تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴

گازبهای مشترکان پرمصرف تا ۵۰ درصد تعرفه سال گذشته محاسبه خواهد شد

گازبهای مشترکان پرمصرف تا ۵۰ درصد تعرفه سال گذشته محاسبه خواهد شد
ایلام- مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به اعمال تعرفه‌های جدید گازبها در کشور، گفت:

گازبهای مشترکان خانگی پرمصرف تا ۵۰ درصد و مشترکان بسیار پرمصرف تا ۳۵۰ درصد تعرفه سال گذشته محاسبه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، “محمود کشاورز” روز یکشنبه در نشست با اعضای شورای اطلاع رسانی دولت در استان ایلام با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران تغییراتی در گازبهای مشترکین خانگی از خردادماه سال ۱۴۰۲ داده شده است، اظهار کرد: بیش از ۶۴ درصد مشترکین که در پلکان اول تا سوم قرار دارند تنها ۳۵ درصد حجم گاز مصرفی بخش خانگی را در دوره سرد سال مصرف می کنند که تعرفه آنها هیچ گونه افزایشی نداشته است.

وی با بیان اینکه در استان ایلام ۷۷ درصد مشترکان گاز در استان ایلام در سه پلکان اول قرار دارند که هیچ گونه افزایش گازبهایی نخواهند داشت، تصریح کرد: در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی بر اساس مصوبه هیئت وزیران برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف نیز جریمه هایی سنگین و قابل توجهی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه با شروع فصل سرد و افزایش مصرف گاز، این جریمه ها بر روی صورتحساب مشترکین درج خواهد شد، افزود: برای فصل سرد سال، سه پله اول که شامل اقلیم های ایلام و حومه تا سقف ۴۵۰ مترمکعب در ماه هیچ گونه افزایش قیمت تعرفه ای نخواهند داشت.

کشاورز یادآور شد: برای مشترکانی که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند تا سقف سه پله اول و سقف پله سه برای مناطق مختلف گازبها رایگان و مازاد بر آن باید پرداخت شود.

وی تصریح کرد: برای اقلیم سه که شامل ایوان، سرابله، ملکشاهی، چوار، آسمان آباد، زرنه و هلیلان است تا سقف مصرف ۴۰۰ مترمکعب در ماه گازبها همچنان بدون تغییر خواهد بود و برای اقیلم چهار که شامل شهرهای سیروان، بدره، دره شهر، آبدانان، میمه، زرین آباد، صالح آباد و مهران است تا سقف ۳۵۰ متر مکعب در ماه گازبها افزایشی نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه برای اقلیم های گرم که شامل دهلران و حومه است تا سقف ۲۵۰ متر مکعب در ماه بدون تغییر تعرفه گازبها هستند، ابراز کرد: با توجه به بررسی های به عمل آمده در کشور بیش از ۷۰ درصد مشترکین افزایشی تعرفه آنچنانی نخواهند داشت و حداکثر در صورت افزایش مصرف تا ۳۰ درصد افزایش خواهند داشت.

وی با اشاره به مشوق هایی که در فصل سرد سال و پیک مصرف نسبت برای مشترکان صرفه جوی گاز خانگی که در مصرف گاز همکاری لازم را انجام دهند، گفت: به ازای هر یک واحد درصد کاهش نسبت به دوره قبلی، مشمول تخفیف پاداش صرفه جویی خواهند شد و این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورتحساب آنها اعمال خواهد شد.

کشاورز ابراز کرد: همچنین مشترکینی که در بازه زمانی ۱۵ دیماه تا ۱۵ بهمن ماه( اوج فصل سرد سال در کشور) حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف سقف پله سه جدول پلکانی نسبت به مصرف خود را داشته باشند، گازبهای آنها صدردصد رایگان و تعرفه مشترکین با مصرف متعارف که در سه پله اول قرار می گیرند، نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و صورتحساب آنان مطابق سنوات گذشته خواهد بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه مشترکانی که در پله چهارم قرار گیرند با افزایش تعرفه روبرو خواهند شد، افزود: مشترکانی که در پله های چهار، پنج و ۶ قرار گیرند افزایش ۳۰ درصدی نسبت به تعرفه سال قبل، مشترکان پله هفت افزایش ۳۴ درصدی و پله هشت، ۹ و ۱۰ با افزایش متوسط ۵۰ درصدی نسبت به تعرفه سال گذشته و پله های ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند با افزایش ۳۵۰ درصدی در صورتحساب گازبها مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش تعرفه گازبها به صورت پلکانی و تعرفه هر پله به ازای مازاد بر مصرف پله های قبلی محاسبه می شود.

کشاورز با اشاره به اینکه تعرفه‌های گاز بر اساس میزان مصرف قرار است امسال اعمال شود، افزود: ۲۰ درصد مشترکان گاز در پله‌های چهار تا هفت قرار دارند که به طور میانگین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش گازبها داشته و میزان مصرف این پله‌ها در استان نیز ۴۶.۴ درصد هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام افزود: ۲.۵ درصد مشترکان گاز در استان ایلام در پله‌های هشت تا ۱۰ قرار دارند که ۵۰ درصد افزایش گازبها خواهند داشت و حجم مصرف گاز این پله‌ها نیز در استان هشت درصد است.

وی بیان کرد: فقط چهار درصد مشترکان گاز در استان ایلام در پله‌های ۱۱ و ۱۲ قرار دارند که مشمول افزایش گازبها بیش از ۳۵۰ درصد می‌شوند و حجم گاز مصرفی این مشترکان نیز ۲ درصد است.

کشاورز با تاکید بر اینکه ۲۶ شهر و ۵۶۶ روستا در استان ایلام از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، ابراز کرد: ۵ هزار و ۸۴۰ کیلومتر خطوط انتقال، تغذیه و توزیع گاز در ایلام وجود دارد و ۱۲۴ هزار و ۸۳۶ انشعاب گاز نیز در این استان نصب شده است.

مدیرعامل شرکت گاز ایلام با بیان اینکه ۲۱۱ هزار و ۲۴۹ مشترک گاز در استان ایلام وجود دارد، یادآور شد: ۱۲ شهرک صنعتی استان از گاز طبیعی برخوردار بوده و به یک هزار و ۳۱۴ واحد تولید گازرسانی صورت گرفته است.

گفتنی است بند «ل» تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال، وزارت نفت را موظف کرده، تعرفه گاز مشترکان خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین شود.

این تعرفه‌ها به صورت پلکانی و در قالب ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده است و تعرفه هر پله به مصارف مازاد بر پله قبلی اعمال خواهد شد.

اقلیم‌های آب و هوایی را پژوهشکده هواشناسی کشور تعیین و به شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است.

سه پله اول مشترکان کم مصرف، سه پله دوم مشترکان با مصارف متوسط، چهار پله بعدی مشترکان پرمصرف و ۲ پله پایانی یعنی یازدهم و دوازدهم، بسیار پرمصرف یا غیرمتعارف نامیده شده‌اند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.