تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

ریاض محور رایزنی رئیسی برای حمایت از مردم مظلوم غزه

ریاض محور رایزنی رئیسی برای حمایت از مردم مظلوم غزه
تهران- رئیس جمهور که برای سخنرانی در نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع غزه،

 امروز سفر یک روزه‌ای به ریاض داشت در حاشیه این اجلاس با سران برخی کشورهای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه ۲۰ آبان از فرودگاه مهرآباد تهران عازم ریاض پایتخت عربستان برای حضور در نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب شد؛ این نخستین سفر آیت الله رئیسی به عربستان پس از ۱۱ سال و همچنین چند ماه پس از بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور است. معاون اول رئیس جمهور و حجت الاسلام والمسلمین قمی معاون بین الملل دفتر رهبر انقلاب رئیس جمهور را بدرقه کردند.

رئیس جمهور در مهرآباد پیش از عزیمت: جنایات صهیونیست‌ها در غزه، جنایت علیه بشریت است

رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به ریاض در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه این سفر به دعوت رئیس سازمان همکاری های اسلامی که ریاست دوره ای آن را پادشاه عربستان به عهده دارد انجام می‌شود گفت: این نشست اضطراری با موضوع فلسطین است، ایران برای تشکیل این نشست اضطراری از یک ماه قبل درخواست داده بود که هر بار بنا به دلایلی این نشست تشکیل نمی‌شد.

آیت الله رئیسی افزود: اگر جنایت هایی که امروز در غزه انجام می شود جنایت علیه بشریت نباشد، پس جنایت علیه بشریت چه مصداقی دارد؟ آمریکا در اظهارات خود اعلام می‌کند که می خواهد دامنه جنگ گسترش پیدا نکند و به ایران و برخی کشور ها هم پیغام داده اند ولی این حرف با عمل آمریکا همخوانی ندارد. ماشین جنگی در غزه در اختیار آمریکا است. امریکا جلوی آتش بس در غزه را گرفته است و دامنه جنگ‌را گسترش می دهد، چهره واقعی آمریکایی را باید دنیا بشناسد.

وی توقف سریع بمباران و باز شدن راه برای کمک رسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه و رفع محاصره غزه و احقاق حقوق غزه را فلسفه اصلی تشکیل این سازمان برشمرد و تأکید کرد: اگر به تاریخ بنگریم فلسفه تشکیل این سازمان فلسطین است.

رئیسی در پاسخ به امیر قطر: حال امت اسلامی از اوضاع غزه خوب نیست

آیت الله رئیسی در ادامه این سفر و در حاشیه نشست اضطراری سران سازمان همکاری های اسلامی ظهر امروز دیداری با شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر برگزار کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت صحنه در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه در دست آمریکایی‌هاست، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آتش‌بس فوری در غزه و جلوگیری از وقت‌کشی و تعلل آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ساز و کار نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در همان روزهای نخست جنگ فروریخت، اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند آنها را سرپا نگاه دارند، افزود: صهیونیست‌ها ناتوان از مقابله با نیروهای مقاومت، فقط به قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه روی آورده‌اند.

آیت الله رئیسی با اشاره به سکوت مرگبار دولت‌های مدعی دفاع از حقوق بشر و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در مقابل جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، از جمله قتل‌عام بیش از ۵ هزار کودک بی‌گناه فلسطینی، هشدار داد: اگر ملت‌ها از بی‌عملی دولت‌ها ناامید شوند، تاب‌آوری آنها طاق شده و احتمال وقوع هر اتفاقی در منطقه هست و دیگر هیچ‌کس نخواهد توانست جلوی خروش ملت‌ها را بگیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: مرور زمان نه اشغالگری را مشروع می‌کند و نه حقی برای اشغالگر ایجاد می‌کند؛ هر راه‌حلی برای مساله فلسطین باید این نکته کلیدی را لحاظ کند که رژیم صهیونیستی غاصب و اشغالگر بوده و صاحب هیچ حقی در سرزمین فلسطین نیست.

شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر نیز در این دیدار نقش جمهوری اسلامی ایران و آیت الله رئیسی را در جهان اسلام پیشگامانه و تعیین‌کننده توصیف کرد و از فشار افکار عمومی در مجبور کردن دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی برای تغییر مواضع گفت و افزود: امید است نشست امروز در کمک عینی و عملی به فلسطینیان غزه مفید واقع شود.

امیر قطر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی توان تداوم درگیری و جنگ فرسایشی را ندارد، تاب‌آوری نیروهای مقاومت را در نتیجه معادله جنگ تعیین کننده دانست.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در این دیدار در پاسخ به امیر قطر که از او احوالپرسی کرده بود گفت: «با اوضاع غزه حالی برای ما و امت اسلامی باقی نمانده است.»

ملاقات بن‌سلمان با رئیس‌جمهور

دومین دیدار سفر یک روزه رئیس جمهور به ریاض، نشست وی با محمد بِن سلمان ولی عهد عربستان در حاشیه اجلاس اضطرای سازمان همکاری های اسلامی با موضوع غزه بود.

