تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷

امضای بزرگ‌ترین قرارداد ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر/ ظرفیت تجدیدپذیرها ۵ برابر می‌شود

امضای بزرگ‌ترین قرارداد ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر/ ظرفیت تجدیدپذیرها ۵ برابر می‌شود
تهران- توسعه ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در کشور به همت دولت سیزدهم به طور جدی آغاز شده

 

و امروز سه اقدام برای این امر رخ داد که یکی امضای بزرگ‌ترین قرارداد ساخت نیروگاه تجدیدپذیر است که ظرفیت تجدیدپذیرها کمتر از یک سال ۵ برابر می‌شود.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به‌کار این دولت بوده، به گونه‌ای که «علی اکبرمحرابیان» وزیر نیرو، توسعه ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود اعلام کرد.

بر همین اساس و از همان روزهای آغازین فعالیت محرابیان به عنوان وزیر نیرو بر توسعه و افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) نیز برای تحقق این هدف از همان روزهای، نخست تلاش‌های گسترده‌ای برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور آغاز کرد.

محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) نیز چندی پیش به ایرنا گفت: بحث‌های تعیین قیمت، سیاست‌گذاری و اخذ مجوز لازم برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در یکی دو سال گذشته پیگیری شده که نتایج مطلبی هم داشته است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر این اساس تا کنون مجوز سه بسته با ظرفیت بالا از شورای اقتصاد دریافت و مدل‌سازی‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری دنبال شده است.

کمانی گفت: اکنون باید دنبال بحث اجرا بود که این مهم، همت شرکت‌ها و بخش خصوصی را می‌طلبد، زیرا آنها که برنده مناقصه‌ها شده‌اند، همچنین سازنده‌ها، شرکت‌های مشاوره و انجمن‌های مرتبط باید با عزم جدی ورود کنند.

وی ادامه داد: مهم است که کشور به‌زودی نتایج اقدام‌ها را ببیند و اگر همت شود می‌توان ۱۰ هزار مگاوات برنامه اعلامی وزیر نیرو را تا پایان دولت محقق کرد.

بر اساس این گزارش، اکنون نتایج اقدامات زیرساختی به امضای قراردادهای عملیاتی منجر شده است، به طوری که امروز ۳ اتفاق در بخش تجدیدپذیر با حضور رئیس جمهور رخ داد.

نخست رونمایی از برنامه ساخت ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است که کشور به‌زودی از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.

دومین اقدام انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ تجدیدپذیر در غرب آسیا به ظرفیت چهار هزار مگاوات برای ساخت ۹۵ نیروگاه سبز تا پایان سال آینده توسط بخش خصوصی است.

این اقدام پیرو ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد در ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ و مصوب شدن ساخت چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر از محل صرفه جویی سوخت در دولت سیزدهم و پس از طی شدن مراحل قانونی برای مشخص شدن سرمایه گذاران با برگزاری مناقصه عمومی، فرایند اجرای این پروژه با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با حضور سید ابراهیم رئیسی و علی‌اکبر محرابیان و مدیران وزارت نیرو امروز ( ۴ دی ۱۴۰۲) در محل این وزارتخانه آغاز شد.

سرمایه گذاران چهار شرکت برنده در مناقصه در قالب پنج سبد شامل، ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتی و ۳ سبد ۵۰۰ مگاواتی، برای احداث چهار هزار مگاوات تعین شده‌اند و یک سبد۵۰۰ مگاواتی باقی مانده نیز در حال برگذاری مناقصه جهت انتخاب آخرین سرمایه گذار است.

با اجرای این مصوبه، سرمایه گذاران متعهد می‌شوند نیروگاه‌ها را با ظرفیت مجموع چهار هزار مگاوات انرژی برق خورشیدی تا حداکثر پیک برق سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل کنند تا با ساخت این ۹۵ نیروگاه ظرفیت تجدیدپذیرها در ایران کمتر از یک سال ۵ برابر می‌شود.

سومین اقدام، افتتاح نیروگاه خورشیدی ساغند یزد بود؛ این واحد نیروگاهی که در شهرستان اردکان قرار دارد، در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار با سرمایه ۷.۵ میلیون یوریی ساخته شده است که در کمتر از ۱۱ ماه از انعقاد قرارداد برق خود را به شبکه تزریق کرده است.

به واسطه ساخت این واحد نیروگاهی ۴ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال صرفه جویی شده و همچنین از انتشار سالانه ۱۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.