تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳

پتروشیمی ایلام از نگاه تا واقعیت/ بازیافت پساب برای اولین بار در کشور

پتروشیمی ایلام از نگاه تا واقعیت/ بازیافت پساب برای اولین بار در کشور
نگاه اقتصاد

گروه رسانه ای ندای زاگرس – پتروشیمی ایلام نامی آشنا برای مردم ایلام است. صنعت بزرگی که به عنوان یک برند برای ایلام در سطح کشور و جهان خودنمایی می کند.
افتخارات بسیاری که طی سالهای فعالیت این شرکت توسط مهندسین خلاق و بادانش ایرانی به دست آمده، گواه حضور مثبت پتروشیمی در استان ایلام و شهرستان چوار است.
البته حرف و حدیث هایی هم در مورد پساب فاضلاب، آلاینده بودن و خودکشی در فضای مجازی به وجود آمده که به همین خاطر در حاشیه جام رسانه امید با مهندس بهزاد یاری؛ سرپرست مجتمع پتروشیمی ایلام هم کلام شدیم:

 

 

* جناب مهندس، ضمن سپاس از این که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید، مختصری در مورد فعالیت مجتمع پتروشیمی توضیح بفرمایید:

_ پتروشیمی ایلام در وسعت ۱۱۲ هکتار و در دو فاز تاسیس شده که فاز اول در سال ۹۲ و فاز دوم در سال ۱۳۹۹، با حضور رئیس جمهور دولت دوازدهم به بهره برداری رسید. مجتمع پتروشیمی ایلام بر اساس طراحی سالیانه ۹۵۰ هزار تن انواع خوراک‌های متان، پروپان و میعانات گازی را از طریق خط لوله از طریق شرکت های دانش پذیر ایلام دریافت می کند که به دلیل عدم توسعه چاه های بالا دستی پالایشگاه الان در حدود ۵۰۰ هزار تن خوراک از طرف پالایشگاه گاز ایلام دریافت می کنیم.
مابقی خوراک های دریافتی را از طریق سایر منابع همچون پارس جنوبی، بندر امام و پالایشگاه های خصوصی دریافت می کنیم که الان حدودا طرفیت شرکت پتروشیمی ایلام بر اساس ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

* آب مجتمع از چه طریقی تامین می شود؟
_ مجتمع پتروشیمی ایلام بر اساس آب خام سد ایلام طراحی گردیده که براساس این طراحی بایستی میزان سختی آب یا کانداکت میزان ۵۰۰ میکروزس باشد، اما با توجه‌ به طراحی سد شهدای ایلام یا همان سد گلال در نزدیکی پتروشیمی ایلام، منبع آب پایدار همین سد گلال با ظرفیت ۲۲۰ لیتر بر ثانیه هست و تنها مشکلی که در خصوص دریافت آب از سد گلال داریم این است که سختی آب ۲/۵ برابر سد ایلام هست و همین عامل باعث خارج شدن پساب های استاندارد بیش از طراحی از مجتمع ایلام به رودخانه های فصلی و جاری است.

* با توجه به گلایه مردم از پساب پتروشیمی در مورد پساب توضیح بیشتری بدهید:
_ عمده دلایل نارضایتی مردم که در خصوص آلایندگی و پساب های بیش از طراحی، شرکت پالایشگاه ایلام الان در حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خوراک های پتروشیمی ایلام تامین می کند و همین عامل باعث غیر نرمال کار کردن مجتمع پتروشیمی ایلام شده ، تقریبا شبیه ماشینی شده که سوخت کافی در اختیار ندارد و یکی از دیگر مواردی که باعث نارضایتی شده این است که طراحی پتروشیمی ایلام بر اساس آب سد ایلام است و با توجه به دستورالعمل وزرات نیرو و تامین آب از سد گلال و سختی بیش از سه برابر طراحی، عملا خروجی پساب های استانداردی از لحاظ پی اچ سی او دی و بی او دی در حد نرمال هستند.

