تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

۵۰ تن سقز از جنگل‌های ایلام برداشت شد

۵۰ تن سقز از جنگل‌های ایلام برداشت شد
ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: شرکت های تعاونی بهره بردار امسال ۵۰ تن سقز خام به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال برداشت کرده اند.

“ابراهیم پیرزادیان” روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در سال جاری، ۵۵ تعاونی با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر عضو در استان در زمینه استحصال شیره سقز فعالیت کردند که زمینه اشتغال‌ مستقیم و غیرمستقیم برای یک هزار و ۲۰۰ نفر فراهم شد.

وی افزود: همه مراحل برداشت سقز با نظارت ناظران نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نیز کارشناسان منابع طبیعی استان صورت گرفته است.

پیرزادیان ادامه داد: در راستای حفظ و حراست و احیای منابع طبیعی استان ایلام این تعداد شرکت تعاونی فعال وجود دارد تا افزون بر حفاظت از منابع طبیعی در احیا و بهره برداری از آن تلاش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: این شرکت‌های تعاونی در سال هایی که بهره برداری از جنگل و مرتع به صورت متناوب صورت می گیرد، امکان اشتغال برای یک هزار و ۴۰۰ نفر در استان را دارند.

وی احیای منابع طبیعی با مشارکت مردم در قالب تعاونی‌های فعال را تجربه ای موفق دانست و افزود: بهترین نوع حراست و برقراری امنیت، استفاده از ظرفیت مردم است.

پبرزادیان اظهار کرد: همه ساله از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سیاست‌های بهره برداری از محصولات جنگلی و مرتعی تهیه و به استان‌ها ابلاغ می‌شود که در سیاست‌های ابلاغی نوع گیاهان قابل برداشت در سه بخش برداشت ممنوع، مجاز مشروط و مجاز با نظارت تقسیم‌بندی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: تعاونی‌های بهره‌برداری برای ادامه فعالیت خود باید در حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های طبیعی با این اداره کل همکاری داشته باشند.

وی بیان کرد: تعاونی های فعال در زمینه برداشت صمغ “بنه” با فرا رسیدن فصل کاشت و شروع بارندگی ها با کاشت نهال و بذر “بنه” اقدام به احیای مناطق بهره برداری شده می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: توسعه کمی و کیفی و حمایت همه جانبه از تعاونی‌های منابع طبیعی زمینه بهره‌برداری اصولی، درآمدزایی و اشتغالزایی برای ساکنان و مهمتر حفاظت و احیا عرصه‌ها را فراهم می‌کند که در استان ایلام گام‌های مثبتی برای تحقق این راهبرد به ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی از عموم مردم خواست اگر هرگونه تخلف یا برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی را مشاهده کردند با سامانه گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند و موارد را گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، ۱۲۶ شرکت تعاونی با ۶ هزار عضو در زمینه بهره برداری از فرآورده‌های جنگلی در استان فعال است.

استان ایلام ۶۴۰ هزار هکتار جنگل دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.