تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵

امام جمعه ایلام؛ حفظ فرهنگ بومی نیازمند تدوین اطلس فرهنگی است

امام جمعه ایلام؛ حفظ فرهنگ بومی نیازمند تدوین اطلس فرهنگی است
نگاه اقتصاد - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: حفظ و ماندگاری فرهنگ اصیل ایرانی نیازمند تدوین و تالیف یک اطلس فرهنگی همراه با و چشم انداز برنامه های فرهنگی برای استان با محوریت خرده فرهنگ های بومی و محلی است.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، حجت الاسلام والمسلمین« اله نورکریمی تبار» روز پنجشنبه در نشست هیات رییسه شورای فرهنگ عمومی استان ایلام با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: فرهنگ عمومی، بومی و محلی نیازمند صیانت همراه با پشتوانه اجرایی و پشتوانه است و مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی افزود: دفاع مقدس با اینکه جزئی از فرهنگ ما است اما وقایع جنگ تحمیلی در استان ایلام مغفول مانده و جای یک فیلم و سریال فاخر با موضوع دفاع مقدس استان ایلام در سینما و تلویزیون ملی خالی مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار ادامه داد: به جایگاه آیت الله حیدری ایلامی به عنوان روحانی مجتهد و نماینده امام راحل در استان که در بسیج عشایر و اقشار مختلف مردم برای مقابله با تجاوز رژیم دشمن نقش اساسی داشت، پرداخته نشده است.

وی به عملیات میمک اشاره کرد و ادامه داد: عملیات میمک در تاریخ دفاع مقدس یک عملیات بی بدیل، شاخص و منحصر به فرد است و به عنوان اولین عملیات پیروزی بخش در جنگ تحمیلی است‌.

امام جمعه ایلام بیان کرد: در این عملیات عشایر برای نخستین بار به صورت خودجوش وارد میدان رزم شدند و با همکاری ارتش و باوجود نیروی کم و تجهیزات اندک و بمباران شیمیایی منطقه توسط عراق به پیروزی رسیدند ولی ابعاد این عملیات بزرگ و با عظمت مغفول مانده است.

وی اربعین را یک فرصت بزرگ برای استان برشمرد و خواستار ارتقای زیرساختی و فرهنگی این حوزه شد و افزود: باتوجه به اینکه استان های همجوار ایلام در عراق با فرهنگ استان ایلام نزدیکی و قرابت دارند و ما برای تأثیرگذاری در این استان ها نیازمند بودجه‌ هستیم و همچنین کانون فرهنگی مساجد استان برای اشاعه فرهنگ نماز در جامعه نیازمند مساعدت و بودجه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: نامگذاری روزی در تقویم به نام استان ایلام، ثبت آزادسازی مهران و ثبت پیروزی عملیات میمک به عنوان اولین پیروزی ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس به عنوان روز عشایر از مطالبات مردم استان ایلام است.

علی هوشمند» یادآور شد: ساخت یک فیلم فاخر دفاع مقدس و پیامدهای آن حق مردم استان ایلام است و همچنین به چرایی و رفع آسیب های اجتماعی استان باید نگاه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: در حوزه جغرافیای فرهنگی با توجه به مشترکات عمیق بین استان ایلام و استان های همجوار در خاک عراق، هفته های فرهنگی به میزبانی این استان ها در عراق و ایلام برگزار شود.

هوشمند خاطرنشان کرد: ایلام یک استان به رغم کوچک بودن سرشار از منابع مختلف اعم از طبیعی، معدنی، گردشگری و مرز و قومیت های متنوع است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان، بررسی وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان، حضور در اختتایمه جشنواره تئاتر طنز استان، عصر روزپنج‌شنبه به استان ایلام سفر کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.