تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

تله ” لاکسون” برای خانواده‌های ایلامی؛ پول‌هایی که به زودی بلعیده می‌شود

تله ” لاکسون” برای خانواده‌های ایلامی؛ پول‌هایی که به زودی بلعیده می‌شود
ایلام - اخیراً یک شرکت هرمی خارجی به اسم " لاکسون" با تبلیغات متعدد توانسته تعدادی از مردم استان ایلام را جذب کند، در حالی که سابقه نشان می دهد این نوع شرکت ها فعالیت ها، کلاهبرداری بوده و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت‌های “هرمی” یک بار دیگر در استان محروم ایلام بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، با اینکه همه از آینده و نوع فعالیت‌های این شرکت‌ها آگاه هستند اما هستند کسانی که به دلیل وسوسه شدن و یک شبه پول دار شدن، دوباره در دام این شرکت‌ها گرفتار می‌شوند.

ولی این بار یک شرکت هرمی به اسم ” لاکسون” مخاطبان زیادی را با ترفند و وعده سود زیاد، جذب کرده است، “لاکسون” یک نرم افزار تحت عنوان ارز دیجیتال است، سرشاخه‌های آنها عموماً در خارج از کشور هستند به صورت هرمی و شبکه ای فعالیت دارد.

سودهای غیر متعارف ابتدایی این پلتفرم‌ها نه از فعالیت اقتصادی بلکه از واریزی‌های افراد جدید الورود به شبکه است، تا زمانی که افراد جدید به تعداد بالا وارد این شبکه‌ها می‌شوند، پرداخت سود به افراد قبلی امکان پذیر است اما در نهایت سر عده‌ای زیادی بی کلاه خواهد ماند و مدیران شبکه مبلغ هنگفتی از مردم به جیب زده و شبکه فرو می پاشد.

این در حالی است که مردم استان ایلام نیز بارها از این شرکت‌ها خسارت‌های زیادی متحمل شده‌اند، اما یکی از اصول این گونه شرکت ها، انتخاب استان های محروم کشور به عنوان هدف و طعمه است، استان ایلام نیز یکی از اهداف این نرم افزار است، این روزها در هر خانواده ایلامی، بحث لاکسون و درآمدهای چند برابری برخی ها از این نرم افزار محور صحبت های خانوادگی است.

شرکت هرمی “لاکسون” با تبلیغات کاذب توانسته بسیاری از جوانان و حتی خانواده های استان ایلام را جذب کند، برای جذب بیشتر نیز هم اکنون سودها به‌طور مرتب واریز می‌شود تا اعتماد بیشتری برای مبالغ بیشتر و سرمایه‌گذاران جدید جلب شود.

این سودها یا با استفاده از پول سرمایه‌گذاران جدید و یا از سرمایه اولیه طراح پرداخت می‌شود، امروز در شهرها و روستاهای استان ایلام همه نام “لاکسون” را شنیده‌اند، سودهای واریزی برای عده‌ای باعث شده خانواده‌ها بیشتر جذب شوند، در حالی که سابقه نشان داده به زودی حجم زیادی از سرمایه‌های مردم استان به زودی توسط این شرکت بلعیده می‌شود.

هیچ فعالیت اقتصادی نمی‌تواند تا این حد سود ساز باشد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دلایل متعددی برای اثبات کلاهبرداری این شبکه‌ها وجود دارد از جمله اینکه هیچ فعالیت اقتصادی نمی‌تواند تا این حد سودساز باشد.

“مقداد عزیزی” اضافه کرد: رشد ارزهای دیجیتال نیز مدت هاست یا نزولی است یا بسیار کند پیش می‌رود، ضمن اینکه شرکت‌های هرمی اساساً فعالیت خاصی ندارند صرفاً با تبلیغات اقدام به عضو گیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: بارها قبلاً شاهد کلاهبرداری‌های مشابه تحت همین عناوین بوده‌ایم، در همین خود استان ایلام بارها این شرکت ها کلاهبرداری کرده اند و حتما خانواده ها و به خصوص جوانان از حضور در این شرکت ها خوددداری کنند.

نهادهای امنیتی و انتظامی مردم را این تله و دام بزرگ آگاه کنند

این کارشناس با اشاره به اینکه متاسفانه نفوذ یک شرکت هرمی به اسم “لاکسون” به تازگی در بین خانواده‌های ایلامی افزایش چشمگیری یافته است، افزود: نیاز است نهادهای امنیتی و انتظامی مردم را این تله و دام بزرگ آگاه کنند.

وی گفت: ممکن است عده‌ای در اوایل فعالیت این شرکت سود کنند، اما بعدها تعداد زیادی از مردم استان سرمایه‌های خود را از دست خواهند داد.

عزیزی عنوان کرد: در شرکت‌های هرمی، عضویت اعضای جدید که توام با پرداخت حق عضویت یا خرید اجباری از شرکت است، سود بیشتری برای افراد رده بالا و قدیمی به ارمغان می‌آورد ولی پس از گذشت مدتی، تعداد عضو گیری شرکت هرمی، کاهش یافته و دیگر این امر، کفاف پرداخت سود افراد جدید شرکت را نخواهد داد و به همین دلیل، شرکت هرمی، دچار فروپاشی شده و تاسیس کنندگان آن، از کشور خارج و یا دستگیر می‌شوند.

این کارشناس بیان کرد: از نظر قانون فعالیت شرکت‌های هرمی ممنوع است، این شرکت‌ها با استفاده از شعارها و تبلیغات بازاریابی شبکه ای فعالیت می‌کنند در حالی که هیچکدام از این شرکت‌ها بازاریابی شبکه‌ای نیستند و حتی مجوزی در این خصوص برای فعالیت ندارند.