در این ملاقات توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای، مورد گفتگو و تاکید قرار گرفت و طرفین توافق کردند در آینده به تفصیل موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی دهند.

سخنرانی آیت الله رئیسی در جمع سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب

رئیس جمهور عصر امروز در آخرین برنامه سفر به عربستان، در نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با موضوع غزه که در ریاض پایتخت این کشور برگزار شد، حاضر و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این سخنرانی جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هفته‌های اخیر را باعث شرم تاریخی برای اخلاق و قانون و انسانیت دانست و ضمن تأکید بر نقش اصلی آمریکا در این جنایات و همچنین یادآوری مسئولیت کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین و مردم مظلوم غزه، ‌ ۱۰ راهکار و پیشنهاد فوری برای تصمیم گیری قاطع به نفع ملت فلسطین از جمله «توقف کشتار مردم غزه»، «رفع کامل محاصره انسانی غزه»، ‌ «خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از این منطقه»، ‌ «قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی»، ‌ «تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا»، ‌ «تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی» و «اعزام کاروان کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای اسلامی» را در این اجلاس مطرح کرد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس با نقض قواعد به حقوق بین‌الملل، حمله تمام عیاری علیه کل باریکه غزه به راه انداخت. بمباران‌های کور و گسترده، از جمله با استفاده از بمب‌های فسفری و دیگر تسلیحات ممنوعه، با هدف نسل‌کشی، نیمی از غزه را تبدیل به تلی از خاک کرده و تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر از افراد بی‌گناه را قتل عام کرده ‌است.

وی ادامه داد: بیش از ۳ هزار تن هنوز زیر آوار هستند. اکثر قربانیان حملات اسرائیل غاصب، زنان و کودکان معصوم غزه هستند. کشتار امدادگران و کادر درمان و خبرنگاران و بمباران بیمارستان‌ها بخش دیگری از این جنایت هولناک است. فاجعه‌بارتر آنکه تعداد کسانی که به خاطر نرسیدن دارو و شیوع بیماری‌ها ناشی از محاصره رژیم صهیونیستی، جان خود را از دست خواهند داد.

ادای احترام رئیس جمهور کشورمان به کودکان شهید غزه

وی سخنرانی خود را با ادای احترام به شهدای غزه به اتمام رساند و اضافه کرد: رؤسای دولت‌های اسلامی، آقای رئیس، اجازه دهید سخنانم را با چند سلام به پایان برسانم:

سلام بر کودکان مظلوم و شهید غزه

سلام بر کودکانی که در کنار ویرانه‌های غزه به قرآن پناه آورده‌اند و آیات قرآن را تلاوت می‌کنند

سلام بر کودکانی که از وحشتِ ظلم بر خود می‌لرزند

سلام به فرزندان عزیزم در غزه

سلام بر شما که امروز با ایستادگی در مقابل مجهزترین ارتش‌های دنیا و پست‌ترین افراد روی زمین، ‌ مقاومت را برای ما معنا کردید

سلام بر شما که با دستان کوچکتان و بدن‌های نحیف‌تان، ‌ درندگی و وحشی‌گری صهیونیست‌های اشغالگر را به تصویر کشیدید

ریشه بسیاری از مصائب جهان از جمله آفریقا، رژیم صهیونیستی است

همچنین رئیس‌جمهور در دیدار «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حکومتی سودان ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با وی، آمادگی کشورمان را برای تبادل هیات‌های دیپلماتیک و گسترش روابط در عرصه‌های مختلف با این کشور اعلام کرد.

رئیس جمهور در ادامه رژیم صهیونیستی را مصیبت بزرگ برای امت اسلامی و همه جهان توصیف و تصریح کرد: ریشه بسیاری از مصائب در جهان، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی‌ها در جهان اسلام و قاره آفریقا رژیم صهیونیستی است.

«عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حکومتی سودان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فرصت دیدار با دکتر رئیسی اظهار داشت: ما از جمهوری اسلامی ایران چیزی جز خیر و خوبی ندیدم و مشتاق بازسازی و از سرگیری روابط هستیم.

رئیس شورای حکومتی سودان با بیان اینکه تقویت روابط کشورهای اسلامی از جمله ایران و سودان به خیر و صلاح همه امت اسلامی است، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به صراحت از اسلام دفاع می‌کند.

مانعی در مسیر گسترش روابط با مصر نداریم

آیت‌الله رئیسی در ادامه دیدارهای خود با مقامات و روسای کشورهای مختلف در حاشیه نشست اضطراری سازمان کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر نداریم، تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح هستند، اما باید بر مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد. در این دیدار هم السیسی بر اراده سیاسی قطعی مصر برای ایجاد روابط واقعی با ایران تصریح کرد.

