تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

خبرهای خوش دولت برای مردم؛

از توافق برای برگزاری بازی الاتحاد و سپاهان تا کشف ۴ میدان نفتی و گازی

از توافق برای برگزاری بازی الاتحاد و سپاهان تا کشف ۴ میدان نفتی و گازی
.

تهران- اعضای هیات دولت امروز ۱۲ مهرماه با دست پر به جمع خبرنگاران آمدند؛ کشف ۴ میدان نفتی و گازی جدید، رشد ۵۰ درصدی سالن‌های سینمایی کشور، افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی، توافق تهران و ریاض برای برگزاری مجدد بازی الاتحاد و سپاهان و برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران، از جمله خبرهای خوش وزرا برای مردم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، جلسه امروز چهارشنبه هیات دولت با حضور اعضای کابینه و به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر اهمیت حساسیت مسئولان نسبت به حق مردم تصریح کرد: مسئولان به اعتبار جایگاهی که مردم به آنها سپرده‌اند، تکالیفی بر عهده دارند که رسیدگی به خواست‌های به حق آنها، از مهمترین این تکالیف است.

اجازه ندهید صدا و درخواست مردم برای شما عادی شود

رئیس جمهور افزود: همانطور که در زمان فعالیت در قوه قضائیه نیز همواره تاکید داشتم که نباید اجازه دهیم درخواست مردم برای قضات عادی شود، هم اکنون در دولت هم به مسئولان تاکید می‌کنم که اجازه ندهید صدا و درخواست مردم برای شما عادی شود.

کشف ۴ میدان نفتی و گازی جدید

جلسه این هفته خبرهای خوبی را برای مردم به همراه داشت. در جلسه امروز دولت، وزیر نفت در گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در دو سال گذشته، به مواردی از جمله کشف معادل ۲.۶ میلیارد بشکه نفت و گاز قابل استحصال، کشف ۴ میدان نفتی و گازی جدید در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و بوشهر و همچنین نتایج مقدماتی اکتشاف یک میدان گازی جدید در استان فارس که از حجم تخمینی ۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز خبر می‌دهد، اشاره کرد و گفت: اعلام خبر این اکتشاف مخزن شاهینی را به‌عنوان یکی از بزرگترین میادین گازی خشکی کشور معرفی خواهد کرد.

وزیر نفت تاکید کرد که بر این اساس امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه جایگاه برتر را در زمینه اکتشاف در اختیار دارد.

رشد ۵۰ درصدی سالن‌های سینمایی کشور

در ادامه این جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اعلام کرد که وزارتخانه متبوع وی، با در پیش گرفتن سیاست‌های ابلاغی رئیس دولت مردمی مبنی بر سیاست انعطاف و گسترش فرهنگ و هنر در مقابل سیاست انسداد و انقباض دشمن، به موفقیت‌هایی دست یافته است که افزایش قابل توجه ساخت آثار ارزشی در حوزه فیلم سینمایی و رشد ۵۰ درصدی سالن‌های سینمایی کشور از آن جمله است.

افتتاح ۲۵۰ سالن سینمای دیگر در سراسر کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت مردمی نیز حداقل ۲۵۰ سالن سینمای دیگر در سراسر کشور افتتاح شده و افزایش ۱۰۰ درصدی سالن‌های سینمای کشور را شاهد باشیم، گفت: در دولت مردمی همچنین شاهد رکوردزنی در تعداد مخاطبان تئاتر و سینما بودیم. در حالی که تا پیش از این دولت بالاترین رقم فروش یک فیلم ۵۰ میلیارد تومان بود، پارسال این رقم به ۷۷ و امسال به ۲۶۰ میلیارد تومان رسیده است و در عرصه موسیقی و سرود و نمایش نیز همه آمار از رشد تولیدات حکایت دارد.

افتتاح ۱۸۸ پروژه گردشگری با اشتغالزایی ۲۸۰۰ نفری

سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات اخیر هیأت دولت پرداخت و تاکید کرد: ۱۸۸ پروژه گردشگری با سرمایه گذاری ۹ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۸۰۰ نفر در این هفته افتتاح شد. روند سرمایه گذاری رو به مثبت است و بیش از ۱۵۰۰ فرصت سرمایه گذاری و بیش از ۵۰۰۰ موافقت اصولی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری صورت گرفته است.

امکان استعلام برخط سوابق خودرو برای طرفین معامله

به گفته بهادری جهرمی روز یکشنبه آیین‌نامه به تصویب هیأت دولت رسید که به موجب آن تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند امکان استعلام برخط اطلاعات سوابق وسایل نقلیه موتوری را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات برای شهروندانی که متمایل هستند با حفظ محرمانگی در اختیار قرار دهند. با این مصوبه طرفین معامله سوابق خودرو را کاملاً به صورت برخط در اختیار خواهند داشت که از تخلفات در معاملات جلوگیری می‌شود.

