تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰

دست پُر رئیسی در سفر به سرزمین حافظ

دست پُر رئیسی در سفر به سرزمین حافظ
تهران- «سید ابراهیم رئیسی» در آخرین روزهای هفته در قالب دومین دور سفر استانی خود و برای دومین بار به استان فارس سفر می‌کند تا علاوه بر حضور در آرامگاه حافظ و زیارت حرم شاهچراغ، طرح‌های بزرگی همچون آزادراه شیراز - اصفهان و خط دوم آب‌رسانی به شهر شعر و ادب را مورد بهره‌برداری قرار دهد.

«توجه به نیازهای اولویت‌دار مردم به ویژه محرومان و قشرهای آسیب‌پذیر و استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌ها در جهت رفع آنها» یکی از بندهای عهدنامه آیت‌الله رئیسی با مردم بود که رئیس دولت سیزدهم و وزرایش با همین رویکرد سفرهای استانی خود را برای شناخت مشکلات اصلی نقاط مختلف کشور آغاز کردند؛ سفرهایی که استارت آن از همان روزهای آغاز به کار دولت مردمی زده شد، از بُعد اجتماعی تابوی مرکزنشینی را شکست و نقطه روشنی در کارنامه دولتمردان شد که ثمرات اقتصادی و اجتماعی آن برای همگان ملموس است.

دولت آیت‌الله رئیسی با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید. مردم شهرهای مختلف خصوصاً استان‌های کمتربرخوردار هم برایشان این امیدواری به‌ وجود آمد که مورد توجه سیاست‌های قوه مجریه قرار گرفته‌اند.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می‌توان به این‌ نکته پی بُرد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده و سفر به ۳۱ استان در یک سال اول مؤید این‌ امر و ثبت رکورد سفرهای استانی در طول ۳۶۵ روز از وجوه تمایز این دولت با ادوار گذشته و دیگر دولت‌های پاستورنشین است.

بر اساس اعلام آیت‌الله رئیسی، از همان روزهای آغازین دولت، اصلاح زیرساخت‌های کشور شروع شده و طرح‌های بزرگ آب‌رسانی و نیروگاهی و بخش نفت‌ و گاز در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین در بخش اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم نیز گام‌هایی برداشته شده که با قوت دنبال خواهد شد.

در راستای همین سیاست، «سید ابراهیم رئیسی» در آخرین روزهای هفته در قالب دومین دور سفر استانی خود و برای دومین بار به استان فارس سفر خواهد کرد. در این سفر بناست تا هر وزیر به دو شهرستان سفر کند و بدین ترتیب همه شهرستان‌های استان میزبان وزرای دولت سیزدهم خواهند بود.

رئیس‌جمهور در ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۰، در هفتمین سفر استانی خود به استان فارس سفر کرده بود و در آن سفر ۱۴۲ پروژه را با اعتباری ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی مصوب کرد که به گفته استاندار فارس، ۸۵ درصد از این مصوبات تحقق یافته و بناست تا اعتبارات در این سفر به نسبت دور قبل ۳ برابر افزایش پیدا کند.

کاهش ۲ ساعته سفر به اصفهان

در سفر رئیس‌جمهور به استان فارس قرار است طرح‌های بزرگی در بخش‌های مختلف به بهره‌برداری برسد و ۳ پروژه اصلی با حضور آیت‌الله رئیسی افتتاح خواهد شد: نخست آزادراه شیراز – اصفهان که ۶ فاز افتتاح و عملیات تکمیل فاز ۷ آن آغاز می‌شود؛ این آزادراه ۲۲۴ کیلومتر بوده و یکی از بزرگترین پروژه‌های آزادراهی کشور است. ۶ قطعه از این طرح به‌صورت آزادراه و یک قطعه بزرگراه جهت اتصال ورودی شهر به آزادراه است. با افتتاح این پروژه زمان سفر از شیراز به اصفهان و به تبع آن به مناطق مرکزی کشور بیش از دو ساعت کاهش خواهد یافت. به علاوه امنیت سفر و رفت و آمدهای مردم ارتقای جدی پیدا می‌کند. این طرح در راستای تکمیل کُریدور آزادراهی جنوب کشور است. برای این طرح مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان به ارزش روز تاکنون هزینه شده است.

