تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴

آیین بدرقه شهدای مدافع حرم؛ دسته‌گل‌هایی که برای تبرک چیده می‌شد

آیین بدرقه شهدای مدافع حرم؛ دسته‌گل‌هایی که برای تبرک چیده می‌شد
تهران- امروز مردم شهید پرور تهران در میدان آیینی امام حسین (ع) به استقبال مردان آزاد و رادمردی آمدند که جان خود را فدای امنیت و ناموس کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، وقتی وارد میدان امام حسین (ع) می شوی، خادمان شهدا را می بینی که در منقلی بزرگ، اسپند دود کرده اند و بوی آن در فضا پیچیده و با صدای مداح اهل بیت(ع)، معنویت خاصی در فضا ایجاد شده است.

پیکر چند شهید گلگون کفن بر روی سکوی میدان گذاشته شده و دورتا دور آن با گل های رنگی مزین شده است. مردم گرداگرد تابوت ها ایستاده اند و زمانی که پیکر دو شهید دیگر را برای قرار دادن بر روی سکو می آورند، بغض ها در گلو شکسته می شوند و با صدای هق هق آنها، اشک از صورتشان سرازیر می شود.

برخی از مردم تسبیح، چفیه یا جانماز خود را بر روی تابوت شهدا متبرک می کنند. برخی هم که چیزی برای تبرک کردن نیاورده اند، از گل هایی که بر روی جایگاه قرار گرفته، شاخه ای می چینند و بعد از متبرک کردن، گل را می بویند و با قداست خاصی آن را در کیفشان می گذارند.

شرکت کنندگان در مراسم بدرقه شهدا تنها زنان و مردان میان سال و جوان نیستند بلکه کودکانی در آغوش مادرانشان، دختر بچه های کوچک با چادرهای مشکی و دختر و پسرهای نوجوان هم حضور دارند. یکی از پسران نوجوان که پلاک شهیدی را برگردان انداخته، توجه مرا به خود جلب می کند. اگر چه تیپ او امروزی و جوان پسند است اما پلاکی که بر گردان دارد، ارادتش را به شهدا نشان می دهد. چند پسر نوجوان وقتی از کنار خانم ها در مراسم رد می شوند، یکی از آنها به دوستانش می گوید بچه ها مراقب باشید به خانم ها نخورید.

دختری را در جمع می بینم که دسته گلی در دست دارد؛ کنار او می ایستم. اسمش را می پرسم و از او سوال می کنم «این دسته گل را برای شهدا آورده ای؟» با تبسمی بر لب می گوید: سیده زینب اکبری هستم. همیشه برای استقبال از شهدا می آیم. چون احساس سبکی و احساس خیلی خوبی به من دست می دهد، وقتی شهدا را می بینم با آنها درد و دل می کنم. چون آنها واسطه بین ما و خدا می شوند و برایمان وساطت می کنند. هفته قبل عروسی ام بود. دوستم این دسته گل را برایم آورده است. من جزء خانواده شهدا نیستم اما چون به شهدای مدیون هستیم، کمترین کاری که می توانیم انجام دهیم، شرکت در مراسم آنهاست.

شهدا ذائقه ما را شیرین کردند

فاطمه شهبازی یکی از شرکت کنندگان در آیین بدرقه پیکر شهدا به خبرنگار ایرنا گفت: خدا را شاکرم که امروز توفیق پیدا کردم؛ به استقبال شهدا بیایم، ان شاء الله شهدا واسطه شوند تا خدا دست ما را بگیرد و به ارزش های قرآن برسیم؛ این لاله های گلگون کفن بی جهت به این درجه نرسیدند. همانطور که خدا فرموده اموال هر کسی را نمی خرد! این افراد انسان های خالصی بودند که خدا به آنها وعده بهشت داده بود و شهدا امروز ذائقه ما را شیرین کردند.

شفیقه ملکچی یکی دیگر از حاضران در این آیین می گوید: شهید محسنی برادر شوهر من بود. همیشه به مراسم شهدا می آیم. شهدا جان دادند و ما باید به استقبال آنها بیاییم و راه آنها را ادامه دهیم.

برای بدرقه شهدا کارم را تعطیل کردم

الهام امن زاده که روانشناس است، می گوید: سعی می کنم همیشه با فرزندانم در مراسم شهدا شرکت کنم. امروز به خاطر شرکت در این مراسم کارم را تعطیل کردم و با چهار فرزندم به اینجا آمدم تا آنها بدانند کشور با شهدا سر پا ایستاده و آرامش ما مرهون جانفشانی این انسان های بزرگ است.

وی در خصوص احساسش می گوید: نمی توانم حرف دلم را به زبان بیاورم. همیشه به شهدا غبطه می خورم که توانستند برای امام زمان (عج) کاری کنند؛ ان شاء الله دست ما را هم بگیرند.

فائزه فیضی یکی دیگر از شرکت کنندگان در مراسم تشییع شهدا اینگونه حال خود را بیان می کند: اولین بار است برای تشییع مدافعان حرم آمده ام. سال های قبل هم دوست داشتم در این نوع مراسم شرکت کنم اما توفیق پیدا نکردم و امسال از سوی شهدا طلبیده شدم. حال دلم خوب است و فکر می کنم به پابوس حضرت زینب (س) آمده ام.

رخسار قاضی خانی که به همراه پسر خردسالش در این مراسم شرکت کرده می گوید: ۲۲ سال سن دارم. پدر خودم شهید شده، من هم برای حس وطن دوستی و قدردانی از شهدا همیشه در این نوع مراسم شرکت می کنم.

زهرا هم می گوید: با اینکه هوا آلوده است، به عشق شهدا با بچه کوچکم برای استقبال از آنها آمده ام. در هر شرایطی وقتی آدم به کاری علاقه داشته باشد، آن را انجام می دهد.

همزمان با ایام فاطمیه، پیکرهای پاک شهدای تازه شناسایی شده مدافع حرم در میان انبوه عزاداران فاطمی و مردم شهید پرور تهران و خانواده شهدا در میدان آیینی امام حسین (ع) تهران تشییع شد. در این مراسم آیین بدرقه پیکر هفت شهید تازه تفحص شده و ۲ شهیدی که به تازگی به شهادت رسیدند، امروز دوشنبه، ۱۳ آذر، برگزار شد و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، محمد طاهری مداح اهل بیت به مداحی پرداخت و زیارت عاشورا را قرائت کرد.

هفتم آذر اداره ایثارگران کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شناسایی و بازگشت پیکر مطهر هشت تن از شهدای مدافع حرم به نام های مهدی ذاکرحسینی علی آقاعبدالهی، حسن اکبری و سیدمصطفی صادقی از تهران و رضا عباسی از کرمانشاه، غلامعلی تولی از گرگان، محمدرضا یعقوبی کیاسه از گیلان و شهید الیاس چگینی از قزوین خبر داده بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.