تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹

چه طرح‌هایی در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد؟

چه طرح‌هایی در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد؟
شهرکرد- دومین سفر رییس‌جمهور و تعدادی از وزرا به چهارمحال و بختیاری ۲۵ آبان‌ماه برگزار شد

شهرکرد- دومین سفر رییس‌جمهور و تعدادی از وزرا به چهارمحال و بختیاری ۲۵ آبان‌ماه برگزار شد که نهمین سفر استانی در دوم سفرهای آیت الله سید ابراهیم رئیسی بود.

به گزارش ایرنا، در سفر استانی رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری طرحهای مختلفی در این استان با حضور وزرا یا معاونان وزیران به بهره‌برداری رسید یا تعدادی نیز عملیات آنها آغاز شد.

برخی از این طرح‌ها بعد از سال‌ها بهره‌برداری شد و برخی نیز از مصوبات دور نخست سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری بود.

طرح‌های برق‌آبی

در بخش آبرسانی و برق رسانی ۱۵ طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت که رییس‌جمهور به صورت نمادین از این طرح‌ها بهره‌برداری کرد.

از جمله مهمترین طرح‌های دور دوم سفر استانی رییس جمهور طرح آبرسانی برای نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری و سد باباحیدر است.

سد باباحیدر پس از ۱۴ سال در سفر ۲۵ آبانماه آیت‌الله رئیسی آبگیری شد و خط انتقال آبرسانی آن نیز فعال شد و بخشی از انتظارات و مطالبات مردم به ویژه در شهرستان فارسان برآورده شود.

از مهمترین و حیاتی‌ترین طرح‌های استان، طرح آبرسانی به نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری بود که پس از تجهیز تصفیه‌خانه‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی در سفر دور دوم رییس‌جمهور در استان به سرانجام رسید.

برای اجرا و تکمیل این تعداد طرح ۲۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که این حجم اعتبار و پروژه در حوزه آب این استان بی‌نظیر است.

مهمترین ویژگی این طرح‌ها این است که از بالادست تا نقطه نهایی آن‌ها از جمله احداث سد، اجرای خطوط انتقال، شبکه تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ و تصفیه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد.

آبرسانی به ۵۰ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری را در زُمره مهمترین این طرح‌ها است و این طرح آب پایدار ۱۳ شهر اصلی استان و ۱۳ مجتمع روستایی را تامین می‌کند و در حالی که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز شده بود، اما تا قبل از دولت سیزدهم، تنها از ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی یعنی به‌طور متوسط سالانه ۲.۷ درصد پیشرفت برخوردار شده بود که طی ۲ سال اخیر سالانه ۳۵ درصد پیشرفت داشته و سرعت اجرای آن در دولت سیزدهم ۱۳ برابر شده است.

بهره‌برداری از ۹ پروژه برق‌رسانی اجرا شده از سفر نخست رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری از جمله طرح‌های دیگر دور دوم سفر استانی رییس‌جمهور بود این طرح‌ها با هزینه چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار بهره‌برداری شد.

اصلاح و بهینه‌سازی ۴۳ کیلومتر شبکه‌های فشار متوسط و ضعیف، احداث و توسعه ۱۷ کیلومتر شبکه جدید برق رسانی، احداث ۷۰۹۰ کیلوولت آمپر پست‌های جدید توزیع برق، احداث و توسعه ۱۸ کیلومتر شبکه روشنایی معابر شهری و روستایی، برق رسانی به ۵ روستای سطح استان، نصب کنتورهای هوشمند، احداث ۳۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری، توزیع ۶۵۰ دستگاه سیستم‌های قابل حمل برق خورشیدی و تبدیل ۴۰۰ کیلومتر شبکه سیمی به کابل خود نگهدارنده، از مهمترین این پروژه‌هاست.

کاهش مدت زمان خاموشی‌ها، برق رسانی به مشترکان جدید شهری و روستایی، برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق، بهره‌مندی عشایر کوچ رو سطح استان از نعمت برق، کاهش تلفات انرژی، بهبود مبلمان شهری را از مزایای اجرای این طرح‌هاست.

طرح‌های کشاورزی

در بخش کشاورزی به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه استان نیز طرح‌های مختلفی برگزار شد و طرح آبیاری عمومی سردار شهید حسینعلی ترکی روستای هرچگان به بهره‌برداری رسید این طرح با کمک بلاعوض دولتی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اجرا شد و برای اجرای این طرح بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

در این سفر در بخش کشاورزی بیش از ۳۰۰ پروژه در حوزه آب و خاک همزمان با سفر رییس جمهور به استان بهره‌برداری شد.

این پروژه‌ها شامل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۲ هزار هکتار، مرمت و بازسازی ۱۳۰ رشته قنات، ۲۵ کیلومتر انتقال آب با لوله در مزارع و باغات استان، احداث و بهسازی کانال های آبیاری عمومی و پوشش نهرهای سنتی ۲۵ کیلومتر و ۱۱۰۰ هکتار تامین و انتقال آب به اراضی شیبدار است.