جوانان بیکار در دام لاکسون

یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از طریق یکی از اقوام با “لاکسون” آشنا شدم، اول قرار بود سرمایه گذاری کنم چون وسوسه سود آن شدم، ولی بعد پشیمان شدم، فرد معرف اعلام کرد حداقل سرمایه گذاری در شرکت لاکسون ۱۰۰ دلار است که روزانه بین ۲ تا سه دلار بدون گرفتن زیرمجموعه سود می دهد.

“غلامرضا مطوری” افزود: جوانان و خانواده های زیادی در شهر می شناسم که در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند، به نظر من بیشتر جوانانی که شغل ندارند، در دام این نوع فعالیت های کلاهبردانه قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: این شرکت در بین خانواده ها در حال ترویج است، متاسفانه تعدادی از مردم بدون آگاهی در حال تبلیغ این شرکت هستند، در حالی که قبلا از این شرکت ها زیاد بوده که همگی منجر به کلاهبرداری از مردم منجر شده است.

این شهروند ایلامی اظهار کرد: یک نکته بسیار تاسف اینکه این شرکت بسیاری از نخبه های علمی و اقشار خاص را هم فریب داده و به نظر می رسد باید مسئولان در زمینه این شرکت به مردم آگاهی و آموزش لازم را ارائه دهند.

مطوری یادآور شد: منطق بسیاری از سرمایه گذاران این است که بعد از مدتی به سوددهی رسیدیم پول خود را به طور کامل خارج می کنیم، در حالی که همین مسئله باعث جذب بسیاری از جوانان و خانواده ها می شود.

می خواهم ماشین خارجی بخرم!

یکی دیگر از جوانان ایلامی که در این شرکت ثبت نام کرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از طریق یکی از دوستان با این نرم افزار “لاکسون” آشنا شده ام و روزانه درآمد بسیار خوبی دارم تاکنون سود خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کرده ام.

وی که اسم خود را فاش نکرد، افزود: وسوسه سودهی بسیار بالای این شرکت شده ام و قصد دارم در آینده ای نزدیک با سود این پول یک ماشین خارجی بخرم، دوستانی داشته ام که با سود از این شرکت تاکنون موبایل و دیگر لوازم مورد نیاز خود را خریداری کرده اند.

وی تصریح کرد: هیچ ترسی از آینده ندارم چراکه آدم ریسک پذیری هستم، به حرف های دیگران در مورد این شرکت توجه نمی کند.

هشدار جدی پلیس فتا ایلام، دام برای مردم پهن شده است

سرهنگ “علی رضا یعقوبی” رئیس پلیس فتا استان نیز در خصوص عضویت و سرمایه گزاری شهروندان استان ایلام در بستر پلتفرم‌های ارز دیجیتال به بهانه پرداخت سود هشدار داد.

وی افزود: افرادی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه به عنوان ادمین پلتفرم‌های تحلیل ارز دیجیتال به بهانه پرداخت سود، تبلیغات وسیعی شروع کرده‌اند و شهروندان نیز عضو پلتفرم‌ها شده و به صورت گسترده سرمایه گزاری نموده‌اند.

رئیس پلیس فتا ایلام گفت: قبلاً اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مشابهی تبلیغ شده که پس از جلب اعتماد شهروندان و جذب سرمایه‌های آنان، هرگونه ارتباط با سرمایه گذاران را قطع کرده و با این روش از شهروندان به صورت هرمی کلاهبرداری کرده‌اند.

وی افزود: لذا توصیه می‌شود شهروندان استان ایلام از سرمایه گزاری در چنین پلتفرم‌هایی جدا خودداری کنند. چرا که فعالیت این نوع شرکت‌ها غیرقانونی بوده و به طور یقین به کلاهبرداری وسیع از شهروندان ختم می‌شود.

به گزارش ایرنا، شبکه‌های کلاهبرداری هرمی در ایران به صورت مداوم در حال تغییر شکل و رویه هستند و متأسفانه اینگونه شرکت‌ها در سال‌های اخیر با تغییر ظاهر و روش کاری خود بسیاری از جوانان ناآگاه را فریب داده و سرمایه‌های بسیاری را از کشور خارج کردند.

سرسلسله این شرکت ها با حمایت هایی که از خارج کشور و گاها برخی معاندین و دشمنان ملت بهره مند می شوند، در حاشیه امنی در برخی از کشورهای همسایه و حتی دورتر از مرزهای ایران قرار دارند، هدفی جز خالی کردن جیب مردم ندارند و در نهایت ایجاد نارضایتی ندارند، این شرکت ها گرچه در ابتدا درب باغ سبز را نشان می دهند اما با دستیابی به اهداف خود، به یکباره بر سر افرادی که سرمایه خود را در این شرکت ها به اصطلاح سرمایه گذاری کرده اند، آوار می شود.

تمرکز بر جذب افراد بیشتر به جای فروش محصول و عدم وجود طرح منطقی برای سرمایه‌گذاری از مصادیقی است که ماهیت هرمی و کاهبرداری این شرکت‌ها را آشکار می‌سازد.

با توجه به بند (ز) الحاقی به ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹، «تأسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، موسسه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضای به نحوی که اعضای جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد.» جرم است.

پس باید گفت: ” شهروندان برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان مالی و پیگیری قضایی از عضویت و سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی خودداری کنند.”/ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.