تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

اتصال به شبکه ریلی؛ مسیری نو در توسعه ایلام

اتصال به شبکه ریلی؛ مسیری نو در توسعه ایلام
ایلام - یکی از مهمترین نیازهای استان مرزی ایلام در بخش زیرساختی و ارتباطی راه‌آهن است و اجرایی کردن این پروژه، مهم نقش مهمی در توسعه بخش‌های دیگر استان دارد و حتی می‌تواند راه توسعه صادرات را با توجه به هم مرز بودن این استان با کشور عراق در بخش ترانزیت فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم استان مرزی ایلام است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند.

اهمیت تقویت زیرساخت های حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه پایدار است و اجرای این طرح نقش اثرگذاری در رونق اقتصادی مردم این استان و اتصال بازارهای تولید به مصرف دارد، در واقع توسعه راه ها به ویژه در بخش ریلی جزو پیش شرط های دسترسی به توسعه پایدار به شمار می رود.

استان ایلام جزو معدود استان هایی است که از امکان اتصال به شبکه سراسری راه آهن نیز بی بهره مانده است، کوهستانی و سخت گذر بودن راه های ایلام، بالا بودن هزینه تمام شده ایجاد راه های اصلی و افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی در این استان خواسته یا ناخواسته ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راه آهن می کند.

صدای راه آهن و سوت قطار که می‌بایست بیش از یک دهه پیش در دیار مرز نشین شنیده می‌شد، داستانی تمام نشدنی برای شهروندان این استان است و هم‌اکنون در گام‌های آخر این پروژه مردم انتظار دارند دولت سیزدهم کمر همت بسته و آن را اجرایی کند.

این در حالی است که راهبرد دولت سیزدهم در توسعه شبکه ریلی و در عین حال تولید ریل راه آهن در کشور، به روند توسعه خطوط ریلی شتاب بخشیده و امروز قطار توسعه با سرعت در مسیر رو به جلو در حال حرکت است.

ضرورت و اهمیت اتصال ایلام به شبکه ریلی

با توجه به مرز بین المللی مهران و صادرات و واردات کالا و اینکه سالانه بیش از چهار میلیون نفر از این مرز برای سفر به عراق تردد می کنند و به واسطه اهمیت رویداد بزرگ کنگره اربعین، چهره استان ایلام در زمینه زیرساخت ها بویژه راه های مواصلاتی تاحدودی متحول شده اما دسترسی به شبکه راه‌آهن برای این استان از دید مسئولان امر بسیار مهم بوده است.

در واقع اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن به دلیل وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی این استان با استان های واسط، میسان، دیاله و اینکه کانون تردد زائران و صدور کالای ایرانی کشور همسایه محسوب می شود، دارای توجیه اقتصادی و فنی بسیار بالایی است.

اکنون که ایلام با داشتن این میزان مرز مشترک و به واسطه همجواری و نزدیکی با کشور عراق در کانون توجه مسئولان و مردم قرار دارد، بهترین فرصت است که با اجرایی کردن راه آهن چهره این استان و به تبع آن سایر نقاط منتهی به مرز مهران متحول شود چرا که بهره مندی از این مهم یکی از فاکتورهای اصلی توسعه است و نباید ساده از آن گذشت.

استان های همجوار و همسایه ایلام همگی به شبکه ریلی کشور متصل شده اند، بیشتر کارشناسان حوزه اقتصادی، نبود راه ارتباطی مناسب و دسترسی نداشتن به شبکه ریلی را از مهم ترین دلایل توسعه نیافتگی استان ایلام برشمرده اند.

در چهارمین روز از هفته دولت سال ۱۴۰۱ بود که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار ایلام، نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی کلنگ”اتصال ایلام به شبکه ریلی” به زمین زده شد.

“خیرالله خادمی” معاون وزیر راه و شهرسازی در این آیین با بیان اینکه شبکه ریلی در غرب کشور از پروژه‌های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: برای پروژه راه آهن ایلام اعتباری معادل ۶۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

“عبدالله بهادری”مدیرکل وقت راه و شهرسازی ایلام هم در این آیین گفت: با تلاش های انجام شده، از محل اعتبارات ملی ۱۷ کیلومتر پروژه راه آهن ایلام از سمت اسلام آباد به ایوان شروع شد که ایستگاه اصلی در چوار بوده که کلا ۷۵ کیلومتر و در قالب ۴ قطعه خواهد بود که امروز قطعه یک آن که ۱۷ کیلومتر است کلنگ زنی می شود.

سفر اول رییس جمهوری به ایلام و تاکید بر اتصال این استان به شبکه ریلی کشور

رییس جمهوری در سفر استانی خود در مهرماه سال گذشته با حضور در استان ایلام در سخنانی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک ایلام با عراق، تاکید کرد: مرز نه تهدید که یک فرصت بسیار خوب برای ارتباط مردم ۲ کشور ایران و عراق بویژه مردم ایلام است که ریشه فرهنگی، اعتقادی و باور و ایده با همدیگر دارند.