استفاده از کارشناسان خاص از بین رفت

مصوبه دیگر جلسه یکشنبه هیأت دولت، آیین نامه نحوه تعیین کارشناس رسمی برای دستگاه‌های اجرایی بود. با این مصوبه امکان ایجاد رانت در دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از کارشناسان خاص از بین می‌رود؛ زیرا تمام موارد ارجاع به کارشناس رسمی صرفاً از طریق یک سامانه متمرکز صورت خواهد گرفت.

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

در راستای اجرایی کردن قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه جامعی به تصویب هیأت وزیران رسید. به طور کلی آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس در چارچوب سیاست‌های کلی انتخابات و قانون انتخابات مصوب مجلس مورد بازنویسی قرار گرفت.

مصوبات هیأت وزیران در حوزه راه و شهرسازی

هیأت وزیران مجوزی به وزیر راه و شهرسازی اعطا کرد تا در امتداد اقداماتی که در راستای توسعه کریدورهای ارتباطی کشور در حال اقدام است، بتوانند مذاکرات اولیه موافقت نامه حمل و نقل جاده‌ای مسافر و کالا را بین ایران و چین را انجام دهند. امروز همچنین هیات وزیران با انجام طرح کنارگذار شهر همدان با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومان موافقت کرد. در سفر آتی رئیس جمهور به استان فارس نیز شاهد افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۳۰ کیلومتر خواهیم بود.

افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی

همچنین بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و موافقت هیات وزیران، با آیین نامه اعطای تسهیلات بهسازی و نوسازی در سال ۱۴۰۲ موافقت شد. مطابق مصوبه امروز هم مبلغ و هم تعداد این تسهیلات افزایش پیدا خواهد کرد.

توافق تهران و ریاض برای برگزاری مجدد بازی الاتحاد و سپاهان

پس از پایان جلسه هیات دولت وزیر امور خارجه با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به لغو بازی سپاهان و الاتحاد بیان کرد: در همان زمان با وزیر خارجه عربستان در تماس بودم. روابط تهران و ریاض در مسیر خود پیش می‌رود و نباید اجازه دهیم ورزش تبدیل به اهرم سیاسی شود. توصیه ما به کنفدراسیون فوتبال آسیا موسوم به ای. اف. سی این است که در این اتفاق برمبنای فنی نظر دهد.

امیرعبداللهیان افزود: بین ایران و عربستان این توافق وجود دارد که در زمان مورد توافق دو طرف بازی انجام شود.

وی بیان داشت: درباره اتفاقی که دوشنبه شب بین دو تیم سپاهان ایران و الاتحاد عربستان رخ داد، لازم است این موضوع را توضیح داده و مردم را در جریان قرار دهم که بنده و وزیر خارجه عربستان همان زمان در تماس و ارتباط مستقیم با هم بودیم و توصیه ما به ای اف سی این است که در خصوص اتفاق رخ داده بر مبنای فنی نظر دهد؛ بین ما و عربستان سعودی این توافق وجود دارد که بازی در زمان مورد توافق بعدی تکرار شود.

در مسیر دیپلماسی و مذاکره هستیم

رئیس دستگاه دپیلماسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آمریکا اعلام کرده تمایلی برای بازگشت به برجام ندارد، به صراحت اعلام کرد که آمریکایی‌ها ریاکارانه عمل می‌کنند ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره هستیم. به محض آنکه به نقطه توافق نزدیک شویم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

تکذیب شایعه حقوق های نجومی در دولت

داود منظور هم در رابطه با شایعه حقوق‌های نجومی خاطر نشان کرد: این شایعه صحت ندارد و طبق قانون برای پرداختی‌ها به کارکنان دولت، سقف تعیین کرده‌ایم و حقوق ها از سقف‌های تعیین شده عدول نخواهد کرد.

وی اجرای قانون جوانی جمعیت را جزء اولویت‌های کشور و دولت عنوان و تصریح کرد: تحقق درآمدی در نیمه اول سال کمتر است و درنیمه دوم سال معمولا منابع در نظر گرفته شده محقق می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در نیمه اول امسال ۶۷ درصد منابع بودجه‌ای تحقق یافته است و متناسب به آن هزینه‌های لازم را انجام دادیم.

۷۰ همت پروژه عمرانی در استان فارس بهره‌برداری می‌شود

معاون اجرایی هم از سفر آیت الله رئیسی به استان فارس خبر داد و بیان کرد: رئیس جمهور هفته آینده به استان فارس سفر خواهد کرد و در این سفر بیش از ۷۰ همت پروژه عمرانی بهره‌برداری خواهد شد. پروژه آزادراه اصفهان – شیراز مهمترین پروژه عمرانی این استان است که شش قطعه از هفت قطعه این آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: آزادراه ۲۲۴ کیلومتری اصفهان – شیراز مهمترین پروژه آزادراهی کشور پس از انقلاب اسلامی است که بیش از ۲۵ همت صرف احداث آن شد. کاهش یک ساعت و نیم تا دو ساعته زمان سفر از اصفهان به شیراز و بالعکس و کاهش مصرف سوخت از عمده مزیت‌های این آزادراه است.

