تاریخ انتشار : شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶

بیش از ۳۵۹ هزار ایلامی در پویش ملی سلامت غربال شدند

بیش از ۳۵۹ هزار ایلامی در پویش ملی سلامت غربال شدند
ایلام - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت:

 ۳۵۹ هزار و ۲۵۵ نفر معادل ۸۰ درصد جامعه هدف در این استان در قالب پویش ملی سلامت به لحاظ ابتلا به فشارخون و دیابت غربال شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، “هدایت حیدری زاده” روز شنبه در نشست با جمعی از اصحاب رسانه استان ایلام با محوریت “پویش ملی سلامت”، اظهار کرد: این پویش در استان ایلام همزمان با سایر مناطق کشور از ۲۰ آبان‌ماه شروع و تا ۱۵ دی ماه سال جاری ادامه دارد.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری از ابتلا بیمارهای فشار خون و دیابت، افزود: این پویش با هدف تحت مراقبت قرار دادن بیماران دیابتی و فشارخون بعد از شناسایی، به طور رایگان انجام می گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به سیاست گذاری‌های معاون بهداشتی وزیر بهداشت در راستای ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، خاطرنشان کرد: غربالگری پویش ملی سلامت به منظور شناسایی افراد دارای دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال انجام می‌شود.

حیدری زاده با بیان اینکه ابتلای افراد به بیماری‌های مذکور هزینه‌های درمانی را به دنبال دارد، تصریح کرد: این غربالگری به منظور جلوگیری از ابتلا و کاهش هزینه‌های درمان انجام می شود.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی استان ایلام با اشاره به لزوم خود مراقبتی و پیشگیری افراد از ابتلا به این بیماری‌ها، بیان کرد: افراد سیگاری و کسانی که در خانواده سابقه سکته داشته در این طرح به صورت ویژه مورد بررسی قرار می گیرند.

حیدرزاده با بیان اینکه افراد بالای ۱۸ سال در سه گروه مورد بررسی قرار می گیرند، گفت: در دسته اول که گروه سنی ۱۸ سال را تشکیل می دهد، فشار خون و شاخص BMI یا توده بدنی مورد محاسبه قرار می گیرد، در دسته دوم که افراد ۱۸ تا ۴۰ سال را شامل می شود در صورت وجود عامل خطر از جمله اضافه وزن، سابقه خانوادگی و… علاوه بر شاخص BMI ، قند خون نیز بررسی می شود.

به گفته وی، دسته سوم که افراد بالای ۴۰ سال را شامل می شود شاخص BMI ، فشار و قند خون نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به استقبال مردم از این طرح در استان، افزود: کل جمعیت تحت پوشش بالای ۱۸ سال ۴۴۷ هزار و ۴۶۴ نفر بوده که تا کنون تعداد ۳۵۹ هزار و ۲۵۵ نفر در این طرح شرکت و مورد غربالگری قرار گرفته اند.

وی به آمار ثبت شده در اجرای طرح غربالگری سلامت اشاره کرد و گفت: تعداد موارد مشکوک به فشار خون بالا، هشت هزار و ۲۰ نفر و تعداد موارد مشکوک به دیابت چهار هزار۶۸۲ نفر در استان بوده است.

حیدری زاده ادامه داد: موارد پیش فشار خون ۶۵ هزار ۶۲۴ نفر، پیش دیابت ۱۷ هزار ۷۷۵ نفر، تعداد موارد با سابقه فشار خون بالا ۳۴ هزار و ۶۳۵ نفر و سابقه دیابت بالا ۱۶ هزار و ۳۱ نفر بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام خاطرنشان کرد: طرح غربالگری پویش سلامت در خانه‌های بهداشت، پایگاه سلامت، مراکز جامع سلامت و پایگاه های ثابت و سیار در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می کنند، ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند، ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد.

اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان سالجاری آغاز شده که تا ۱۵دی سال جاری ادامه دارد و طبق گفته‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان با انجام این کار می توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.