در راستای بهره‌برداری از این پروژه‌ها افزون بر سه هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

همچنین این طرح زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است.

طرح‌های مسکن و شهرسازی

همزمان با سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری چهار هزار و ۳۵۲ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در بخش‌های مختلف تکمیل شده به متقاضیان واگذار شد.

مراسم بهره‌برداری از چهار هزار و ۳۵۲ واحد مسکونی چهارمحال و بختیاری همرمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان و با حضور معاونان وزیر راه وشهرسازی در بخش مسکن برگزار شد.

این پروژه‌ها شامل سه‌هزار و ۴۰۰ واحد مسکن روستایی و ۵۰۰ واحد بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سطح استان و همچنین ۱۰۲ واحد مسکن اقشار کم‌درآمد در شهرکرد است که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شده است.

از سوی دیگر نوسازی ۱۰۸ واحد مسکونی در بافت فرسوده نیز در سطح استان انجام شده است.

همچنین ۱۰۰ واحد نیز با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در شهرکرد به بهره‌برداری رسید.

از دیگر واحدهای به بهره‌برداری رسیده در چهارمحال و بختیاری(مشمول چهار هزار و ۳۵۲ واحد مسکونی) ۱۳۴ واحد شهری در قالب خودمالکی و مابقی مربوط به گروه‌های ساخت طرح نهضت ملی مسکن بود.

همچنین پارک محله چهار هزار مترمربعی سکونتگاه کمتر برخوردار مهدیه (اشکفتک) و بهسازی و آسفالت معابر خاکی ۱۵ محله در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد چهرمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید.

در بخش راهسازی و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این سفر ۲۵۳ پروژه حوزه راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای در استان با مجموع ۲۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس‌جمهور به این استان بهره‌برداری و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

۲۵۳ پروژه حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان با مجموع ۲۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس‌جمهور به این استان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

از این تعداد، ۱۳۹ پروژه با اعتبار ۱۳۰ هزار و ۳۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که ۴۶ پروژه آن‌ها در حوزه آسفالت محورهای شریانی، اصلی و روستایی، ۲۴ پروژه در حوزه ابنیه فنی و رفع نقاط پرحادثه‌ و ۱۰ پروژه در حوزه ایمنی (خط‌کشی، نصب حفاظ و علائم) قابل بهره‌برداری شد.

همچنین ۲۱ پروژه در زمینه خرید و تعمیرات ماشین‌آلات، ۱۳ پروژه در حوزه مدیریت راه‌ها (نصب دوربین و تجهیزات هوشمند جاده‌ای) و ۲۵ پروژه فنی و ساخت، تعمیر و یا تجهیز ساختمان اداری، راهدارخانه، پاسگاه پلیس راه، پایانه بار و مسجد بین راهی افتتاح شد.

همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان عملیات اجرایی ۱۱۴ پروژه دیگر با پیش‌بینی اعتبار ۱۰ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال در این استان آغاز خواهد شد.

از تعداد پروژه‌های مذکور، ۴۶ پروژه آسفالت محورهای شریانی، اصلی و روستایی، ۶ پروژه ابنیه فنی و رفع نقاط پرحادثه‌ و پنج پروژه در حوزه ایمنی (خط‌کشی، نصب حفاظ و علائم) است.

همچنین عملیات اجرایی ۶ پروژه شامل خرید و تعمیرات ماشین‌آلات، ۲۲ پروژه در حوزه مدیریت راه‌ها (نصب دوربین و تجهیزات هوشمند جاده‌ای)، ۲۶ پروژه فنی و ساخت، تعمیر و تجهیز ساختمان اداری، راهدارخانه، پاسگاه پلیس راه، پایانه بار و مسجد بین راهی و سه پروژه نگهداری راه‌ها در زمینه عملیات راهداری زمستانی آغاز شد.

بخش صنعت و معدن

در این سفر همچنین در بخش صنعت و معدن نیز خط نورد سرد فولاد زرین شهرکرد بهره‌برداری شد و خط نورد سرد فولاد زرین شهرکرد به دست وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به چهار محال و بختیاری خط نورد سرد فولاد زرین شهرکرد را بهره برداری کرد.

این مجتمع در زمینی به مساحت ۵۱ هزار و ۹۴۶ مترمربع در شهرک صنعتی سفیددشت شهرستان بروجن قرار دارد که میزان ظرفیت سالانه این مجتمع ۲۱۰ هزار است.

همچنین در این سفر مجتمع فرآورده‌های معدنی تیوا صنعت ماهان با حضور وزیر صنعت و معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

همچنین در دوم سفر رییس جمهور با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صمت عملیات اجرایی خط گالوانیزه خودروی شماره ۲ در استان آغاز شد.