زمین ساخت ورزشگاه تا کمتر از یک ماه آینده نهایی می‌شود

منصوری در ادامه اظهار داشت: ساخت ورزشگاه در نزدیکی حرم امام خمینی (ره) دستور رئیس جمهور و تصمیم هیأت دولت است. زمین این ورزشگاه در کمتر از یک ماه نهایی شده و در مرحله مشخص کردن شرکت مشاور و پیمانکار هستیم تا کار شروع شود.

معاون اجرائی رئیس جمهور گفت: این سرعتی که در احداث ورزشگاه جدید می‌بینید از باب دستور رییس‌جمهور و مصوبه هیات وزیران است. دولت سیزدهم، دولت صادق‌الوعد است و نهضت اتمام پروژه‌های عمرانی را دنبال می‌کند.

جوسازی و عملیات روانی در خصوص اخراج بازرسان آژانس بین المللی

رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در حاشیه دولت درباره اخراج بازرسان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بازرسان اخراج شده از سه کشور اروپایی بودند که مرتب رفتار سیاسی تند داشتند و بازرسان آن کشورها را هم از فهرست حذف کردیم. آژانس ۱۲۷ بازرس تایید شده در ایران دارد و افرادی که اخراج شده اند چند سال است که به ایران نیامده‌اند، از طرفی این تعداد عددی در مقابل تعداد بازرسان رسمی نیست. جوسازی در این مورد ناشی از رفتار سیاسی و عملیات روانی این کشورها است که مرتب می‌گویند ایران مفاد برجام را یک طرفه انجام دهد و آنها کاری نکنند.

برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برنامه آژانس درخصوص برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در ۲۰۲۴ می در اصفهان گفت: سال آینده پنجاهمین سال تاسیس سازمان و سال برگزاری سی‌امین کنفرانس هسته‌ای است.

اسلامی عنوان کرد: اسفند گذشته در سفری که گروسی داشت ما به وی اعلام کردیم که از سال آینده می‌خواهیم این کنفرانس را با مشارکت آژانس بین‌المللی کنیم و وی نیز صراحتا اعلام کرد که همکاری خواهند کرد.سال آینده این کنفرانس را به عنوان اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در اصفهان به مدت سه روز برگزار خواهیم کرد.

گسترش فیبر نوری در بیش از ۱۵۰ شهر

وزیر ارتباطات از گسترش فیبر نوری خبر داد و عنوان کرد: در بیش از ۱۵۰ شهر آغاز شده و ۷۰ شهر آن به پایان رسیده است. همچنین از ۱۴۰۰ شهر در ۵۰۰ شهر مقدمات انجام کار و توافق با شهرداری ها و مدیریت شهری فراهم شده و تقریبا چهارمیلیون خانوار در این زمینه زیرپوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفتند که تا پایان سال به حدود هشت میلیون خانوار خواهد رسید.

وی اولین استانی که به طور کامل زیر پوشش قرار می گیرد را استان گلستان ذکر کرد و افزود: طی یکماه آینده به بهره برداری می رسد.

زارع پور از رونمایی دستاوردهای فضایی کشور که به مرور در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد، خبر داد و گفت: طی یک یا دو ماه آینده آزمایش اولیه کپسول زیستی انجام خواهد شد که این کپسول برای اعزام فضانورد به فضا است و مراحل اولیه آن در حال آزمایش است و امید است در پنج سال آینده بتوانیم فضانورد ایرانی در فضا داشته باشیم.

قرارداد با روس ها برای تعمیر و نگهداری هواپیما

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور هم از قرار داد با روس ها برای تعمیر هواپیما ها خبر داد و بیان کرد: روس‌ها قراردادهای سنگینی با شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان برای تعمیر و نگهداری هواپیماها امضا کرده‌اند.

وی در خصوص سخنان وزیر صمت مبنی بر بلا استفاده ماندن برخی هواپیماها در فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: تولیدکننده قطعات هواپیما هستیم و قرار است هواپیماهای زمین‌گیر در مهرآباد برای تامین قطعه یا موتور به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شود.

دهقانی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تامین کنندگان موتورهای هوایی و متخصص در تعمیر و نگهداری موتورهای هواپیما است، گفت: روس ها و دیگر کشورها که پیشتازان صنعت هوایی هستند تمایل به همکاری با شرکت های دانش بنیان کشورمان برای تامین و نگهداری هواپیمای خود دارند که امید است این اتفاق رقم بخورد و سفارش هایی برای تامین قطعات هواپیما داشته باشیم.