* در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟
_ اقداماتی که در این خصوص انجام شده، سال گذشته یک سامانه پایش آلایندگی با ارزش یورویی ۲۳ هزار یورو، معادل تقریبا۲۱ میلیارد تومان خریداری شد و در اختیار محیط زیست شهرستان چوار قرار گرفته که از زمان نصب تا به امروز که نزدیک شش ماه از این زمان می گذرد، هیچ گونه آلایندگی در این سامانه پایش روئیت نشده است‌ و در خصوص آب های سطحی دو خروجی از مجتمع پتروشیمی ایلام داشتیم از ضلع غربی و از ضلع جنوبی ، با توجه به درخواست مردم و فرماندار برای قطع کردن خروجی آب از ضلع غربی مجتمع این اقدام در دو ماه پیش انجام شد و الان تمام خروجی پساب های آبی مجتمع از ضلع جنوبی مجتمع پتروشیمی خارج می شود.

* از طرح بازیافت پساب که در نوع خود بی نظیر است برایمان بگویید:

_ در سال گذشته برای اولین بار در سطح کشور، یک واحد سیستم به اسم زد، اِل، دی، زیر و لیک و دیس شارژ در خصوص بازیافت پساب های فوق شور طراحی گردیده که هم اکنون این واحد برای اولین بار در کشور و در پتروشیمی ایلام انجام شده و هم اکنون با ظرفیت ۴۰ متر مکعب در ساعت این واحد در سرویس است و خروجی محصول این واحد آب مقطر و یک سری نمک ها است و با همکاری مرکز پژوهش های نهاد ریاست جمهوری قرار است این نمک تولیدی در حوزه راهداری در خصوص آب کردن یخ های که در فصل زمستان ایجاد می شوند، استفاده شود و در خصوص پسماند های شهرداری الان در در حال حاضر نه آلایندگی هوایی وجود دارد و نه آبی.

صنعت پتروشیمی در چوار گسترده تر شده، در این خصوص و همچنین پارک پلی پروپیلن توضیح بیان بفرمایید:

_شهرستان چوار دو پتروشیمی دارد، پتروشیمی ایلام و پتروشیمی ارغوان گستر ، ارغوان گستر تولید محصول پلی پرو پیلن دارد و تولید پتروشیمی ایلام تولید محصول پرو پیلن است، ارغوان گستر بر اساس طراحی ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن تن محصول پلی پروپیلن دارد و این محصول یکی از محصولات استراتژیک در کشور است که شاید یکی از محصول پایه تولید پوشک در کشور است و زیر مجموعه این واحد ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تنی، یک سری واحد هایی تولید می شود که به آن پارک پلی پروپیلن می گویند و این پارک پروپیلن با توجه بازدید آقای علی عسکری مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس قرار بر این شد که در منطقه آزاد مهران اجرا شود.
بازدهی این پارک بر اساس ظرفیت تولیدی است که این مجتمع ارغوان گستر دارد ، حداقل امکان ایجاد ۴ کارخانه تولیدی با ظرفیت ۲۵ تا ۴۰ هزار تن در سال را دارد که بر اساس همین واحد ها ، اشتغال مستقیم ایجاد می شود، ایجاد اشتغال زایی و محرومیت زدایی.

* اشتغالزایی پتروشیمی چگونه است؟

_ پتروشیمی ایلام در حال حاضر ۶۳۴ نفر نیروی مازاد دارد ، ظرفیت مجتمع پتروشیمی ایلام در حدود، ۱۴۰۰ نفر است که در حال حاضر دو هزار و بیست نفر در این مجتمع مشغول به کار هستند، این ۶۳۴ نفر نیرو های طرح های پروژه ای بودندکه به اتمام رسیدند و در مجتمع ایلام با مدیریت، مدیر عامل آقای گرشاسبی ، این نفرات در حال ساماندهی هستند.
در حال حاضر دو هزار و بیست نفر نیروی مستقیم داریم و بر اساس بررسی های به عمل آمده ،نزدیک به هشت هزار نفر به صورت غیر مستقیم با از مجتمع پتروشیمی ایلام منتفع هستند و این عملا مجتمع محرومیت زدایی و امید آفرینی می کند.

* در خصوص بحث خودکشی در پتروشیمی حرف و حدیث های بسیاری ایجاد شده، موضوع را موشکافانه بگویید:

_ در خصوص خود کشی باید بگویم هر گونه خود کشی در مجتمع پتروشیمی ایلام هیچ ربطی به این مجتمع ندارد. در حوزه مسئولیت های اجتماعی ما این۶۳۴ نفر را جذب کردیم و پتروشیمی ایلام در مظلومیت خبری قرار گرفت، هیچ کدام از این نفرات و خودکشی ها به پتروشیمی ربطی ندارد و خود کشی‌های اخیر که اعلام کردند مربوط به پتروشیمی است، مربوط به شرکت پیمانکاری نورهان صنایع بوده که برنامه کاری شرکت نورهای صنایع تمام شده و هیچ گونه قرارداد کاری با پتروشیمی نداشتند.

