تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

“مردم” محور اصلی حکمرانی اسلامی هستند

“مردم” محور اصلی حکمرانی اسلامی هستند
ایلام - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه در حکمرانی اسلامی مردم محور اصلی هستند، ابراز کرد:

نقش مردم در حکومت اسلامی در حوزه قانونگذاری و اجرای قانون اهمیت بنیادین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،حجت الاسلام والمسلمین “اله نورکریمی تبار” روز دوشنبه در نخستین همایش بین المللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی به میزبانی استان ایلام، اظهار کرد: مردم باید موشکافانه نوع حاکمیت و نحوه اداره جامعه اسلامی توسط حکمرانان را مورد کنکاش قرار دهند.

وی اظهار کرد: مردم باید بدانند که آیا عملکرد مسئولان با مبانی اسلامی زاویه و انحراف دارد یا بر اساس اسلام ناب است و در مردم صورت مشاهده عدول عملکرد مسئولان از مبانی اسلامی قاطعانه مطالبه گر و خواهان اشاعه معارف اسلام ناب از سوی حکمرانان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار برگزاری همایش حکمرانی مبتنی بر سیره رضوی در استان ایلام را غنیمت دانست و پیوند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک دستگاه فرهنگی با دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی ارزشمند برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه در حکمرانی اسلامی نقش مردم به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار دارد، افزود: نقش مردم در حکمرانی اسلامی در حوزه قانونگذاری و اجرای قانون اهمیت بنیادین است اما مردم در نظام های غربی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته اند.

امام جمعه ایلام تصریح کرد: تفاوت نظام‌های دموکراتیک غربی با حکمرانی اسلامی این است که آنها هرجا بخواهند و بتوانند خلاف آن اصول و بر ضد مردم عمل می‌کنند، اما قوانین موضوعه در جوامع اسلامی باید با موازین شرعی تطبیق داده شود.

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر اینکه به فرموده امام رضا (ع) سیره حاکم اسلامی باید بر مبنای عدالت، صداقت در گفتار، قضاوت عادلانه و عمل به وعده باشد، تصریح کرد: در دیدگاه امام رضا(ع) یک حکمران باید به وعده‌هایی که می‌دهد عمل کند که اگر در جهان به آن عمل شود، شاهد نسل کشی ها و قتل عامهایی چون کشتار مردم مظلوم غزه نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه باید تفاوت های حکمرانی اسلامی و حکمرانی غربی برای تشنگان معنویت و عدالت باید بیان شود، افزود: در غرب تمام تلاش برای دنیای انسانهاست اما در حکمرانی اسلامی، هم توجه به معاش و هم توجه به معاد است، یعنی حکمران هم در برابر دنیا و هم در برابر عقبای مردم مسئولیت دارد.

به گزارش ایرنا، در پایان این همایش از صاحبان آثار برتر تقدیر به عمل آمد.

پژوهشگرانی از کشورهای ایران، عراق و تونس برای نخستین همایش بین المللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی آثار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ارسال کرده بودند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.