افتتاح ۴ ایستگاه و ۸.۵ کیلومتر خط مترو

شهردار تهران نیز بیان کرد: در هفته پیش رو، ۴ ایستگاه مترو و ۸.۵ کیلومتر خط مترو افتتاح خواهد شد. همچنین در هفته جاری کار اجرایی احداث یک خط جدید مترو را نیز آغاز خواهیم کرد.

حمایت از۷۲۰۰ نفر از کودکان کار

زاکانی با اشاره به انتصاب خود به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در تهران عنوان کرد: علاوه بر حدود ۳۴ مجموعه‌ای که زیر نظر شهرداری تهران در حال فعالیت هستند و ۷ هزار و ۲۰۰ نفر را به عنوان کودک کار مورد حمایت و آموزش قرار می‌دهیم.

۷۵ هزار معلم جدید آماده ورود به مدارس هستند

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه دولت گفت: در آموزش و پرورش بر اساس استانداردها حدود ۲۰۰ هزار معلم کمبود داریم اما کاری که همکاران ما در این دوره انجام دادند، ستودنی است به این نحو که در خردادماه، تیرماه و شهریورماه مهمترین و بزرگترین کار ساماندهی معلمان را انجام دادیم.

صحرایی ادامه داد: ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب هستند و بخش دیگری از کمبود معلم از طریق به کارگیری معلمان بازنشسته، دانشجو معلمان در سال های سوم و چهارم دانشگاه و سایر ظرفیت‌هایی از این دست جبران شده است.

وی تاکید کرد: ۷۵ هزار ردیف استخدام معلم برای آموزش و پرورش تعریف شده بود که از این میزان ۲۵ هزار ردیف برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در نظر گرفته شد که استخدام شدند و ۲ ردیف استخدامی که برای معلمان مقطع ابتدایی، هنرستان و دبیران متوسطه است نیز اجرا شده و در مقطع ابتدایی ۱۷ هزار و ۵۰۰ معلم پذیرفته شدند که البته تکمیل ظرفیت هم برای آن در نظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان مهرماه تکمیل ظرفیت جذب معلمان به اتمام برسد، گفت: دلیل کسری فعلی این است که هنوز در مورد جذب دبیران، نتایج اعلام نشده است. اما اینکه گفته شود معلم در کلاس نداریم، درست نیست و در همه کلاس‌ها معلم حضور دارد.

دولت در زمینه شفافیت همواره پیش‌رو بوده است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم گفت: مسائلی که در ارتباط با شفافیت مطرح می‌کنند، دولت در آن پیشرو بوده است. برخی مراکز در کشور روی موضوع شفافیت ملاحظاتی داشته اند که باید پاسخگو باشند.

خلجی اضافه کرد: همانطور که سخنگوی دولت اعلام کرد، رئیس جمهور در زمینه شفافیت هیچ درخواستی نداشته است. لذا دولت در بحث شفافیت، بدون اینکه کسی بخواهد و یا به ذهن کسی برسد، در حوزه‌هایی که لازم بوده، اقداماتی انجام داده که از طرف سخنگوی دولت و سخنگوی اقتصادی بارها اعلام شده است.

کسی که به قوانین جمهوری اسلامی احترام نگذارد، امکان فعالیت ندارد

محمدمهدی اسماعیلی هم با اشاره به امکان ادامه فعالیت برخی از بازیگران سابق که خارج از ایران ساکن هستند و علیه نظام جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کنند، اظهار داشت: هرکسی که به قوانین جمهوری اسلامی احترام نگذارد، نمی‌تواند در حوزه‌های قانونی فعالیت داشته باشد، مگر اینکه موانع آن برطرف شود.

مجریان حاشیه‌ساز توبیخ شدند

پیمان جبلی نیز از برخورد با تعدادی از مجریان صدا و سیما خبر داد و اظهار داشت: با تعدادی از مجریانی که در فضای مجازی حاشیه سازی کرده اند، برخورد کرده‌ایم و تعدادی نیز توبیخ شده اند. برخی مجریان به ضوابط و قواعد وضع شده بی توجهی کردند که تذکر گرفتند.

جبلی گفت: ساماندهی فعالیت چهره ها از جنبه های مختلف در رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته است که البته این اقدامات سلبی و بازدارنده نیست بلکه ایجابی و مثبت و به نحوی میدان دادن به ظرفیت ها و استعدادهای جدید است.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات راه اندازی مرکز سیمرغ برای احیاء ساختارهای فراموش شده مانند تله تئاتر و نمایش رادیویی است که فرصتی برای شناسایی چهره ها و استعدادهای جدید بویژه در حوزه بازیگری محسوب می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.