تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸

کارشناس گروه‌های مقاومت:

نقش‌آفرینی گروه‌های نزدیک به ایران در «طوفان الاقصی» پیام روشنی برای صهیونیست‌ها دارد

نقش‌آفرینی گروه‌های نزدیک به ایران در «طوفان الاقصی» پیام روشنی برای صهیونیست‌ها دارد
.

 

 

تهران- کارشناس گروه‌های مقاومت گفت: «گردان‌های قسام» که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارند در این عملیات نقش اساسی دارند و کسی چون «اسماعیل هنیه» که در مراسم تشییع شهید سلیمانی پشت سر رهبری انقلاب نماز می‌خواند به عنوان یک مسئول بلندپایه در حماس در این عملیات نقش آفرینی می‌کند که می‌تواند پیام‌های جدی و روشنی را برای رژیم صهیونیستی داشته باشد.

وحید خضاب کارشناس گروه‌های مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص «عملیات طوفان الاقصی» که از سوی نیروهای مقاومت فلسطین صورت گرفت، اظهارداشت: اتفاق امروز از ابعاد مختلفی دارای اهمیت است اما هرچه اطلاعات بیشتری از این اتفاق به دست آید تحلیل بهتر و بیشتری را می‌توان ارائه داد.

وی با بیان اینکه چنین عملیاتی از حیث گستردگی در تاریخ گروه‌های مقاومت سابقه ندارد، گفت: البته سابقه چنین چیزی در جنگ‌های کلاسیک و مهم‌ترین آن جنگ ۱۹۷۳ که شروع کننده آن کشورهای عربی بودند وجود داشته است، اما در جنگ‌هایی که اسرائیل با حزب‌الله لبنان یا دیگر گروه‌های مقاومت داشته که شروع کننده آن هم نیروهای رژیم صهیونیستی بودند، چنین چیزی سابقه نداشته است.

این کارشناس مسائل گروه‌های مقاومت بیان داشت: بنابراین در جنگ‌هایی که گروه‌های مقاومت شروع کننده آن بوده باشند چنین جنگ گسترده‌ای مثل امروز که شاهد بودیم گروه‌های مقاومت فلسطینی از نیروهای رژیم صهیونیستی این تعداد اسیر گرفتند، وجود نداشته است.

 

عملیات بی سابقه

خضاب ادامه داد: اینکه نیروهای مقاومت در این حجم و گستردگی وارد قلمرو رژیم صهیونیستی شوند و کنترل چند شهرک صهیونیست نشین، تجهیزات، نیروها و پایگاه‌های نظامی را در اختیار خود بگیرند امر بی‌سابقه‌ای بوده است.

وی افزود: این عملیاتی را که امروز حماس به تنهایی علیه رژیم صهیونیستی انجام داده با در نظر گرفتن این نکته که توان و ظرفیت حماس با حزب الله لبنان خیلی تفاوت دارد به این نحو که حزب‌الله دست بسیار بازتری برای انجام عملیات‌هایی به مراتب وسیع‌تر و بزرگتر از این را دارد و نیروهای آموزش دیده و تجهیزات بهتری را هم در اختیار دارد، خود نکته حائز اهمیتی است.

این کارشناس مسائل گروه‌های مقاومت تصریح کرد: از بُعد امنیتی هم باید به این مسئله اشاره کرد که چنین عملیاتی در این سطح و حجم گسترده قطعاً نمی‌تواند حاصل یک روز یا یک هفته باشد و «حداقل چندین ماه برنامه‌ریزی فشرده در عقبه آن وجود دارد»، به نحوی که به طُرق مختلف زمینی، دریایی و هوایی بتوانند علیه نیروهای رژیم صهیونیستی جنگی ترکیبی و گسترده را اجرایی کنند.

خضاب تصریح کرد: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است اینکه چندین ماه تمرین و برنامه‌ریزی برای چنین عملیاتی «بدون کوچک‌ترین درز اطلاعاتی صورت گرفته است» که این نشان دهنده سطح بسیار بالای حفاظت اطلاعات در گروه مقاومت فلسطین حماس است و این نکته امنیتی می‌تواند مایه نگرانی بسیاری برای مقامات رژیم صهیونیستی فراهم کند.

 

روابط نزدیک گردان‌های قسام با ایران

وی ادامه داد: از طرف دیگر نکته‌ای راهبردی هم در این خصوص وجود دارد و آن اینکه «گردان‌های قسام» که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارند در این عملیات نقش اساسی دارند و کسی چون «اسماعیل هنیه» که در مراسم تشییع شهید سلیمانی پشت سر رهبری انقلاب نماز می‌خواند به عنوان یک مسئول بلندپایه در حماس در این عملیات نقش آفرینی می‌کند که می‌تواند پیام‌های جدی و روشنی را برای رژیم صهیونیستی داشته باشد.

این کارشناس مسائل گروه‌های مقاومت تاکید کرد: در ایامی که در بحران سوریه بودیم شاخه سیاسی گروه مقاومت حماس با ایران دچار اختلافاتی شد، اما شاخه نظامی آن با ایران اختلافی پیدا نکرد و همچنان نزدیکی خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ کرد. اما حالا چه در شاخه نظامی حماس چه در شاخه سیاسی کسانی مسئولیت دارند که کاملا در خط محور مقاومت هستند.

خضاب عنوان کرد: حتماً وقوع عملیات طوفان الاقصی آثار و «پیامدهایی را در قبال عادی سازی روابط» رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پیام این اقدام گروه مقاومت فلسطین برای برخی کشورهای عرب منطقه که خواهان عادی سازی روابط با رژیم هستند این هست که رژیم صهیونیستی آنطور که گمان می‌کنید قدرتمند نیست، ادامه داد: در فلسطین مردمی هستند که عادی سازی روابط گروه‌ها و کشورهای مختلف با رژیم صهیونیستی را قبول ندارند.

 

قیمت بالای اسرای صهیونیست در هنگام مبادله

این کارشناس مسائل گروه‌های مقاومت گفت: دربارۀ تعداد فراوان اسرای اسرائیلی و اهمیت بی نظیر آن، تا الان اسارت ۳۵ صهیونیست تأیید شده و باید دقت کرد که این تعداد «تأییدشده»هاست، یعنی ممکن است تعداد بیش از این باشد و در این خصوص باید گفت که این موضوع واقعا در تمامی جنگ های اسرائیل بی نظیر است، دلیلش نیز روشن است چرا که در جنگ های پیشین، هر دو طرف اسیر داشتند، اما اینجا اسرا یک طرفه است.

خضاب افزود: در جنگ ۱۹۷۳ که موفق‌ترین جنگ تاریخ اعراب بود، مصر ۲۴۲ اسیر و سوریه ۶۸ اسیر گرفت. در مقابل اسرائیل ۸۳۷۲ اسیر مصری و ۳۹۲ سوری و ۱۲ عراقی را اسیر گرفته بود. قیمت اسرای اسرائیلی (هنگام مبادله با اسرای عادی عرب) بسیار بالاست. فراموش نکنیم در سال ۱۹۹۱، ۷۶ اسیر لبنانی در مقابل «جسد» دو اسرائیلی آزاد شدند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۹۹۸، حزب الله بعد از کمین معروف انصاریه یک افسر اسرائیلی را کشت، «ایتامار ایلیا». در برابر تحویل «جسد» او، پیکر ۴۰ شهید لبنانی را همراه با ۶۰ اسیر لبنانی آزاد کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.