* دی ام دی اس را بیشتر برایمان معرفی کنید:

_ برای اولین در کشور و شاید در خاور میانه یک محصول استراتژیک به اسم دی ام دی اس تولید کردیم و به واقع واردات محصول استراتژیک دی ام دی اس به داخل کشور کاملا قطع شده بود، و تمام صنایع، گاز، نفت و پتروشیمی در حال حاضر از ما محصول می گیرند، این محصول مهم، هم به دست توانمند نیروهای داخلی و با مدیریت توانمند مدیریت فعلی که آقای مهندس گرشاسبی هستند انجام شد، و الان شرکت های برتر در تولید به جز پتروشیمی ایلام تنها دو شرکت در آمریکا و آلمان هستند، که مجتمع پتروشیمی چوار در همین زمینه هم مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

* در مورد‌تولید پروپیلن هم توضیحاتی ارائه بدهید:

در تولید پلی پروپیلن نزدیک به ۵ مجتمع پتروشیمی غیر از ایلام را تامین و سالیانه بیش از ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تن بنزین پیرولیست تولید می کنیم، سالیانه بیش از ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار فروش خارجی داریم که ارز آوری است که این ارزها در حوزه دارو، موارد دانش بنیان صرف می شود.

* از اقدامات دیگر پتروشیمی در بحث امیدآفرینی بگویید:

_ در خصوص امید آفرینی برنامه ای را با سپاه پاسداران انجام دادیم و بازدید هایی از رده دبیرستان به بالا در این راستا صورت گرفت و با استقبال خود دانش آموزان مواجه شد.

* دیگر فعالیت های پتروشیمی در چه زمینه هایی هستند؟

_ در پتروشیمی ایلام غیر از وظایف شخصی نفراتی را داریم که غواص و که در بحث نجات و غریق فعال هستند و از خیلی از حوادث ناگوار جلوگیری می کنند، آقای مهندس معراجی در بحث مسئولیت های اجتماعی در مجتمع پتروشیمی فعال و مسئول این حوزه هستند و غیر از این که فرهنگ زیارتی، اعتقادی در مجتمع ایجاد شده، همه کارکنان در بحث زیارت مشهد شرکت کردند و بر اساس آمار از اقشار کم بضاعت، بیش از ۳۰ تا ۴۰ خانوار به شهر مشهد اعزام شدند و هر خانواده ۱۰ میلیون هزینه آنها بود که بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در بحث زیارت هزینه شد و شرکت پتروشیمی همه این هزینه را متقبل نمود با تمام امکانات از جمله مسافرت با قطار ، اسکان و پذیرایی.

در حاشیه مصاحبه با مهندس علیرضا معراجی، مسئول روابط پتروشیمی ایلام هم گفتگوی کوتاهی داشتیم. ایشان اظهار داشتند که باید یک سری افراد تاثیر گذار اجتماعی و خبرنگار به عسلویه اعزام شوند و در آنجا دود، آلودگی و صنعت را یکجا با هم ببینند، تا پی به نعمت بیکران پتروشیمی ایلام ببرند.
معراجی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از رسانه ها آب در آسیاب دشمن می ریزند و دشمنان و معاندین را نشر می دهند و مغرضانه پتروشیمی را هدف قرار می دهند، ضمن احترام به رسانه، باید خبرها درست و حقیقت درج شود.

مسئول روابط عمومی پتروشیمی ایلام در پایان با بیان این که یکی از بزرگترین فعالیت‌های تعمیراتی در دنیا، تعمیرات اساسی در صنایع پتروشیمی است، تصریح کرد: نزدیک به سه سال است که کلیه فعالیت‌های اساسی در این حوزه توسط بچه های همین شهر انجام می شود که این را با افتخار در هلدینگ خلیج فارس هم اعلام کردیم یعنی تعمیرات بدون خروج حتی یک هزار تومانی از ایلام و مردم باید این موضوعات را بدانند.

#پیشرفت_ایران
#پیشرفت_ایلام
#جام_امید
#گروه_رسانه_ای_ندای_زاگرس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.