قدرت مقاومت تعیین‌کننده نهایی است/۳ خواسته اصلی ایران برای مردم غزه

آیت‌الله رئیسی در ادامه در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، ضمن مرور آخرین تحولات فلسطین، بر ضرورت اتخاذ تصمیم عملیاتی و اجرایی در این اجلاس درباره غزه تاکید کرد و قطع فوری بمباران مناطق مسکونی، رفع محاصره غزه و توسعه امدادرسانی به مردم این منطقه را سه خواسته اصلی درباره غزه دانست که نشست امروز ریاض باید بتواند آن را محقق کند.

دو طرف همچنین ضمن رایزنی و هماهنگی‌های لازم درباره آخرین وضعیت تحولات میدانی در غزه، توافق داشتند که تنها عامل تعیین‌کننده وضعیت نهایی، قدرت مقاومت است که مقتدرانه به دفاع خود ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور همچنین امدادرسانی و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم مظلوم غزه را از جمله مسائل مورد تاکید طرفین در این دیدار برشمرد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار ضمن تقدیر از سخنرانی روشنگرانه و حمایتگرانه آیت‌الله رئیسی درباره غزه در این اجلاس، بر ضرورت توقف سریع حملات و آغاز روند امدادرسانی به غزه تاکید کرد.

سازشکاری برخی کشورها، صهیونیست‌ها را دچار غلط محاسباتی کرده است

در ادامه آیت الله رئیسی در دیدار «محمد ولد الشیخ احمد الغزوانی» رئیس جمهور موریتانی گفتد: مانعی پیش روی گسترش روابط دو کشور نیست و آمادگی داریم روابط دوجانبه را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گسترش دهیم.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه برگزاری اجلاس مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب بتواند به توقف هر چه سریع‌تر حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و امدادرسانی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه کمک کند، افزود: امروز ضرورت تقویت روابط کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و امیدوارم این اجلاس و دیدارها در این زمینه موثر واقع شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مواضع محافظه‌کارانه و سازشکارانه برخی کشورها رژیم صهیونیستی را جری و دچار اشتباه محاسباتی کرده است، اظهار داشت: در واقع این دسته از کشورها از پشت به مقاومت خنجر زدند. در حالی که ۶ کشور عربی نتوانستند در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کنند، امروز حماس که هیچ نیروی سازمان یافته دریایی و هوایی و زمینی ندارد، جانانه در مقابل این رژیم مقاومت می‌کنند که این چیزی جز عنایت خداوند متعال نیست.

«محمد ولد الشیخ احمد الغزوانی» رئیس جمهور موریتانی نیز در این دیدار با قدردانی از سخنرانی و مواضع به‌جا و صریح دکتر رئیسی در اجلاس اسلامی-عربی حمایت از غزه گفت: موریتانی از نزدیک مواضع جمهوری اسلامی و شخص شما را دنبال می‌کند و امیدوارم این مواضع روشن و ثابت در بهبود وضعیت غزه موثر واقع شود.

الغزوانی از آمادگی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت و تاکید کرد که هیچ مانعی بر سر راه ارتقای سطح تعاملات فیمابین وجود ندارد.

رژیم صهیونیستی قبل از محاکمه، در وجدان همه انسان‌ها محکوم شده است

آیت‌الله رئیسی در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار «انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های متقابل زیادی برای توسعه روابط با یکدیگر دارند، تصریح کرد:‌ روابط و همکاری‌های فیمابین باید مبتنی بر نیازهای متقابل گسترش یابد.

رئیس جمهور در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسائل مطرح شده در اجلاس امروز منجر به توقف جنایات هولناک رژیم صهیونیستی شود، افزود: رژیم صهیونیستی در جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی کارنامه‌ای از خود به‌جا گذاشته که قبل از محاکمه در دادگاه‌های بین‌المللی در وجدان همه انسان‌ها محکوم شده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کشورهایی که طرفدار تسلیم و سازش و اهل محافظه‌کاری در برابر رژیم صهیونیستی بودند، امروز نادم و پشیمان هستند ولو آنکه این احساس خود را ابراز نکنند، اظهار داشت: شکست رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت به‌هیچ عنوان جبران نخواهد شد.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی مولود آمریکاست لذا در نشست امروز با اشاره به نقش مخرب آمریکا تاکید کردم که آمریکا شریک تمام این جنایات است.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه آینده از آن فلسطینیان است و در همین شرایط فعلی نیز جریان مقاومت پیروز نهایی میدان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز نیروهای مقاومت با کمترین امکانات و تجهیزات، صهیونیست‌ها را زمین‌گیر کرده‌اند.

«انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با بیان اینکه مانع تراشی‌های برخی کشورها نمی‌تواند مانع توسعه روابط تهران و کوالالامپور شود، گفت: کمیته‌ای برای پیگیری مسائل مربوط به دو کشور تشکیل داده‌ام تا مسایل مربوط به روابط فیمابین از جمله امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی و برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور را دنبال کند.

نخست وزیر مالزی با تاکید بر اینکه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید حمایت‌هایشان را از این رژیم متوقف کنند، تصریح کرد: محورهای بیانیه امروز اجلاس حمایت از غزه بالاخص ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق رفح باید به طور کامل اجرا شود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.