تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

ناکامی دلالان بازار ارز در پی ریزش قیمت‌ها

ناکامی دلالان بازار ارز در پی ریزش قیمت‌ها
تهران- دلالان و سوداگران ارز که به دنبال کسب سود از ناآرامی و تنش‌های منطقه و برهم زدن آرامش بازار ارز و طلا بودند، دوباره ناکام ماندند؛ چراکه ریزش نرخ ارز از روز گذشته و با ورود بازارساز آغاز شده و به کانال ۵۱ هزار تومان سقوط کرده و قیمت سکه نیز با وجود رشد قیمت جهانی طلا، دوباره به کانال ۲۸ میلیون تومان بازگشت.

نرخ ارز در کشور متاثیر از عوامل درونی و بیرونی است و در شرایطی که سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار موجب ثبات و آرامش در بازار شده بود، تنش میان فلسطین و رژیم اسرائیل به عنوان عامل بیرونی موجب نوسان بازار ارز شد.

البته باید توجه داشت که در روزهای گذشته دلالان و سوداگران بازار طلا و ارز بی کار نبودند و بی‌وقفه در تلاش بودند که جو بازار را به هم ریخته و از این آشفته بازار به نفع خود بهره ببرند. تنش میان غزه و رژیم اسرائیل تنها فرصتی بود که دلالان پس از چند ماه ثبات و آرامشی که بر بازار حاکم بود، به دست آورده بودند.

سوداگران بازار ارز و طلا از روز یکشنبه با شروع تنش در منطقه به کمک فضای مجازی موفق شدند با سوار شدن بر موج هیجانات، نرخ دلار را در بازارهای غیررسمی ۲ تا ۳ هزار تومان و قیمت سکه را ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان بالا ببرند. اما این شرایط تنها چند روز بیشتر دوام نداشت و همانطور که پیش‌بینی شده بود، قیمت ها روند نزولی به خود گرفت.

از روز گذشته و با ورود بانک مرکزی به بازار ارز، افت قیمت‌ها در بازار طلا و ارز شروع شده است و نرخ ارز در بازارهای غیررسمی که به کانال ۵۳ هزار تومان هم رسیده بود، امروز به کانال ۵۱ هزار تومان سقوط کرد. همچنین قیمت سکه نیز که تحت تاثیر انتظارات تورمی و افزایش بهای جهانی انس وارد کانال ۳۲ میلیون تومان شد، امروز سقوط چشمگیر قیمت را تجربه کرد و به کانال ۲۸ میلیون تومان بازگشت.

البته ریزش قیمت‌ها قابل پیش‌بینی بود؛ چرا که سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته در واکنش به نوسانات بازار ارز اعلام کرد که پیگیری برای آزادسازی سایر منابع بلوکه شده ادامه دارد و دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است. لذا نوسانات روزهای اخیر ارز هم تحت مدیریت و کنترل بانک مرکزی است و چشم‌انداز ما این است که وضعیت مطلوب فضای اقتصاد کلان کشور به بانک مرکزی برای تداوم‌بخشی به ثبات بازار ارز کمک می‌کند.

همچنین روز گذشته اخباری مبنی حضور بازارساز به منظور عرضه سنگین ارز در بازار و جمع آوری نقدینگی ریال در نرخ‌های فعلی بازار شنیده می‌شد و مجموع این شرایط دست به دست هم داد تا رشد قیمت‌ها کنترل شود و بار دیگر شاهد ناکامی دلالان و سوداگران بازار باشیم./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.