طرحی در راستای تکمیل کُریدور شمال – جنوب

با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عبور کُریدورهای شمال – جنوب و شرق به غرب از این کشور، توسعه و تکمیل کُریدورهای آزادراهی به‌منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه امری ضروری تلقی می‌شود. از همین رو کُریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور با هدف ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی و در دست اجراست. این کُریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی می‌شود. آزادراه شیراز – اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کُریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده‌دار است.

این آزادراه به‌عنوان مسیری میان‌بُر، دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند از این رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش به‌سزایی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کُریدور خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

آزادراه شیراز – اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر بخشی از کُریدور شمال به جنوب آزادراهی کشور است. این آزادراه به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه‌ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ‌ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل می‌شود.

بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه‌راهی مبارکه – ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن به‌ زودی آغاز خواهد شد. هم‌اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا ۶ این آزادراه، شاهد بهره‌برداری از ۲۱۲ کیلومتر از آزادراه شیراز – اصفهان، حدفاصل شیراز – ایزدخواست خواهیم بود.

در مجموع از برکات اجرای طرح می‌توان به تکمیل کُریدور شمال – جنوب منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت ۱۳۴ کیلومتر فاصله شیراز تا اصفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت ۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش زمان سفر۱۲۰ دقیقه، کاهش خسارات سوانح ۳,۱۲۰ میلیارد ریال، استفاده از رؤسازی بتنی برای اولین بار در کشور، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبای شمال غربی استان فارس اشاره داشت.

پایان یک دهه انتظار برای تأمین آب

پروژه دیگری که در این سفر افتتاح خواهد شد، خط دوم آب‌رسانی به شهر شیراز است که با طول ۷۸ کیلومتر، خط انتقال با لوله فولادی و یک باب ایستگاه پمپاژ و ۴۴۲۲ متر تونل و ۳ مخزن بتنی هر یک به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۴۰۲ با اهتمام ویژه دولت مردمی به اتمام رسید؛ این طرح به‌منظور تأمین آب آشامیدنی شهر شیراز تا افق ۱۴۰۵ و از سد درود زن به میزان ۳ متر مکعب بر ثانیه است. اعتبار هزینه شده این طرح ۶۵۰ میلیارد تومان است که ارزش روز آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. ۱۴ کیلومتر از این طرح در دولت سیزدهم انجام شده که از نظر وزن اجرایی، به دلیل سختی اجرا و عبور از مناطق شهری و تأسیسات مختلف، درصد بیشتری از عملیات اجرایی پروژه را دربر داشته است.

استان فارس به لحاظ گستردگی مسائل و مشکلات زیادی در حوزه آب داشته است. همچنین به دلیل بروز تغییر اقلیم، در سال آبی گذشته، بارش کمی در برخی از نقاط استان ثبت شده است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر ۲۰ شهر و ۴۰۰ روستای فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند و برای آب‌رسانی به شهرها و روستاهای این استان باید تدبیری جدی اندیشیده می‌شد.

خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز از پروژه‌های معطل مانده از دولت‌های گذشته است. سال‌ها بود که مردم شیراز چشم امید به اتمام این پروژه دوخته‌ و در انتظار راهبردهای عملی و اثرگذار برای به سرانجام رساندن این پروژه بودند و نوید افتتاح این پروژه در سفر دوم دولت سیزدهم به فارس می‌تواند موجبات حل بحران کم‌آبی و برطرف شدن مشکل قطعی‌های مکرر و اُفت فشار آب در این کلان‌شهر را فراهم کند؛ آب‌رسانی به شیراز وعده‌ای گوارا بود که پس از سال‌ها انتظار در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفت و تحقق یافت.

امروزه تأمین آب شُرب کلان‌شهر شیراز، پایتخت فرهنگی کشور از آبخوان‌های آهکی اطراف شهر و بخشی از سد درودزن تأمین می شود. خط اول انتقال آب شُرب شیراز با ظرفیت ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شُرب شیراز نیست. خوشبختانه با احداث خط دوم تأمین آب شُرب از سد دروددزن، انتقال ۳۰۰۰ لیتر در ثانیه را ممکن‌ کرده و وابستگی آب شُرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف را به شدت پایین آورده است.

