تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛ حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت در برنامه هفتم تصویب شد

بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛ حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت در برنامه هفتم تصویب شد
تهران- دستگاه‌های اجرایی کشور در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مکلف شدند

 در طراحی و اجرای اقدامات سیاسی به ویژه در مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین را با هماهنگی وزارت امورخارجه انجام دهد.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه (دوم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بندهای (الف) و (ب) ماده (۱۰۰) به تصویب نمایندگان رسید و بند (پ) برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

بر اساس بند (الف) که به تصویب رسید، در اجرای بند (۲۱) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور کنشگری فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی، دستگاه‌های اجرایی کشور (به استثنای نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی) مکلفند، تمامی اقدامات خود در زمینه روابط خارجی را با هماهنگی وزارت امورخارجه انجام دهند. وزارت امور خارجه مکلف است ضمن ظرفیت سازی در سرمایه انسانی و تقویت و ارتقای مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به خود اقدامات زیر را انجام دهد:

الف- طراحی و اجرای اقدامات سیاسی و سیاست‌های کلی نظام به ویژه دربعد مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی، حمایت از مستضعفین و حمایت از فلسطین با تأکید بر قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۶۹ و قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب ۱۱ دی ماه ۱۳۸۷ و تثبیت و تقویت اقتدار محور مقاومت و حمایت از جریان‌های وحدت آفرین در جهان اسلام، تقریب ادیان و مذاهب و مقابله با توطئه دشمنان در ایجاد تفرقه در جهان اسلام و تبیین دیدگاه‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در گستره فرامرزی با اولویت کشورهای منطقه و همسایه با استفاده از ابزارهای نوین دیپلماسی.

طبق بند (ب) نیز کنشگری فعال در موضوعات مختلف بین المللی شامل مسائل مربوط به حوزه‌های حقوق بشر، خلع سلاح، محیط زیست، صیانت از برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور، لغو تحریم‌های ظالمانه، مدیریت بحران‌ها و مناقشات منطقه‌ای و مقابله با خشونت گرایی، تروریسم، افراط گرایی و الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفان جهان.

تبصره- وزارت خارجه مکلف است باهدف افزایش نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و تقویت نظام چندقطبی با اقدامات دیپلماتیک روابط متوازن با کشورهای منطقه را برقرار کرده و نسبت به اجرائی نمودن آن در طول برنامه اقدام کند.

همچنین بند (پ) به دلیل ابهام و برای اصلاح آن به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که بر اساس آن حمایت همه جانبه و صیانت از حقوق و هویت ایرانیان خارج از کشور در چهارچوب منافع ملی، جلب و ترغیب مشارکت آنها در توسعه و پیشرفت کشور و تقویت جایگاه و عملکرد شورای عالی ایرانیان خارج از کشور باهمکاری سازمان و وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات انجام شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.