تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

رییس دانشگاه تهران: علامه زکزاکی بهترین الگو برای صلح است

رییس دانشگاه تهران: علامه زکزاکی بهترین الگو برای صلح است
تهران - رییس دانشگاه تهران گفت: علامه زکزاکی یکی از بهترین الگوها برای معرفی صلح، مفهوم صلح و ادبیات صلح در عرصه مطالعات صلح جهانی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی شنبه شب در مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه تصریح کرد: زمانی که تصمیم گرفته شد در چه حوزه‌ای این دکترای افتخاری به شیخ زکزاکی اهدا شود به فرمایش رهبر معظم انقلاب استناد کردیم. زمانی شیخ زکزاکی در زندان به سر می‌برد، رهبری در توییتی عنوان شیخ مصلح فرهیخته مومن را برگزیدند.

وی ادامه داد: این عبارت چهار کلمه کلیدی دارد که هر کدام می طلبد که ساعت ها در خصوص ویژگی های این استاد فرزانه بحث شود. اما ما واژه کلیدی اندیشمند مصلح را برای این آیین انتخاب کردیم.

مقیمی با بیان اینکه واژه صلح که به عنوان یک فضیلت عمومی در دنیا شناخته می‌شود، اظهار داشت: این واژه دچار تحول و دگرگونی شده و استکبار به این واژه دستبرد زده است و ترجمه دیگری ارائه داده، از این رو امروز اینجا هستیم که بتوانیم الگوی واقعی صلح را به جامعه جهانی معرفی کنیم. شیخ زکزاکی پرورش یافته مکتب اسلام و امامین انقلاب است.

وی گفت: شیخ زکزاکی بهترین الگو برای صلح است که این روزها قابلیت عرضه هم به محیط‌های دانشگاهی دارد و هم عامه مردم نیز می توانند از این الگو استفاده کنند.

مقیمی ادامه داد: آنچه توسط استکبار در رویکرد مدرن صلح دیده می شود و مبنای ارائه آن در عرصه بین المللی است، اینگونه است که همه تحت تبعیت ارزش های آنها باشند و اگر ملتی خود را تطبیق ندهد آنها را وادار به پذیرش کنیم.

مقیمی افزود: صلح در ادبیات غربی ها یعنی حفظ وضع موجود که آنها از طریق جنگ به دست آوردند و اگر ما برنده شدیم طرف بازنده باید از ما تمکین کند.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه در تعابیر غربی ها دولت ها صلح را می سازند نه ملت ها، سیاست تعیین کننده صلح است نه فرهنگ گفت: در حقیقت در نظام استکباری صلح به گونه ای تعریف شده که همه ملت ها و کشورها باید ارزش های آنها را بپذیرند.

وی افزود: آنچه در زندگی این استاد عزیز اتفاق افتاده بیانگر این است که اصالت در اسلام با صلح است نه جنگ؛ در قرآن هم تعداد انگشت شماری درباره جنگ صحبت شده و بیشتر صلح مدنظر بوده است.

همچنین سعیدرضا عاملی رییس شورای علمی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: شیخ زکزاکی را خداوند عزیز کرد، همه زورگویان تلاش کردند وی را ذلیل کنند اما خداوند به وی عزت داد، دانشگاه تهران امروز مفتخر است دکترای افتخاری را به شیخ زکزاکی و خانواده او اعطا می کند.

 سعیدرضا عاملی تصریح کرد: در این سال ها اگر زندگی شیخ زکزاکی را که همسرش نوشته مطالعه کنید، نکات برجسته ای در این کتاب آمده است حکایت از این است که چه شور و فداکاری در زندگی او وجود دارد.

وی افزود: شیخ زکزاکی به شاگردانش می گفت اگر در کار انقلابی که برای خدا می کنید منتظر تشویق و جایزه هستید کارتان برای خدا نیست، کسی که برای خدا قدم بر می دارد منتظر تشویق و آسایش نیست.

عاملی گفت: شیخ زکزاکی در این سال ها کارهایی در نیجریه انجام داد که الگوی عمل صالحانه است و با وجود اینکه خواهر و ۶ فرزندش در راه خدا شهید کردند با بدنی رنجور به زندان انداختند.

وی با بیان اینکه آزادی وی به سادگی فراهم نشده است، افزود: راه خدا رنج و محنت دارد و امروز هم دل های ما بدلیل هجوم صهیونیست ها به غزه آرامش ندارد و در این ایام برای پیروزی مردم فلسطین دعا کنیم.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی در این دوران حمله خروشان جنبش مقاومت فلسطین داده می شود.

وی گفت: این دکترا به اتفاق آرا در شورای علمی دانشگاه تصویب شد. دانشگاه تهران از سال ۱۳۱۶ تا به امروز ۶۹ دکترای افتخاری اعطا کرده است و به جرأت عرض می‌کنم بالاترین دکترای افتخاری که در این ۶۹ سال از سوی دانشگاه اعطا شده، دکترای افتخاری‌ است که به دلیل روحیه عدالت‌خواهی، صلح‌طلبی به دکتر زکزاکی داده شد.