استان فارس از جمله استان‌هایی است که با معضل تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند. هرساله با آغاز فصل گرما و افزایش تقاضای مصرف آب، تنش آبی مهمان ناخوانده بسیاری از شهرستان‌های فارس به ویژه شیراز می‌شد. با اجرای “خط دوم انتقال آب شُرب شیراز از سد درودزن” مشکلات آبی شهر شیراز تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اجرای این طرح آب شُرب پایدار بیش از ۴۰% جمعیت کلان شهر شیراز تأمین می‌شود و وابستگی به منابع آب زیرزمینی کاهش می‌یابد، همچنین ۲۲% هزینه‌ها با استفاده از مهندسی ارزش و جلوگیری از بروز فرونشست احتمالی دشت شیراز کاهش خواهد یافت.

افتتاح بیمارستان رستم

بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان رستم که از محروم‌ترین مناطق استان فارس است، با متراژ ۶۰۴۰ متر مربع در سال ۱۳۹۴ شروع شده و در این سفر به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان اشتغال‌زایی طرح ۱۷۰ نفر و مبلغ هزینه شده با تجهیزات بیمارستانی به ارزش روز مبلغ ۳۱۰ میلیارد تومان است. این بیمارستان در یکی از محروم‌ترین نقاط استان احداث شده و پیش از مردم این شهرستان برای دریافت خدمات درمانی ناچار از مراجعه به مراکز درمانی مناطق مجاور بودند.

بهره‌برداری از ۶۰ واحد نهضت ملی مسکن آباده

همچنین در جریان سفر رئیس‌جمهور به فارس ۶۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن به بهره‌برداری می‌رسد. طرح فاضلاب شهر آباده که از سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شده بود، در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان فارس افتتاح می‌شود. کارخانه کاشی با هزینه هشت هزار میلیارد ریالی، کشتارگاه طیور شمال فارس با هزینه ۸۰۰میلیارد ریالی در روستای علی آباد، جایگاه سوخت ایزدخواست با هزینه ۴۰۰میلیارد ریال و توسعه ساختمان اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) آباده با هزینه ۱۵میلیارد ریالی از جمله طرح‌هایی است که در سفر یکی از وزرا به شهرستان آباده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین میز خدمت نیز با حضور وزیر برای دیدار و ملاقات با مردم شهرستان و رفع مشکلات آنان برگزار خواهد شد.

بهره‌برداری از ۱۳ طرح تأمین و انتقال برق

بهره‌برداری از ۱۳ طرح تأمین و انتقال برق در فارس با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۶۳ میلیارد تومانی نیز از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در این سفر انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس در این باره گفت: همزمان با دومین دور سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به فارس از ۱۳ طرح تأمین و انتقال برق به ارزش یک هزار و ۲۶۳میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود.

در این سفر احداث پُست ۶۶ به ۲۰ کیلو ولت سیمکان دشت دال با ظرفیت ۱۵ مگاولت آمپر، با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان و خط تغذیه کننده این ایستگاه به طول ۴۰ کیلومتر خط دو مداره با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد؛ افزایش ظرفیت پُست ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه کازرون به همراه تعویض ۸ دستگاه کلید سکسیونر ۶۶ کیلو ولت با اعتباری به مبلغ ۷۲ میلیارد تومان و احداث ۲ بِی‌خط ۲۳۰ کیلو ولت در ایستگاه ۲۳۰ به ۶۶ کیلو ولت صدرا و خط ارتباطی ۲۳۰ کیلو ولت ایستگاه‌های دانشگاه به صدرا به طول ۲۲ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری در این سفر است.

افزایش ظرفیت زرقان با نصب یک دستگاه ترانس ۴۰مگاولت آمپری با اعتباری به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان و احداث پُست ۱۳۲ به ۲۰ کیلو ولت کورده خنج با نصب یک دستگاه ترانس ۵۰ مگاولت آمپری، در مدت کمتر از ۱۰ ماه و احداث خط آن به طول ۵۰ کیلومتر خط دو مداره جمعاً با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان نیز در این سفر انجام خواهد شد.

احداث پُست کازرون ۴ با نصب یک دستگاه ترانس ۴۰ مگاولت آمپری و احداث خط ارتباطی آن با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در مدت پنج ماه و تهیه، نصب، راه‌اندازی و تکمیل تمام تجهیزات مخابراتی واسکادا ایستگاه‌های ۲۳۰ صدرا، قیر، کازرون ،دشت دال، کورده خنج، سیدان و جهرم یک و همچنین تهیه، نصب و راه‌اندازی شبکه بی‌سیم منطقه کازرون که نصب تجهیزات مخابراتی و اسکادا و همچنین شبکه بی‌سیم جهت کنترل، نظارت و پایش تمامی پروژه‌های فوق جمعاً اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است، از مهم‌ترین پروژه‌های قابل افتتاح در این سفر هستند.

