استان ایلام نیز در این خصوص گفت: برج هنر در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن دارای ۶۰ درصد و فاز دوم هم ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی و مراحل دیوارچینی و سفت کاری است.

“سعید خیرالهی” ادامه داد: باتوجه به اینکه این طرح در محل تلاقی چندین محله پرجمعیت و متراکم و البته آسیب پذیر شهر ایلام قرار دارد، روند تکمیل آن نیازمند نگاه ویژه مسئولان استان جهت تامین اعتبار از محل استانی و ملی است.

وی افزود: این طرح در صورت به بهره برداری رسیدن شامل بخش های مختلفی چون نگارخانه، ۲ سالن سینما، تماشاخانه، آمفی تئاتر، محل اجرای کارگاه های تخصصی، تمرین نمایش، بازار هنری جهت عرضه و فروش محصولات تولیدی ه`نرمندان استان، سوئیت برای اسکان و استراحت مهمانان، کتابخانه و استودیو صدا و موسیقی است.

خیرالهی تاکید کرد: در صورتی که این پروژه به بهره‌برداری برسد، هنرمندان استان از طیف ها و حوزه های مختلف یک مکان مشخص مختص به خود خواهند داشت و فعالیت های هنری، فرهنگی و ادبی در استان شکوفاتر از گذشته خواهد شد.

 

عدم تزریق اعتبار باعث کندی پیشرفت فیزیکی پروژه برج هنر شده است

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دستگاه مجری طرح احداث برج هنر هم گفت: این طرح در مجموع هر۲ فاز دارای ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که باتوجه به مدت زمان کلنگ زنی آن در سال ۹۶، از رشد فیزیکی قابل ملاحظه ای برخودار نیست.

“علی اصغر منصوربیگی” علت عدم رشد فیزیکی این پروژه را نبود منابع مالی برشمرد و ادامه داد: به خاطر محدودیت های مالی، این پروژه بعد از گذشت هفت سال هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بازآفرینی شهری و استانی برای این پروژه هزینه شده است و پیمانکار نیز ۸۰ میلیارد ریال طلب دارد.

منصوربیگی ادامه داد: اعتبارات تبصره ۱۸ بازآفرینی شهری برای این طرح حذف شده و فقط اعتبارات محل استانی باقیمانده که با تزریق قطره هزینه ها و نرخ بالای تورم، روند احداث این طرح نامعلوم است.

تاکید کرد: در صورتی که اعتبارات مورد نیاز این پروژه تامین و تزریق نشود، روند تکمیل طرح تعطیل خواهد شد اما در صورت تزریق اعتبارات کمتر از ۲ سال این طرح کلان به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، در حالی برج هنر همچنان بلاتکلیف مانده است که “علی اصغر کاظمی” مدیرکل اسبق راه و شهرسازی در آذر ۹۷ از بهره برداری فاز نخست این طرح در نیمه اول سال ۹۸ خبر داده بود.

برج هنر در هشت طبقه با زیربنای هشت هزار و ۹۰۰ متر مربع در زمینی به وسعت یک هزار و ۵۵۵ متر مربع در محل پارک ملت (پارک سراب یا سراو ایلام) در حال احداث است.

در معماری این پروژه هنری از معماری سنتی، طرح لاله واژگون (نمادی از منطقه زاگرس نشین ایلام)، زیگورات (بیانگر پیشینه تاریخی چند هزار ساله تمدن ایلامی) و همچنین در جزئیات و تزئینات از صنایع دستی ایلام الگوبرداری شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.