عاملی افزود: دوران ظهور امام زمان (عج) عدالت فراوان بدون کینه توزی و با صلح فراگیر است، مدرک دکتر شیخ زکزاکی هم به دلیل عدالت و صلح اعطا شده است.

غلامعلی حدادعادل عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» نیز در این مراسم گفت: دانشگاه تهران به پاس ایمان و استقامت این مرد بزرگ دکترای افتخاری را اعطا می کند و این افتخار برای دانشگاه تهران است که می تواند از چنین بزرگمردی تجلیل کند.

وی با بیان اینکه استقامت کلیدواژه زندگی شیخ زکزاکی است، افزود: هر کس شرح حال این بزرگمرد را بخواند به اسطوره و افسانه شبیه تر است تا واقعیت. رفتار و سیره او استقامت و دعوت به اسلام نه با شعار و سخنرانی بلکه با عمل است، کسانی که رفتار او را تحسین می کنند می دانند که اسلام را با عمل معرفی کرد.

حداد عادل با بیان اینکه هوشمندی زکزاکی در راستای تقریب شیعه و سنی است که در دام تقابل شیعه و سنی نیفتند، گفت: توجه وی به آموزش و پرورش است، این مرد بزرگ ۳۰۰ مدرسه در نیجریه تاسیس کرده و راه را به دیگران هم نشان داده است و طلب توفیق بیشتر برای ایشان داریم.

وی به عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: باید به یاد مقاومت مردم فلسطینی باشیم و به دشمنان آنها بگوییم همانطور که طوفان الاقصی نتیجه ظلم سالیان شما بود، ظلم های امروز شما برای شما آرامش و امنیت ایجاد نمی کند، این ظلم ها طوفان های سهمگین بزرگتری را در آینده متوجه شما خواهد کرد.

غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» به شیخ زکزاکی نیز بیان داشت: در گستره جهان خیلی افراد به دلایل گوناگون مشهور می‌شوند ولی از جمع مشاهیر جهان، انسان‌های قلیلی مقبولیت اجتماعی پیدا می‌کنند و از جمع مقبولان اجتماعی، انسان‌های نادری پیدا می‌شوند که محبوب می‌شوند. محبوبان در قلوب آزادگان می‌مانند، اما مشاهیر در قاب‌ها می‌مانند. محبوبان عالم کسانی هستند که شخصیت آنها آمیزه‌ای از عطوفت و محبت و منطق و استواری است و برای تحقق آرمان‌ها و حاکمیت ارزش‌ها بدون منت و بدون توقع تلاش می‌کنند و همه شاخه‌های وجودی‌شان رشد می‌کند.

وی افزود: این افتخار برای دانشگاه کافی است که میزبان استاد بزرگواری است که هر بعدی از شخصیت‌شان مانند شجره طیبه، الگویی برای استادان و جوانان است و شخصیت محبوب عالم است، محبوب در بین مسلمانان و آزادگان جهان. کسی که این محبوبیت را پیدا می‌کند یقین دارد که این محبوبیت ارمغان عرشی است و محبوبان، عرشی هستند و عرشی می‌مانند و خادم ارزش‌ها خواهند بود.

ابراهیم متقی، رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» به شیخ زکزاکی، در این آیین، از شیخ زکزاکی به عنوان مجاهد نستوه یاد کرد و از چهار رویکرد برای صلح‌سازی در دنیا تحت عناوین رویکردهای «لیبرالی»، «سرکوب»، «قدرت‌سازی» و «مقاومت» نام برد و گفت: شیخ زکزاکی، صلح به مثابه مقاومت و خویشتن‌داری و یک نوع حرکت دائمی را در پیش گرفت و با این رویکرد و بر اساس آنچه که شیوه رفتار شیخ زکزاکی بود، به ایشان دکترای افتخاری اعطا شد.

رونمایی از کتاب «زاریا مهتاب» نوشته همسر شیخ زکزاکی

در این مراسم از کتاب «زاریا مهتاب» نوشته همسر شیخ زکزاکی رونمایی و در ادامه به وی لوح تقدیر اعطا شد.

مراسم اعطای دکترای دانشگاه تهران با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و حسن مسلمی نایینی رییس جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه تهران شنبه شب در آیینی، دکترای افتخاری این دانشگاه را به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با عنوان «اندیشمند مصلح» اعطا کرد.

مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارس، سیدسعیدرضا رییس دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، علی اکبر صالحی قائم فرهنگستان علوم، حسن مسلمی نایینی رییس جهاد دانشگاهی، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و جمع دیگری از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار ‌شد.

رهبر شیعیان نیجریه به همراه همسرش روز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه با استقبال اقشار مختلف مردم و جمعی از تشکل های دانشجویی وارد ایران شد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.