احیای واحدهای نیمه‌تعطیل نقطه عطف کارنامه رئیسی

دولت سیزدهم از همان روزهای نخست وعده داد در حل مشکلات واحدهای صنعتی از هیچ فعالیتی دریغ نکند و برای عمل به این وعده خود در بازگشت هزاران واحد صنعتی که در لیست راکدها بودند به چرخه صنعت و تولید تمام همت خود را بکار گرفت. آیت‌الله رئیسی در روزهایی که در دستگاه قضا حضور داشت نیز همین رویه و روحیه را با جدیت دنبال کرد و در زمان حضور در پاستور نیز به آن جامه عمل پوشاند و بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای اقتصادی راکد و تعطیل شده را احیا و کارگران بیکار شده را به کارخانه‌ها بازگرداند و با سیاستی که بارقه‌ای از امید را در چشمان خسته کارگران را روشن کرده بود، شرایط را برای کارگرانی که در گلوگاه‌های تورم، با بحران دستمزد مواجه بودند، بهبود بخشید.

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) از قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی شیراز است که پس از ۳۵ سال فعالیت دچار رکود و ورشکستگی شد و ۱۴ سال چراغ آن خاموش بود. این کارخانه از سال ۱۳۵۳ تولید تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی کشور را آغاز کرد و در نهایت سال ۱۳۸۲ در فرآیند خصوصی‌سازی قرار گرفت؛ این فرآیند یک سال بعد به سرانجام رسید اما این کارخانه راهبردی رفته‌رفته دچار سوءمدیریت، بدهی‌های کلان و در نتیجه رکود و ورشکستگی شد. با آغاز دولت سیزدهم و پیش از آن هنگامی که فعالیت‌های آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه ادامه داشت، احیای واحدهای تولیدی راکد به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت و کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) دوباره به مدار بازگشت. دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای پای کارآوردن مسئولان مرتبط و پیگیری او جهت به سرانجام رسیدن این تصمیمات نوید احیای این صنعت دیرینه فارس را داد تا این کارخانه بتواند فعالیت دوباره خود را برای تولید و شکوفایی اقتصادی آغاز کند.

همزمان با حضور رئیس‌جمهور در شیراز تقویم بزرگداشت حافظ را روایت می‌کند و بر همین اساس آیت‌الله رئیسی در مراسم بزرگداشت این شاعر بلندآوازه حضور خواهد یافت که این نشان‌دهنده نگاه فرهنگی وی و توجه دولت به مقوله فرهنگ است.

استقبال مردمی از رئیس‌جمهور

دیدار چهره‌به‌چهره و گفت‌وگو با مسئول اول اجرایی کشور در مناطق محروم یکی دیگر از اتفاقاتی است در که روند سفرهای رئیس‌جمهور رقم خورده است. در این سفرها، رئیسی یک سُنَّت را هم از خود بر جای گذاشت؛ او در ابتدای سفرهای خود معمولاً سری به محروم‌ترین نقطه استان می‌زد و با ساکنان آن هم صحبت می‌شد.

ریشه تلاش رئیس‌جمهور برای حضور در میان مردم را شاید بتوان در این جملات رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی و در جمع نمایندگان مردم در خانه ملت جستجو کرد؛ آنجا که تصریح کرد: «بازسازی اعتماد آسیب دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند». حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در بین مردم و شنیدن حرف‌ها و دغدغه‌های آنها و پیگیری مسائل مربوط به جامعه خصوصاً قشر محروم، حس امیدواری و نشاط را در سطح جامعه جاری کرده است.

علاوه بر این پروژه‌ها،‌ در سفر رئیس‌جمهور دیدارهای متنوع دانشجویی و فرهنگی و علمی پیش‌بینی شده است و ۶۰۰ نفر از مردم شهرستان آباده با سفر به شیراز، در دیدار مردمی با ریاست جمهوری شرکت خواهند داشت.

حضور رئیس‌جمهور در حرم شاهچراغ و سخنرانی در میان مردم، آن‌هم بعداز دو حادثه تلخ تروریستی که در یک سال گذشته در حرم «احمد بن موسی (س)» رخ داده، و دیدار با خانواده‌ شهدای این حوادث خونبار از دیگر برنامه‌های سفر رئیسی به استان فارس است که این سفر را متمایز خواهد کرد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.