“آیت الله رئیسی” خواستار تشکیل کارگروه حقوقی و اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق بویژه استان ایلام و استان های همجوار در عراق به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان شد و گفت: باید زیرساخت های استان ایلام به نحوی آماده شود که مساله کریدور ریلی و آزادراه به عنوان وسیله ارتباطی‌ کامل با کشور عراق در این استان آماده شود و هم زمینه برای صادرات در استان که می تواند یکی از بازارهای اصلی تولید کننده کالای ایرانی تبدیل شود و این یک ضرورت است.

وزیر راه و شهرسازی: اجرای پروژه راه آهن ایلام بزودی از ۲ مسیر آغاز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر اخیر خود به همراه وزیر کشور در بازدید از زیرساخت های اربعین در این استان، گفت: پروژه مهم راه آهن ایلام بزودی و از ۲ مسیر اسلام آباد – ایلام و دهلران – اندیمشک وارد فاز اجرایی خواهد شد.

“مهرداد بذرپاش” در سفر اخیر خود به استان ایلام در جلسه بررسی چالش های حوزه راه های ایلام در پایانه مرزی مهران اظهار کرد: متناسب با نیازهای استان و کنگره بزرگ اربعین به زیرساخت های ایلام از جمله راهسازی توجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه ایلام – مهران به عنوان اصلی ترین مسیر تردد زائران اربعین است، افزود: مهم ترین نیاز استان ایلام تکمیل و توسعه راه های مواصلاتی از جمله مسیر ایلام – مهران است که علاوه بر بحث اربعین، برای توسعه اقتصادی کل استان هم این پروژه اهمیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت راه آهن ایلام، گفت: پروژه ریلی اسلام آباد – ایلام به طول ۹۰ کیلومتر و پروژه ریلی اندیمشک – دهلران به طول ۱۱۰ کیلومتر بزودی منابع لازم از طریق ماده ۵۶ تزریق می شود.

وی تصریح کرد: امسال از یک سری منابع دیگر اعتبارات لازم برای تسریع در روند پروژه های ریلی استان ایلام از ۲ سمت تزریق خواهد شد و در مجموع ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در استان ایجاد می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه استان ها نیازمند گسترش راه های زمینی، ریلی و هوایی است، عنوان کرد: متصل کردن همه استان ها به شبکه ریلی جزو سیاست های اصلی دولت است.

وی گفت: تکمیل کریدورهای ارتباطی در کشور جزو اصلی ترین اهداف دولت است، تکمیل این کریدورها به اندازه نفت می تواند برای کشور ما ثروت تولید کند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همه پروژه ها و توسعه شبکه ریلی در راستای تکمیل شبکه کریدورهای کشور و استفاده از ظرفیت های جغرافیای سیاسی است، یکی از این پروژه ها احیای راه ابریشم است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال یک رقم قابل توجهی برای توسعه راه های ارتباطی استان از طریق وزارت راه و شهرسازی اختصاص پیدا می کند، اظهار کرد: پیمانکاران پروژه های راهسازی از جمله در مسیر ایلام – مهران مطالباتی دارند که بزودی اعتبار لازم از طریق خزانه به این پیمانکاران اختصاص خواهد پیدا کرد.

استاندار ایلام: اتصال خط ریلی اسلام‌آباد – مهران مطالبه اصلی مردم است

استاندار ایلام با اشاره به اینکه اتصال خط ریلی اسلام‌آباد – مهران مطالبه اصلی مردم استان ایلام است، گفت: تلاش‌ها برای اجرایی شدن این طرح ادامه دارد.

“حسن بهرام نیا” اظهار کرد: استان ایلام از موقعیت بسیار خوبی در کشور برخودار است و با توجه به مرز مشترک با کشور عراق، فرصت خوبی برای رونق و توسعه‌ اقتصادی استان ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات مهم استان در سفر رئیس‌جمهور، اتصال خط ریلی اسلام‌آباد غرب به مهران است که تلاش‌ها برای اجرایی شدن این طرح ادامه دارد و در دستور کار است.

به گفته وی، در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان ایلام، خط آهن دهلران به مهران مصوب شده است و در سفر رئیس جمهور به استان نیز پیگیری‌ها برای تخصیص اعتبار به این پروژه ادامه خواهد شد.

بودجه کافی باید برای پروژه راه آهن ایلام تزریق شود

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات این استان در بحث زیرساخت های حوزه راه، گفت: بودجه کافی بایستی برای پروژه راه آهن ایلام تزریق شود.

“سارا فلاحی” اظهار کرد: استان ایلام سالانه میزبان چهار میلیون زائر از سراسر کشور است و باید متناسب با ظرفیت های این استان به بحث راه و زیرساخت توجه شود.