در این طرح تولید گریدهای متنوع ورقهای خودرویی در عرض و ضخامت‌های ویژه جهت رفع و تکمیل نیاز خودروسازان و صنایع ویژه از واردات ورق‌های پوشش دار گالوانیزه تولید می‌شود.

ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ثابت طرح ۵۰ هزار میلیارد ریال ( ۵ همت)با ارز مورد نیاز ۷۰ میلیون دلار و نرخ بازگشت داخلی طرح ۳۰ درصد و اشتغال مستقیم ۴۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۴۰۰ نفر از ویژگی‌های این طرحها است.

بخش بهداشت و درمان

بهره‌برداری از کلینیک ویژه شهرکرد با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سفر انجام شد.

از جمله ویژگی این طرح آن است که عملیات احداث این پروژه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد که این کلینیک تخصصی در چهار طبقه با زیربنای ۲ هزار و ۲۱۵ مترمربع به بهره‌برداری رسید.

برای ساخت و تکمیل این کلینیک ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

نوع کاربری این کلینیک آموزشی درمانی است به طوری که یونیت دندانپزشکی، رادیولوژی، مطب پزشک، و آزمایشگاه در آن فعال است.

همچنین ساختمان ستاد شبکه بهداشت و درمان کوهرنگ به دست وزیر بهداشت در دور دوم سفر استانی رییس‌جمهور بهره‌برداری شد.

پروژه تکمیل این ساختمان از سال شروع ۱۳۹۶ در پنج طبقه با زیربنای سه‌هزار و۶۰۰ مترمربع آغاز شد.

تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات اجرایی این طرح هزینه شده است و با بهره‌برداری از این ساختمان به ۳۵ هزار جمعیت ثابت و ۶۰ هزار جمعیت عشایری خدمات رسانی می‌شود.

بخش تعاون و امور اجتماعی

سالن ورزشی شهدای کارگر شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه با حضور وزیر کشور به بهره‌برداری رسید.

این سالن ورزشی در زمینی با ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع و زیربنای ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع احداث شده است که برای راه‌اندازی این مجموعه ورزشی ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تملک‌ دارایی شهرستان اختصاص داده شده است.

همچنین در دور دوم سفر استانی رییس جمهور، کارخانه تولید مصنوعات چوبی و MDF با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد.

همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری با حضور سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی کارخانه تولید مصنوعات چوبی و MDF از محل اعتبارات تفاهمنامه وزارت کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید (تصکا) احداث شده است به بهره‌برداری رسید.

این طرح افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است از این مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال اورده متقاضی و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال توسط صندوق کارآفرینی پرداخت شده است که زمینه اشتغال برای ۳۵ نفر را فراهم کرده است.

بخش آموزش عالی و آموزش و پرورش

همزمان با سفر ریس جمهور به چهارمحال و بختیاری، مرکز نوآوری شماره ۲ دانشگاه شهرکرد با حمایت فولاد مبارکه، با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به بهره‌برداری رسید.

مرکز نوآوری شماره ۲ با حمایت شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف توسعه زیست بوم فناوری در دانشگاه شهرکرد، در دانشگاه مادر استان مستقر شده است.

همچنین مرکز نوآوری صنایع چوب و مبلمان(مرکز نوآوری شماره ۳) و پارک صنعت برق دانشگاه شهرکرد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بهره‌برداری شد.

همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری ۱۰ چمن مصنوعی با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری رسید.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: همزمان با دومین دور سفرهای استانی دولت به چهارمحال و بختیاری، طرح‌های خوب و مهمی برای حل مشکلات مردم این استان به‌ویژه در حوزه آب انجام شد.

سپهر خلجی با حضور در مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) چهارمحال و بختیاری افزود: عزم دولت سیزدهم برای گره‌گشایی از حوزه آب در چهارمحال و بختیاری، جدی است.

وی خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌ها است و یکی از منابع آب کشور به شمار می‌رود و در استانی مانند چهارمحال و بختیاری آب نباشد و آب آشامیدنی مورد نیاز مردم این استان با تانکر تامین شود.

خلجی اضافه کرد: امروز با همت دولت سیزدهم مشکل تامین آب ۱۱۷ روستای استان برطرف شد و این رقم تا مدتی دیگر به ۲۰۰ روستا افزایش می‌یابد.

وی با تاکید براینکه مردم قدرشناس خدمات دولت هستند، ادامه داد: استقبال پُرشوری که از سوی مردم شهرکر از رییس جمهور صورت گرفت، نشان داد مردم این استان قدرشناس خدمات صورت گرفته هستند.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: اجتماع پُرشور مردم در آیین استقبال از رییس جمهور پیام مهم و خوبی برای دیگران داشت.

به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور و تعدادی از وزیران هیات دولت در قالب دور دوم سفر استانی به چهارمحال و بختیاری ۲۵ آبانماه مهمان مردم استان بودند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.