تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴

معاون آموزش ابتدایی:

طرح سنجش دانش‌آموزان کلاس اولی از اول تیر انجام می‌شود

طرح سنجش دانش‌آموزان کلاس اولی از اول تیر انجام می‌شود
تهران- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: طرح سنجش دانش‌آموزان اول ابتدایی و نوآموزان پیش دبستانی از اول تیرماه انجام می‌شود.

رضوان حکیم زاده امروز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش تاکید کردند با توجه به شیوع ویروس کرونا، اما تمامی روند و اقدامات مربوط به دانش آموزان باید به موقع انجام شود.

وی افزود: فرآیند ثبت نام سال آینده دانش آموزان نیز باید به موقع انجام شود. از این رو ۲۲ اردیبهشت دستورالعمل ثبت دانش آموزان را ابلاغ کردیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان امسال با توجه به شرایط بحران کرونا نوشته شده است. آموزش و پرورش به فرآیند ثبت نام تاکید داشته و اینکه ثبت نام فقط یک فرآیند نیست و مهم ترین رویداد تربیتی زندگی دانش آموزان است.حکیم زاده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امکان ادامه بحران کرونا در سال تحصیلی آینده نیز وجود دارد، هم زمان آموزش در فضای شاد هم انجام می شود تا اگر مشکلی از نظر کرونا وجود نداشت و بحران رد شده بود، از فرآیند ترکیبی فضای مجازی و کلاس حضوری برای آموزش استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام کلاس اولی ها در دو مرحله صورت می گیرد، اظهار داشت: کلاس اولی و نوآموزان باید از فرآیند سنجش استفاده کنند، از اول تیرماه سنجش پایه اولی ها آغاز و پس از انجام این فرآیند ثبت نهایی انجام می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همچنین گفت: دوره اول و دوم متوسطه از نیمه اول تیرماه برای طرح سنجش ثبت نام می شوند و برای ثبت نام نیز باید دستورالعمل ها انجام شود.

حکیم زاده گفت: حسن خلق و صبوری مسئولان ثبت‌نام در مدارس و مناطق در دستورالعمل ثبت نام مورد توجه قرار گرفته است، همچنین مقرر شد از ظرفیت سامانه شاد نیز استفاده شود تا از مراجعه حضوری خانواده ها به مدارس جلوگیری شود.
وی با تاکید بر استفاده از دستورالعمل بهداشتی و زمان بندی ثبت‌نام،‌ افزود: این اقدامات برای کاهش استرس والدین است. همچنین تدابیری در راستای هدایت تحصیلی الکترونیکی صورت گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: مهلت ثبت‌نام بیش از حد معمول به دانش‌آموزان عشایر اختصاص داده شده است. فرایند ثبت‌نام و تشکیل ستاد از اول خرداد آغاز می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد، مدارس باید برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

حکیم زاده با بیان اینکه هر گونه ارتباط مدارس با موسسات دولتی ‌و غیر دولتی در زمینه برگزاری آزمون ممنوع است، گفت: همچنین هر گونه مصاحبه و برگزاری آزمون در پایه هفتم ممنوع است.
وی افزود: هیچ مدرسه دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای‌ پذیرش نوآموزان یا دانش‌آموزان آزمون برگزار کند. مدارس هیات امنایی به جز خدماتی که با مشارکت اولیا تعیین می‌شود، هیچ شهریه‌ای نباید دریافت کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: پیش بینی‌شده است در سال آینده حدود یک میلیون و ۵۷۴هزار و ۲۰۸ دانش‌آموز ابتدایی ثبت نام شوند که در مقایسه با سال تحصیلی گذشته رشد چهار درصدی دارد. همچنین پیش‌بینی‌شده است یک میلیون و ۴۷۸ هزار پایه اولی ثبت نام داشته باشیم که نسبت به سال گذشته ۴.۷ رشد خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توافقی که با سازمان آموزش کودکان استثنایی داشتیم، ان شاءالله افزایش سنجش کودکان دبستان به ۶۰ درصد می رسد. امید است سنجش و غربالگری از کلاس اول به پیش‌دبستانی منتقل شود.

حکیم‌زاده افزود: معاونت آموزش ابتدایی استان‌ها و ستاد ارزیابی عملکرد رسیدگی به شکایات، مسئولیت رسیدگی به شکایات مربوط به ثبت‌نام را بر عهده دارند. والدین در صورت داشتن شکایت می‌توانند به سامانه این اداره مراجعه و روند رسیدگی به شکایات خود را پیگیری کنند. امید است همکاران امسال باوجود شرایط ناشی از کرونا، با رعایت اولویت سلامتی دانش‌آموزان به گونه ای عمل کنند که تا پایان مرداد روند ثبت‌نام به پایان برسد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای کلاس‌بندی مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا همانند سال‌های‌گذشته فرایند ثبت‌نام‌ را در زمان مقرر به پایان می رسانیم.

حکیم‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نقش وزارت آموزش و پرورش در مقابله با خشونت‌های خانگی و آموزش مهارت‌های زندگی چیست، گفت: طرح خشونت‌زدایی نهایی شد و با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش تاکید داشتند که معاونت‌ها بسته خاص تحولی تدوین کنند و راهکارهای سند تحول را به شکل ملموس و قابل اندازه‌گیری اجرا کنند، طرح «خوانا» برای ایجاد محیط امن روانی و عاطفی برای دانش آموزان تدوین شد.
وی افزود: اگر بتوانیم از کودکی و پیش دبستانی بحث احترام به خود و تعامل مبتنی بر کرامت انسانی را به دانش آموزان آموزش دهیم، دیگر شاهد اتفاقات تلخ نخواهیم بود. نقشآموزش و پرورش در این قضایا پیش‌بینی رخدادها است.

معاون آموزش ابتدایی اموزش و پرورش همچنین یادآور شد: در دستور العمل بازگشایی تاکید شده که همه محتوای آموزشی باید به دانش آموزان آموزش داده شود. همه دانش‌آموزان باید تحت پوشش قرار گیرند، از این رومدرسه موظف است تا ۲۷ خرداد طی دستورالعملی در راستای اتمام محتوای احتمالی باقی‌مانده اقدام کند.
حکیم‌زاده افزود: برای اینکه زمان ثبت‌نام از دست نرود، فرآیند ثبت‌نام به صورت ترکیبی انجام می شود. این رویکرد بدان معنا نیست که تعداد کمتری از دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنیم. بلکه می توانیم با تکیه بر یادگیری معکوس حضور دانش‌آموزان را زمان‌بندی کنیم. به عنوان مثال می توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۱۰ نفر را در کلاس درس داشته باشیم و با استفاده از بستر مجازی تمهیداتی را برای رفع اشکال و پیشرفت آموزش‌ها به پیش ببریم.
وی ادامه داد: برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل مطابق سال گذشته پیگیری‌های انجام و تاکید شده است که مدیران مدارس در صورتی که دانش آموزی از سال گذشته در مدرسه بوده و امسال حضور نداشته باشد، وضعیت تحصیل دانش‌آموز را پیگیری کند.
معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: آموزش و پرورش ۲ برنامه در صورت بودن یا نبودن کرونا با ذکر جزییات تدوین کرده است. اگر مدرسه‌ای اعلام کند دانش‌آموزان به صورت یک روز در میان در مدرسه حضور پیدا کنند خلاف قوانین است و والدین لازم است چنین تخلفاتی را در سامانه مربوطه ثبت‌کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.