وی با اشاره به اینکه مردم استان ایلام در دوران هشت دفاع مقدس برای دفاع از کیان کشور سنگ تمام گذاشتند، افزود: مسئولان ارشد کشوری باید دین خود را به مردم استان در بخش های مختلف ادا کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از ضروریات و مطالبات مردم استان ایلام توسعه راه ها و زیرساخت ها است، باید وزارت راه و شهرسازی در این بخش به استان توجه ویژه داشته باشد.

فلاحی با اشاره به مشکلات راه های استان ایلام گفت: تمامی مشکلات پروژه های راهسازی استان به دلیل نبود بودجه کافی است، در همین مسیر ایلام-مهران پیمانکاران بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال طلب دارند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم سفر امروز وزیر راه و شهرازی به استان ایلام باعث تحول و تزریق بودجه به پروژه های راهسازی در استان ایلام شود.

مطالبه اصلی مردم استان ایلام اتصال به شبکه ریلی است

نماینده دیگر مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان نیازمند توسعه زیرساخت های حوزه راه است، گفت: مطالبه اصلی مردم استان ایلام اتصال به شبکه ریلی کشور است.

“علی اکبر بسطامی” اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، مسیرهای خوبی برای متوازن سازی استان های مختلف کشور پیش بینی شده که از کارهای نیک دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به اینکه کارهای بسیار مثبتی در حوزه راه سازی در استان ایلام انجام شده است، افزود: اربعین فرصتی بی نظیر و افتخار بزرگی برای مردم استان ایلام است.

بسطامی با تاکید بر اینکه مطالبه اصلی مردم توسعه راه ها و زیرساخت های ارتباطی است، بیان کرد: راه های استان ایلام در طول سال مورد استفاده تمامی زائران و مسافران کشور قرار می گیرد.

وی یادآور شد: ایلام از مناطق نفت خیز کشور است، طبق فرمایش مقام معظم رهبری مراکز نفتی و گازی کشور باید به خط ریلی متصل شوند و بر این اساس مطالبه اصلی مردم استان ایلام اتصال به خط ریلی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر مطالبات مردم استان توسعه راه های استان از جمله کرمانشاه – ایلام، ایلام – مهران، مهران – دهلران، ایوان – ایلام و … است، چراکه هر ساله تصادفات ناگواری در مسیرهای ارتباطی استان رخ می دهد که مسئله توسعه راه ها را از اهمیت دوچندان برخوردار کرده است.

بسطامی یادآور شد: مردم به این دولت امید دارند و امیدواریم بحث توسعه راه های استان و خط ریلی تعیین تکلیف شوند که در این میان نقش وزارت راه و شهرسازی تعیین کننده است.

به گزارش ایرنا، اربعین ۱۴۰۲ تجربه ای موفق برای استان ایلام بود، تجربه ای که به واسطه تلاش های انجام شده در حوزه راه و زیرساخت ها انجام شد تا مسیر ایلام به مهران چهار خطه شود که نقش مهمی در تسهیل در تردد روان زوار اربعین در سال جاری داشت، تونل های شماره یک و ۲ مسیر اربعین ایلام به مهران زیر بار ترافیکی رفت و امسال شاید بتوان به جرات گفت هیچ گره ترافیکی در مسیر ایلام به مهران مشاهده نشد.

امسال نیز مانند سال های گذشته مهران و استان ایلام کانون اصلی تردد زوار اربعین بود، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند و آنچه که بیش از همه در این رزمایش بزرگ در استان ایلام مشهود گردید، رضایت زوار اربعین بود که شهد شیرین خدمت و خدمتگزاری را بیش از پیش نمایان کرد، این رغبت و استقبال زوار عتبات عالیات و اربعین حسینی از مرز مهران که به طور قطع در سال های پیش رو نیز با توجه به مزیت های این مرز، افزایش خواهد یافت، نیازمند برنامه ریزی و تکمیل همه زیرساخت ها به ویژه در حوزه راه است و راه آهن و ایجاد خط ریلی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور می تواند بسیاری از دغدغه های حمل و نقل زوار را به مرز مهران کاهش دهد.

با این اوصاف تحقق این مهم به عنوان یکی از آرزوهای بزرگ مردم این دیار، نیازمند مطالبه گری مردم، چانه زنی نمایندگان و پیگیری مسئولان است تا به سرانجام برسد، احداث راه آهن ایلام گامی مهم و اساسی در توسعه همه جانبه استان ایلام به شمار می رود، گام های اول در کلنگ زنی این طرح برداشته شده است، اما می طلبد مسئولان ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، تحقق شنیدن سوت قطار در ایلام را همچنان با انسجام و وحدت رویه به سرانجام برسانند و امید است که گام نخست اجرایی شدن این پروژه مهم در استان محروم و مرزی ایلام را که دولت سیزدهم آغاز کرده است در سریعترین زمان ممکن تکمیل و به سامان برسد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.