تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۳

جشنی پرمهر برای شکوفه‌های کلاس اولی

جشنی پرمهر برای شکوفه‌های کلاس اولی
تهران - امروز اولین روز مدرسه برای شکوفه‌های کلاس اولی است که پای خود را در مسیر علم آموزی و آگاهی می‌گذارند و همچنین با معصومیت خود، مهری به یادماندنی را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، امروز در مدارس کشور جشنی از جنس تازگی برای کودکانی برپا شده که مرحله جدیدی از زندگی خود را آغاز می‌کنند، در واقع امروز برای یک میلیون و هفتصد کودک کلاس اولی، سرآغاز آموختن، کتاب خواندن، نظم و انضباط، دوستی با همکلاسی و تجربه مهری از سوی معلم است که شوقی بهاری را در آنها زنده می‌کند.

این کودکان روزهای تابستان را به امید و انگیزه یادگیری الفبا و بازی در زنگ‌های تفریح گذرانده‌اند و می‌دانند که با ورود به مدرسه گام اول برای آینده سازی و آبادانی کشور را برمی‌دارند و قرار است با تفکر، آگاهی و اراده خود مسیر تازه ای را بگشایند.

جشن شکوفه‌ها، آیینی سالانه است که دانش آموزان کلاس اولی یک روز زودتر از سایر دانش آموزان از نزدیک با محیط مدرسه، کلاس و معلم آشنا شوند و خاطره‌ای فراموش نشدنی از این آغاز زیبا با خود داشته باشند.

در این روز کودکان کلاس اولی به همراه والدین خود برای حضور در جشن شکوفه‌ها به کوچه و خیابان‌های شهر، رنگ نشاط و شادی می‌بخشند و تجربه اولین روز مدرسه را به خاطره ای دلنشین برای همیشه تبدیل می‌کنند و می‌آموزند که از این پس باید به طور منظم برای آموختن زمان بگذارند.

از سوی دیگر اولیا مدرسه هم در این روز با تزئین مدرسه، نصب پلاکاردهای شاد رنگی و کودکانه به استقبال این شکوفه‌های کلاس اولی می‌روند و با تزیین کتاب‌های درسی و هدیه و شیرینی دادن و پخش سرودهای کودکانه، آنها را بیش از پیش به علم آموزی مشتاق می‌کنند و در نهایت با رد شدن از زیر قرآن و توکل به خدا راهی کلاس‌های درس می‌شوند.

شوقی کودکانه برای خواندن و نوشتن
مهرسا کودکی که امسال به کلاس اول می‌رود، او درباره احساسش برای ورود به مدرسه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: از اوایل تابستان کیف و لوازم التحریر خریدم و برای رفتن به مدرسه لحظه شماری می‌کردم.

این کودک ادامه می‌دهد: من هم می‌خواهم مانند بقیه، خودم کتاب‌هایم را بخوانم و روزی برسد که به کشورم خدمت کنم.

سپهر هم امسال به کلاس اول می‌رود، او خواندن و نوشتن را به نوعی ورود به دنیای بزرگسالان می‌داند و می‌گوید: می‌خواهم بخوانم و بنویسم، البته حساب کردن اعداد را هم دوست دارم.

وی گفت: مدرسه رفتن را خیلی دوست دارم و می‌خواهم با معلم و دوستانم با مهربانی و خوش اخلاقی رفتار کنم تا روزی که پزشک می شوم با بیمارها هم رفتار خوبی داشته باشم.

آیدا کودک دیگری است که امسال به کلاس اول می‌رود، او درباره ورودش به مدرسه می‌گوید: خیلی خوشحالم که برایمان در روز اول مدرسه جشن می‌گیرند، این جشن نشان می‌دهد که ما برای معلم‌مان مهم هستیم.

وی افزود: مدرسه، لباس فرم و کتاب‌هایم را دوست دارم و می‌خواهم با علاقه تکالیفم را انجام دهم.

رادین هم دانش آموز کلاس اولی است که ذوق رفتن به مدرسه را دارد، او می‌گوید: لحظه شماری می‌کنم که زودتر کتاب‌هایم را ببینم و بتوانم آنها را بخوانم.

وی ادامه می‌دهد: می‌خواهم با سواد شوم و در آینده خودم هم به دیگران خواندن و نوشتن یاد بدهم.

والدین در راس هرم هستند

در راستای برگزاری بهتر جشنی برای شکوفه های کلاس اولی، معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری جشن شکوفه ها در روز چهارشنبه ۲۹ شهریور است، گفت: جشن شکوفه‌ها مختص دانش آموزان پایه اول ابتدایی است.

وی افزود: والدین در راس هرم تربیت هستند و اینطور نباشد که فکر کنند اگر فرزند به مدرسه رفت، بازیگر اصلی جغرافیای تربیت، معلم می‌شود، بلکه نقش والدین در این امر بسیار پررنگ است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از توزیع نخستین شماره ماهنامه تربیتی میان والدین در روز جشن شکوفه‌ها خبر داد و گفت: برای اینکه هم‌افزایی بین والدین، معلم و مدرسه را بیشتر کنیم، امسال در جشن شکوفه‌ها که بزرگترین گردهمایی والدین اول ابتدایی محسوب می‌شود، اولین شماره ماهنامه تربیتی را به آنها ارائه می‌کنیم. در این ماهنامه هم نکاتی درباره برنامه درسی و هم نکاتی درباره فضای تربیتی ارائه شده است.

نجفی همچنین درباره ثبت‌نام کودکان ۶ ساله متولد مهر در مدارس، اظهار داشت: سال گذشته در آیین‌نامه ابلاغی ثبت‌نام، تبصره‌ای وجود داشت که اگر مدرسه‌ای ظرفیت کافی داشته باشد، امکان ثبت‌نام این دانش‌آموزان وجود دارد. البته در این تبصره در مورد پیش دبستان هم صحبتی نبود و فقط به کلاس اول ابتدایی اشاره شده بود.

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که این موضوع ایجاد کرد، با توجه به اینکه تراکم کلاس‌ها در شهرها بالا بود و بسیاری از مراجعان در مناطق شهری بودند، این تبصره توسط شورای عالی آموزش و پرورش متوقف شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: اما عده‌ای سال گذشته براساس تبصره مذکور فرزندان خود را پیش‌دبستانی ثبت‌نام کردند و امسال قصد ثبت‌نام آنها در کلاس اول را داشتند، اگرچه قانون درباره کودکان پیش‌دبستانی صحبتی نکرده بود اما با این حال گفتیم این تعداد از کودکان در صورت امکان پذیرش در مدارس، ثبت آنها انجام شود.

نجفی یادآور شد: به طور کلی براساس قانون کودکانی که تا اول مهر ۶ ساله تمام را دارند، می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند اما تبصره مذکور سال گذشته برای افرادی در نظر گرفته شد که تا ۳۱ مهر متولد شده‌اند و پیش‌دبستانی ۲ را هم گذرانده بودند اما متقاضیان این موضوع امسال هم زیاد بود، بنابراین از خانواده‌ها درخواست می‌شود که صبور باشند و ظرفیت مدارس را در نظر داشته باشند، چرا که دانش‌آموزان با کاهش کیفیت کلاس‌های درس متضرر می‌شوند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.